برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

عوارض کولونوسکوپی چیست؟

عوارض کولونوسکوپی چیست؟ کولونوسکوپی یکی از روش های غربالگری بیماری های روده است که بسیار ایمن است اما ممکن است همراه با عوارضی از جمله درد شکم، خونریزی و عفونت و... باشد.

کولونوسکوپی –آندوسکوپی روده بزرگ- روشی است که برای مشاهده جزییات روده بزرگ و راست روده و تشخیص بافت ملتهب، زخم و توده های غیر طبیعی روده و پولیپ استفاده می شود؛ توده هایی که می توانند از نشانه های اولیه سرطان باشند. تشخیص زودهنگام و شروع هرچه زودتر درمان باعث نجات جان افراد می شود، بنابراین توصیه های پزشک خود را برای انجام کولونوسکوپی جدی بگیرید.

به گزارش «بهپو»، برای انجام کولونوسکوپی به بیمار داروی آرامبخش می دهند و بیمار به خواب می رود. سپس لوله ای منعطف و دراز از راه مقعد به روده وارد می شود که به یک چراغ و دوربین مجهز است و به پزشک اجازه می دهد که با دقت جزییات روده بزرک را مشاهده کند.

کولونوسکوپی یکی از روش های تست بسیار ایمن است. به طور میانگین از هر 1000 کولونوسکوپی که انجام می شود تنها 2 مورد دچار عوارض جدی می شوند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه برای کولونوسکوپی آماده شویم؟

 

عوارض احتمالی کولونوسکوپی شامل موارد زیر است:

 

1- درد یا ناراحتی شکم

شایع ترین عارضه جانبی کولونوسکوپی درد شکم است. پس از کولونوسکوپی معمولا بیمار احساس گرفتگی عضلات شکم یا نفخ می کند.

کولونوسکوپ هوا را به روده بزرگ می‌دمد تا روده بزرگ باز شود و بتوان واضح‌تر درون آن را دید. در طول کار، پزشک ممکن است از آب یا دستگاه مکنده و ابزارهای خاص جراحی برای خارج کردن پولیپ ها استفاده کند. همه این موارد باعث حرکت و کشیدگی روده و احساس ناراحتی به مدت یک تا دو روز خواهند شد. داروی آرامبخش هم ممکن است در شما حالت تهوع ایجاد کند. اگر درد و استفراغ دارید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

 

2- خونریزی

پس از کولونوسکوپی احتمال اینکه در ناحیه مقعد یا مدفوع خود خون مشاهده کنید وجود دارد. بیشتر اوقات علت این اتفاق نمونه گیری از بافت روده یا برداشتن پولیپ ها است. اگر خونریزی قطع نشد یا حجم خون زیاد بود فورا به پزشک خود مراجعه کنید. مصرف برخی داروها از جمله ویتامین ها و مسکن های بدون نسخه مثل آسپرین احتمال خونریزی را بالا می برند. اگر این داروها را مصرف می کنید پیش از کولونوسکوپی حتما پزشک خود را از این موضوع آگاه کنید.

 

3- واکنش غیر عادی به بیهوشی

پس از پایان کولونوسکوپی و وقتی بیدار می شوید ممکن است احساس گیجی یا لرزش داشته باشید. برخی افراد نسبت به دارویی که برای خواب کردن بیمار استفاده می شود واکنش های جدی –مشکلات قلبی یا تنفسی- نشان می دهند. البته تیم پزشکی مراقب علایم بیمار است و برای شناسایی و درمان این عوارض تجربه و علم کافی دارد. بهتر است پیش از کولونوسکوپی درباره داروهایی که به آنها حساسیت دارید یا هر نوع سابقه واکنش غیر عادی حین بیهوشی با پزشک خود صحبت کنید.

 

4- سندرم الکتروکوآگولاسیون پست پلیپکتومی

چنانچه در طول کولونوسکوپی پزشک نیاز به برداشتن پولیپ داشته باشد، از ابزاری که دارای جریان الکتریکی است برای مهر و موم کردن آن نقطه استفاده می کند.اگرچه بروز این اتفاق بسیار نادر است اما، این جریان الکتریکی می تواند بیش از حد عمیق شود و بافت ها را سوزانده و ملتهب کند. نتیجه اینکه شما احساس درد شکم، تب و بالا رفتن ضربان قلب خواهید داشت. بیشتر کسانی که دچار این عارضه می شوند پس از مصرف آنتی بیوتیک به مدت 2 تا 3 روز بهبود می یابند.

 

بیشتر بخوانید: آیا پولیپ روده خطرناک است؟

 

5- عفونت

ضد عفونی و تمیز کردن ابزارهای کولونوسکوپی راحت نیست. در موارد نادر، این ابزراها ممکن است حامل باکتری هایی چون ای.کولی، کلبسیلا، انتروباکتر یا ویروس هایی چون هپاتیت B یا C باشند.

 

6- سوراخ شدن روده

ابزرای که پزشک در کولونوسکوپی استفاده می کند می تواند به روده فشار زیادی وارد کند. در نتیجه ممکن است پارگی کوچکی در روده ایجاد شود. گاهی پارگی در حدی است که نیاز به جراحی برای ترمیم آن وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید: یافته های خوش خیم در کولونوسکوپی

 

خطرهای پیش از کولونوسکوپی

برای انجام کولونوسکوپی و داشتن تصویری واضح از روده ها، از بیمار خواسته می شود روده های خود را کامل تخلیه کند. برای این کار پزشک به شما داروهای ملین قوی می دهد که به تخلیه کامل روده ها کمک می کند. برخی از این ملین ها باعث دهیدراسیون –کم آبی- یا به هم خوردن تعادل الکترولیت ها در مسن سالان، بیماران قلبی، کلیوی یا کبدی، بیماران مبتلا به التهاب روده و زنان باردار می شوند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وب ام دی»، کولونوسکوپی روشی ایمن در غربالگری بیماری های روده است اما با این حال ممکن است گاهی عوارضی در بیمار ایجاد کند. چنانچه پس از کولونوسکوپی هر یک از علایم زیر را مشاهده کردید بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید:

درد یا گرفتگی شدید شکم

سفت شدن شکم

اشکال در دفع مدفوع یا باد شکم

تب

سرگیجه

استفراغ

حرکات روده ای خونی مکرر یا شدید

خونریزی مقعد که متوقف نمی شود یا خونریزی بیشتر از چند قاشق غذاخوری/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات