برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بارداری پنهان یا بدون علامت چیست؟

بارداری پنهان یا بدون علامت چیست؟ بارداری پنهان یا بدون علامت زمانی است که فرد از بارداری خود بی اطلاع باشد. گاهی اوقات زنان در سه ماهه سوم بارداری یا فقط هنگام زایمان متوجه می شوند که باردارند. نوزادانی که در این شرایط به دنیا می آیند معمولا کمبود وزن دارند و عدم مراقبت های دوران بارداری ممکن است بر رشد آنها تاثیر بگذارد.

بارداری پنهان یا بدون علامت زمانی است که فرد از بارداری خود بی اطلاع باشد. گاهی اوقات زنان در سه ماهه سوم بارداری یا فقط هنگام زایمان متوجه می شوند که باردارند.

مطالعات نشان می دهند بارداری های پنهان بیشتر از آنچه پزشکان تصور می کنند اتفاق می افتد. یک بررسی در سال 2011 نشان داد که از هر 475 زن، یک نفر تا هفته بیستم و حتی بیشتر از بارداری خود بی اطلاعند.

غالبا زنانی که از بارداری خود آگاه نیستند علایم معمول بارداری را تجربه نمی کنند؛ مثل:

● حالت تهوع

● قطع عادت ماهانه

● بزرگتر شدن شکم

نوزادانی که در این شرایط به دنیا می آیند معمولا کمبود وزن دارند و عدم مراقبت های دوران بارداری ممکن است بر رشد آنها تاثیر بگذارد.

پزشکان اغلب این بارداری ها را در دو گروه روان پریشی و غیر روان پریشی طبقه بندی می کنند. تحقیقی مروری که در سال 2011 انجام شد نشان داد زنانی که از بارداری خود اطلاع نداشتند و در گروه روان پریش طبقه بندی شده اند بیماری های روحی مثل اسکیزوفرنی یا اختلال دو قطبی دارند. آنها ممکن است علایمی از بارداری را هم حس کرده باشند اما آن را به وهم و خیال ربط می دهند. زنانی که در گروه غیر روان پریش طبقه بندی می شوند هیچ نوع سابقه بیماری های روحی ندارند و احساسات آنها واقعی است.

 

بیشتر بخوانید: آزمایش های تشخیص بارداری

 

علایم بارداری پنهان

زنان در حاملگی های پنهان معمولا هیچ یک از علایم مشهور بارداری را تجربه نمی کنند. پزشکان باید به این نکته توجه کنند که اگر خانمی در سنین باروری به آنها مراجعه کرد و علایمی از بارداری داشت به باردار بودن او مشکوک شوند حتی اگر فرد، باردار بودنش را انکار کند.

زنانی که در گروه بارداری بدون علامت روان پریشی قرار دارند ممکن است علایم مختلفی داشته باشند اما، زنانی که در گروه غیر روان پریش هستند ممکن است تنها علامتی که مشاهده می کنند زایمان غیر منتظره باشد.

تشخیص حاملگی در زنانی که علامتی از بارداری ندارند برای پزشکان چالش برانگیز است چون ممکن است علایم وجود نداشته باشد یا آن چنان قابل توجه نباشد که پزشک را مشکوک کند. حال اگر خانمی در طول دوران بارداری به هیچ پزشکی مراجعه نکند شانس تشخیص اینکه باردار است کمتر نیز خواهد شد. گاهی هم فرد به پزشک مراجعه می کند اما پزشک متوجه باردار بودن او نمی شود.

در یک بارداری طبیعی از روز لقاح تا زمان زایمان، شاهد قطع عادت ماهیانه هستیم اما در برخی خانم‌ها طی بارداری خونریزی به شکل کم، زیاد یا لکه‌بینی ادامه می‌یابد که از نظر علمی در واقع تهدید به سقط است ولی برخی خانم‌ها آن را با چرخه عادت ماهیانه اشتباه می‌گیرند. به‌طور بسیار نادر ممکن است برخی زنان تا زمان زایمان به صورت مرتب عادت ماهیانه داشته باشند. این احتمال وجود دارد که دلیل خونریزی، جفت سر راهی یا محل نامناسب جفت یا کنده‌شدن قسمتی از جفت باشد.

تهوع و استفراغ نیز علامت دیگر بارداری است که البته در صددرصد زنان دیده نمی‌شود. تغییرات وزن، مشخصه دیگر بارداری است و در یک خانم به‌طور میانگین شاهد 10 کیلوگرم اضافه وزن هستیم. اضافه وزن کمتر از 4-3 کیلوگرم طبیعی نیست. بزرگ شدن شکم نیز از ماه 4 به بعد قابل‌مشاهده است. چندی پیش خبری منتشر شده بود در مورد اینکه 600 تا 1800 زن در فرانسه بدون اینکه از بارداری خود مطلع باشند، با درد زایمان غافلگیر می‌شوند. در واقع، دور از ذهن است که خانمی هیچ یک از علائم نامبرده بارداری را نداشته باشد و ناگهان درد زایمان بگیرد.

در حقیقت، افرادی که در این گزارش‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند، هر علامتی را طبیعی تلقی می‌کنند و به موقع به پزشک مراجعه نمی‌کنند. مثلا برخی خانم ها به‌دلیل بالا بودن وزن متوجه حرکات جنین یا حتی بزرگ شدن شکم و بارداری خود نمی شوند. یا به‌دلیل شیردهی یا سن بالا قطع عادت ماهیانه را جدی نمی گیرند و در سنین بالای بارداری متوجه این موضوع می شوند.

این خانم‌ها معمولا تهوع را به ناراحتی معده، حرکت جنین را به حرکت روده و بزرگی شکم را به چاقی نسبت می‌دهند. اگر می‌خواهید در زمره این خانم‌ها نباشید، بهتر است تاریخ عادت ماهیانه‌تان را در تقویم ثبت کنید و هر قطع عادت ماهیانه‌ای را به حساب اختلالات هورمونی و چیزهایی از این قبیل نگذارید. با قطع عادت ماهیانه برای مطمئن شدن از بارداری می‌توانید تست خون یا ادرار بدهید. هر خانمی که باردار باشد، حتی اگر خونریزی‌اش کاملا هم قطع نشده باشد، نتیجه تست بارداری‌اش مثبت خواهد بود.

افزایش آگاهی ها در ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی شانس تشخیص بارداری در زنان بدون علامت را بیشتر کرده است. در این صورت مادر مراقبت های دوران بارداری را زودتر دریافت می کند و سلامت جنین به خطر نمی افتد.

 

بیشتر بخوانید: پاسخ به پرسش های شما درباره تست های تشخیصی بارداری

 

علل بارداری بدون علامت

محققان پیش از این فکر می کردند زنان با بارداری بدون علامت معمولا یکی از فاکتورهای زیر را دارند:

● سن پایین

● ناتوانی های یادگیری

● حمایت اجتماعی و خانوادگی ضعیف

● بیماری های روحی

● سابقه سوءمصرف مواد مخدر

● اکنون به نظر می رسد هیچ شاخص مشخصی از بارداری

 

بارداری بدون علامت چه عوارضی دارد؟

هرچه بارداری پنهان جلوتر می رود، پزشک شانس بیشتری برای تشخیص آن پیدا می کند. از آنجا که زنان با بارداری پنهان ممکن است تنها در هفته های آخر متوجه بارداری خود شوند احتمالا با اختلالت روحی روبرو خواهند شد. گاهی مادر پس از زایمان از پذیرش نوزاد سر باز می زند و همکاری لازم را برای نگهداری از او نمی کند و خطر بی توجهی به نوزاد، سوءاستفاده یا حتی مرگ او وجود دارد. به دلیل آگاهی نداشتن از بارداری گاهی زایمان بدون کمک دیگران و به تنهایی انجام می شود و همین شرایط را برای مادر و نوزاد سخت تر می کند.

نارس بودن، کوچک بودن اندازه نوزاد، نیاز به بستری شدن در بیمارستان و مرگ خطراتی است که این نوزادان را تهدید می کند.

 

اگر تست بارداری منفی باشد چه کنیم؟

اگر نتیجه تست بارداری شما منفی باشد درحالیکه احتمال می دهید باردار هستید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

دقیق ترین و اختصاصی ترین تست بارداری، آزمایش خون است. در این تست هورمون گنادوتروپین جفتی انسان –اچ سی جی- «hCG» اندازه گیری می شود. اچ سی جی هورمونی است که توسط جفت در بدن آزاد می شود و یک نشانه دقیق از باردار بودن فرد است.

 

بیشتر بخوانید: کیت خانگی تست بارداری چگونه کار می کند؟

 

چرا تست بارداری در خانه ممکن است منفی شود؟

کیت های تشخیص بارداری در خانه که با نمونه ادرار انجام می شود اگر طبق دستور و راهنمایی های داده شده انجام شود معمولا نتایج قابل اعتمادی خواهد داشت. اما گاهی شرایطی پیش می آید که نتیجه منفی کاذب می شود. در این مواقع، فرد باردار است اما نتیجه تست بارداری در خانه منفی می شود و او بدون پیگیری بیشتر، فرض را بر باردار نبودن خود می گذارد.

عواملی که باعث می شود نتیجه تست بارداری منفی کاذب شود:

● تست در زمان خوبی انجام نشده است

● از ادرار رقیق شده برای تست استفاده شده است

● دستورالعمل کیت به درستی دنبال نشود و نتیجه آزمایش خیلی زود خوانده شود.

● فرد داروهایی مصرف می کند که بر نتیجه تست اثر می گذارد و آن را منفی می کند در حالیکه او باردار است.

 

داروهایی که نتایج تست بارداری را تحت تاثیر قرار داده و آن را منفی می کنند:

● پرومتازین

● داروهای بیماری پارکینسون

● داروهای ضد اضطراب

● داروهای ضد روان پریشی

● ادرار آورها

● ضد تشنج ها

● داروهای باروری

برخی برندهای آزمایش بارداری نسبت به بقیه کمتر قابل اعتماد هستند و حساسیت آنها از تستی به تست دیگر فرق داشته باشد. بر روی کیت تست خانگی باد حتما حساسیت تست نوشته شده باشد.

اگر فکر می کنید باردار هستید اما نتیجه تست ادرار منفی شده است چند روز صبر کنید و آزمایش را دوباره تکرار کنید. اگر باز هم نتیجه تست منفی شد به پزشک مراجعه کنید و آزمایش خون بدهید.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «مدیکال نیوز تودی»، اگر علایمی دارید که احتمال می دهید باردار هستید از کنار آن بی اهمیت عبور نکنید و برای تایید بارداری حتما به پزشک مراجعه کنید. دوران بارداری دوران خاص و حساسی است و مادر و جنین هر دو به توجه و مراقبت نیاز دارند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات