برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خون دماغ کودکان چه موقع خطرناک است

خون دماغ کودکان چه موقع خطرناک است خونریزی بینی در کودکان معمولاً موضوع نگران‌کننده ای نیست. کودکان اغلب در ماه‌هایی که هوا اغلب خشک است یا عفونت‌ها شایع‌تر است، خون دماغ می‌شوند. در بیشتر موارد دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. اما مواردی وجود دارد که باید در مورد خونریزی بینی کودکان حتماً با پزشک صحبت کنید.

خونریزی بینی در کودکان معمولاً موضوع نگران‌کننده ای نیست. کودکان اغلب در ماه‌هایی که هوا اغلب خشک است یا عفونت‌ها شایع‌تر است، خون دماغ می‌شوند. حتی ممکن است که کودکتان شب دچار خونریزی بینی شده باشد و شما صبح متوجه خون خشک‌شده روی رختخواب او شوید که باز هم، در بیشتر موارد دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. اما مواردی وجود دارد که باید در مورد خونریزی بینی کودکان حتماً با پزشک صحبت کنید.

 

بیشتر بخوانید: چرا خون دماغ می شویم؟ کدام خون دماغ را باید جدی گرفت؟

 

چرا برخی کودکان دچار خونریزی از بینی می‌شوند؟

به گزارش «بهپو»، خونریزی از بینی 2 نوع است؛ خونریزی از ناحیه جلوی بینی که در کودکان شایع است و خونریزی از ناحیه عقب بینی که در بزرگسالان بیشتر دیده می‌شود. خونریزی از ناحیه عقب بینی خطرناک است زیرا ترشحات به عقب حلق می‌ریزد. خونریزی از بینی علامتی شایع در کودکان و جزو بیماری‌هایی است که گرچه گاهی اوقات نشان‌دهنده و علامت بیماری‌های خطرناک است اما در اکثر موارد خوش‌خیم و شایع‌ترین علت آن خشکی مخاط بینی یا شکننده بودن مویرگ‌های داخل بینی است که معمولا با دستکاری بینی یا فین کردن و عطسه هنگام سرماخوردگی یا حساسیت اتفاق می‌افتد. در واقع یکی از شایع ترین علل خونریزی بینی در کودکان دستکاری بینی است.

 

خون دماغ کودکان چه موقع خطرناک است؟

در صورتی که خونریزی از بینی خفیف باشد و علامت دیگری مثل کبودی پوست و خونریزی از لثه همراهش نباشد، به بررسی نیاز ندارد اما اگر با علائم دیگری همراه شد باید به متخصص مراجعه کرد. در این شرایط مشکلات انعقادی، هموفیلی، فشارخون بالا (که البته در کودکان شایع نیست)، برخی انواع سرطان‌ها مثل لوسمی های اطفال یا تومورهای ناحیه بینی یا ضایعات عروقی داخل بینی، کمبود کلسیم، بیماری‌های کبدی، مصرف برخی داروهای تاثیرگذار روی انعقاد خون مثل آسپیرین، وارفارین و ایبوبروفن و خشکی مخاط مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر خونریزی کم و خفیف و بدون علامت باشد فقط آزمایشات روتین برای اندازه‌گیری سطح کلسیم یا پلاکت داده می‌شود. در مواردی که خونریزی زیاد و مکرر باشد باید حتما بررسی انجام شود زیرا می‌تواند عامل کم‌خونی در کودک شود. خونریزی‌هایی که عاملی ژنتیکی دارد مربوط به افرادی است که مشکلات انعقادی یا هموفیلی دارند.

 

برای بند آوردن خونریزی بینی کودک چه باید کرد؟

کودک را در دامن خود بنشانید و سر او را را به سمت پایین یا مستقیم نگه دارید و به سمت عقب خم نکنید، زیرا این کار باعث می‌شود ترشحات وارد ریه شود که خطرناک است.

با استفاده از یک دستمال یا حوله‌ٔ تمیز و نرم، قسمت نرم بینی او را با ملایمت ببندید.

برای بستن راه خون از یک یا چند گاز استریل استفاده کنید.

بینی او را در حین خون‌دماغ شدن یا بعد از آن با پنبه پر نکنید. هنگامی که پنبه را بیرون می‌آورید، لخته‌های بسته‌شده ممکن است پاره و خونریزی دوباره شروع شود.

فشار ملایم و مداومی را برای ۱۰ دقیقه‌ٔ کامل روی بینی اعمال کنید.

در برابر این وسوسه که زودتر نگاه کنید تا ببینید خونریزی متوقف شده است یا نه، مقاومت کنید. در طول این مدت، می‌توانید فرزندتان را با آواز خواندن، نگاه کردن به یک کتاب یا تماشای یک انیمیشن مشغول نگه دارید.

سر کودکتان را به عقب کج نکنید یا اجازه ندهید که او دراز بکشد، چون این حالت‌ها به خون اجازه می‌دهد از گلو پایین برود که مزه‌ٔ بدی دارد و می‌تواند باعث استفراغ شود.

بعد از ۱۰ دقیقه فشار را بردارید و ببینید که آیا خونریزی متوقف شده یا نشده است. اگر خونریزی ادامه داشت، ۱۰ دقیقهٔ دیگر بینی کودک را نگه دارید.

اگر به نظر می‌رسد وقتی سوراخ‌های بینی کودک را بسته‌اید، او پریشان است و بینی او فقط از یک طرف خونریزی دارد، می‌توانید فقط آن طرف را ببندید.

همچنین می‌توانید کمپرس سرد را روی پل بینی او اعمال کنید.

اگر این کارها مؤثر واقع نشد، لازم است با پزشک کودکتان تماس بگیرید.

 

خونریزی از بینی در تابستان بیشتر شایع است یا در زمستان؟

اگر دلیل آن خشکی مخاط باشد، هم در تابستان هم در زمستان شایع است. البته در زمستان بیشتر دیده می‌شود زیرا علاوه بر سرما، آلودگی هوا هم در زمستان بیشتر است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در هوای سرد در خانه حتما بخور و در صورت امکان دستگاه تصفیه هوا روشن باشد و برای کودکان از قطره بینی استفاده شود. تغییر ناگهانی دما هم می‌تواند باعث خونریزی شود، مثلا خارج شدن از خانه‌ای خنک و ورود به هوای گرم تابستان زیر نور خورشید یا برعکس از محیط گرم به هوای سرد بیرون در زمستان می‌تواند عامل خونریزی از بینی باشد.

 

سوزاندن رگ بینی در کودکان

خونریزی از بینی در کودکان اکثرا خفیف است و نیازی به سوزاندن رگ نیست. کافی است مخاط را با ویتامین A چرب و از قطره و بخور استفاده کنند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات