برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بهداشت و سلامت زنان در حج

بهداشت و سلامت زنان در حج استرس و اضطراب خانم ها در سفر حج تمتع بیشتر از آقایان است. خونریزی‌ها، عفونت‌ها، اورژانس‌های زنان و مامایی و بیماری‌های زنان در اثر تغییر محیط از جمله مشکلاتی است که اکثر خانم ها در سفرهای زیارتی به ویژه تمتع با آن روبرو هستند.

خانم‌ها بعد از سفر به عربستان با 4 مشکل عمده مواجه می‌شوند که شامل خونریزی‌ها، عفونت‌ها، اورژانس‌های زنان و مامایی و بیماری‌های زنان در اثر تغییر محیط است. متاسفانه همه این مشکلات می‌تواند برای زایران خانم استرس و اضطراب ایجاد کند بنابراین، مهم‌ترین اصل برای داشتن یک سفر روحانی و خوب داشتن آرامش و پرهیز از هرگونه نگرانی و اضطراب است.

 

بیشتر بخوانید: توصیه هایی برای پیشگیری از بیماری ها در حج

 

قطع پریود برای زیارت

به گزارش «بهپو»، یکی از مواردی که در خانم‌ها استرس زیادی ایجاد می‌کند، خونریزی‌های واژینال است. این نگرانی حتی ‌مدت‌ها قبل از سفر شروع می‌شود و حین سفر ادامه می‌یابد بنابراین، به همه خانم‌ها توصیه می‌شود اولا نگرانی و استرس خود را کنترل و از هرگونه اقدام خودسرانه در مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری برای عقب انداختن عادت ماهانه در خانم‌های جوان‌تر یا پیشگیری از لکه بینی و خونریزی در خانم‌هایی که در حال یائسه شدن هستند، خودداری کنند زیرا بسیاری از این خونریزی‌ها از لحاظ پزشکی و شرعی راه‌حل دارند بنابراین، بهتر است خانم‌ها به‌خصوص کسانی که هنوز یائسه نشده‌اند، قبل از سفر حج حتما با متخصص زنان ترجیحا متخصصی که به اعمال حج اشراف دارد، مشورت کنند زیرا پزشک آشنا به مسایل حج می‌داند خانم‌ها در چه زمان‌هایی به طهارت نیاز دارند و نباید در آن زمان‌ها عادت ماهانه باشند و چه زمان‌هایی داشتن طهارت مهم نیست و اگر خانم عادت ماهانه هم باشد، مشکلی برایش ایجاد نمی‌شود.

 

بیشتر بخوانید: علل لکه بینی بین دوره های عادت ماهانه

 

اصولا اگر خانم زایری در طول سفر حج، عادت ماهانه شود، مشکل خاصی ندارد، مگر زمان‌هایی که نیاز به طهارت دارد. این زمان‌ها فقط شامل طواف و خواندن نماز طواف است. باید بدانید زایر ابتدا یک عمره تمتع و بعد یک حج تمتع به جا می‌آورد. برای به جا آوردن عمره تمتع زایران باید ابتدا به میقات‌ها بروند و نیت کنند. در این زمان زایر نیاز به طهارت ندارد بنابراین اگر خانمی مثلا در مسجد شجره عادت‌ ماهانه باشد، مشکلی برایش ایجاد نمی‌شود و می‌تواند به‌راحتی و با شرایط خاصی که روحانی کاروان در اختیارش قرار می‌دهد، محرم شود، اما وقتی زایر وارد شهر مکه می‌شود و می‌خواهد به مسجدالحرام برود تا طوافش را انجام بدهد و نمازش را بخواند باید پاک باشد. در این شرایط یا زایر فرصت دارد و می‌تواند صبر کند تا خونریزی‌‌اش تمام شود یا فرصت ندارد. در این صورت می‌تواند با پزشکان متخصص زنان که در هتل‌ها مستقر هستند، مشورت کند تا با اقدامات لازم کمک کنند زایر طواف عمره و نماز طوافش را انجام بدهد، اما بعد از طواف سایر اعمال مثل سعی صفا و مروه، تقصیر یا حضور در منا و عرفات و رمی جمرات به طهارت نیاز ندارند و اگر خانمی خونریزی ماهانه داشته باشد اشکالی ندارد.

بعد از 3 روز منا و عرفات زایران دوباره وارد مکه می‌شوند تا حج تمتع را که شامل طواف و نماز طواف و طواف نساء و نماز طواف نساء است، انجام بدهند. در این زمان هم زایران باید طهارت داشته باشند. همان‌طور که متوجه شدید فقط زمان‌های محدودی است که فرد باید پاک شود و خونریزی‌ ماهانه نداشته باشد. حال اگر زایر با متخصص زنان آگاه در زمینه حج مشورت کند به‌راحتی می‌تواند زمان عادت ماهانه‌اش را با نظر و تجویز داروهای لازم زیرنظر پزشک تغییر بدهد تا در زمان الزام طهارت، خونریزی نداشته باشد.

توجه داشته باشید لزومی ندارد زایر سرتاسر یک ماهی که در مکه و مدینه حضور دارد، پاک باشد و عادت ماهانه نشود زیرا جلوگیری از بروز عادت ماهانه طی زمان طولانی و حتی 30 روزه با مصرف داروهای پیشگیری کننده عوارض جانبی بسیار زیادی برای خانم ایجاد می‌کند. اگر پس از مشورت با پزشک متخصص زنان نیازمند مصرف دارو باشید، داروی مورد نیازتان را به میزانی که پزشک برایتان تجویز کرده، به‌موقع و سر ساعت مشخصی استفاده کنید. اگر زایری باز هم حین سفر دچار مشکل لکه بینی یا خونریزی‌های غیرعادی شد باید بدون هیچ‌گونه استرس و دلهره‌ای به متخصص زنان مراجعه کند. خوشبختانه امسال در همه هتل‌هایی که جمعیت زایران آنها بیش از 2 هزار نفر است، علاوه بر پزشکان عمومی که به‌صورت 24 ساعته در محل حضور دارند، متخصص زنان و متخصص داخلی هم هستند و زایران خانم می‌توانند به‌راحتی به آنها مراجعه و مشکلاتشان را مطرح کنند و داروی مناسب را بخورند تا لکه‌بینی یا خونریزی‌شان قطع شود.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع روش های پیشگیری از بارداری

 

توصیه می‌شود به هیچ‌وجه خوددرمانی نکنید و دارویی به توصیه افراد مختلف مثل هم‌اتاقی یا سایر خانم‌ها نخورید یا برای قطع هرچه سریع‌تر خونریزی دوز داروهایتان را افزایش ندهید. یادتان باشد نحوه مصرف دارو و میزان آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است و با توجه به شرایط هر فرد تفاوت می‌کند. به همین علت هم تاکید داریم به توصیه‌های افرادی که از دارو مصرف کرده‌اند تا خونریزی‌شان قطع شود، عمل نکنید و حتما خودتان با پزشک مشاوره داشته باشید.

ممکن است فردی عادت ماهانه باشد. در این صورت اگر فرصت باشد باید اجازه داد تا زمان خونریزی طی شود، ولی اگر فرصت نباشد و شرایط سنی و جسمی خانم اجازه بدهد می‌توان از دارو استفاده کرد تا خونریزی زودتر از موعد به اتمام برسد. برخی مواقع شرایط سنی و جسمی خانمی که عادت ماهانه شده این اجازه را به پزشک نمی‌دهد تا برای قطع خونریزی دارو تجویز کند بنابراین باید خونریزی زمان خود را بگذراند.

گاهی هم خانم وقت عادت ماهانه‌اش نیست، اما به‌دلیل دلهره و اضطراب سفر دچار انقباضات زیر شکم و کمر می‌‌شود و به خونریزی یا لکه‌بینی می‌افتد و باز اضطراب تشدید می‌شود، در حالی که شاید واقعا خونریزی یا لکه‌بینی حکم حیض را نداشته باشد و بتوان با دارودرمانی آن را برطرف کرد. حتی ممکن است خونریزی حکم استحاضه داشته باشد و خانم بتواند خیلی راحت اعمالش را انجام بدهد، بنابراین اصل اول هنگام مواجه شدن با خونریزی در هر شرایط و زمانی حفظ آرامش و مشاوره با متخصص زنان و روحانی کاروان است. خانم‌هایی که در ایران از آی‌یو‌دی به‌عنوان روش پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند در صورتی که شرایط لازم برای مصرف قرص جلوگیری از بارداری برای پیشگیری از خونریزی طی سفر دارند باید حتما قبل از اعزام به حج با مراجعه به پزشکشان آی‌یو‌دی را خارج کنند. در غیر این صورت در تمام طول سفر دچار لکه‌بینی‌ خواهند شد که به دارودرمانی هم جواب نمی‌دهد. اگر خانمی داروهای مختلفی استفاده می‌کند باید حتما این موضوع را به پزشک معالجش اطلاع بدهد زیرا تداخل داروهای پیشگیری از بارداری با داروهای مختلف مهم است. گاهی تاثیر قرص‌های پیشگیری کم و لکه‌بینی بیشتر می‌شود. گاهی هم آثار داروهای دیگر کم می‌شود و بیماری زمینه‌ای بیمار شدت پیدا می‌کند، بنابراین مصرف داروهای ضد بارداری باید با آگاهی باشد.

 

بیشتر بخوانید: 6 عارضه جانبی عجیب قرص های ضد بارداری

 

برخی پزشکان به‌دلیل سفر حج یا درمان فیبروم برای خانم‌ها آمپول‌هایی که یائسگی موقت می‌دهند، تجویز می‌کنند. این آمپول‌ها در عربستان یافت نمی‌شود بنابراین خانم‌های زایر باید این آمپول‌ها را در ایران تهیه کنند و با خود ببرند. توجه داشته باشید حمل این دارو هم شرایط خاص خودش را دارد که باید از پزشک معالج پرسیده شود. اگر شرایط حمل دارو رعایت نشود، اثردهی‌دارو از بین خواهد رفت.

خانم‌هایی که به تازگی باردار شده‌اند باید از رفتن به حج انصراف بدهند زیرا اگر طی سفر دچار مشکلی مثل خونریزی، سقط و... شوند، علاوه بر اینکه خودشان درگیر می‌شوند و از عملشان بازمی‌مانند، افراد دیگری را هم درگیر کار خودشان می‌کنند، بنابراین بهتر است خانم‌های باردار با توجه به شلوغی و ازدحام حج تمتع و مشکلاتی که ممکن است برایشان اتفاق بیفتد به این سفر نروند. بهترین زمان برای رفتن به حج برای خانم‌هایی که به تازگی زایمان کرده‌اند، 6 هفته بعد از سزارین و 3 هفته بعد از زایمان طبیعی است.

 

بیشتر بخوانید: کنترل مثانه در سفر

 

عفونت‌های زنان در سفر حج

طی سفر حج ممکن است بسیاری از خانم‌ها دچار عفونت‌های ادراری و واژینال شوند. متاسفانه بسیاری از زایران برای اینکه طولانی‌مدت وضو داشته باشند یا برای اینکه نخواهند زود به زود به توالت بروند، مصرف آب آشامیدنی خود را کم می‌کنند. از سوی دیگر، هوا بسیار گرم است و تعریق بدن به شدت بالاست. درنتیجه میزان آب بدن کم می‌شود و شیوع عفونت‌ها و سنگ‌های ادراری افزایش می‌یابد بنابراین به همه زایران توصیه می‌شود به میزان کافی آب بنوشند.

اگر خانمی دچار علایم ادراری مانند سوزش و تکرر ادرار یا درد هنگام ادرار کردن شد باید برای بررسی و درمان به پزشک کاروان مراجعه کند.

در بیشتر هتل‌ها توالت ایرانی وجود دارد، اما برخی از هتل‌ها هم توالت ایرانی ندارند و زایران باید از توالت فرنگی استفاده کنند. در این شرایط بهتر است خانم‌ها از کاورهای مخصوص توالت فرنگی استفاده کنند تا دچار مشکل نشوند.

در صورتی که زایری دچار بی‌اختیاری ادرار است یا فکر می‌کند ممکن است در شرایطی دچار تکرر ادرار شود می‌تواند با خود تعدادی پد بی‌اختیاری ادرار همراه داشته باشد و از آنها استفاده کند. در این صورت دیگر نگران نجس شدن لباس‌هایش و استرس و اضطراب اینکه کجا لباس‌هایش را آب بکشد یا تعویض کند، نخواهد شد.

 

بیشتر بخوانید: پیامدهای ناگوار نگه داشتن ادرار

 

مساله دیگر عفونت‌های واژینال است. تعریق بالای بدن از یک سو و گرمای بیش از حد هوا از سوی دیگر شیوع عفونت‌های قارچی را افزایش می‌دهد بنابراین، برای کاهش این مشکل بهتر است لباس‌های زیر آزاد، گشاد و نخی بپوشید، زود به زود لباس‌های زیرتان را عوض کنید و به‌موقع آنها را بشویید و در جای خشک و خارج از حمام و توالت پهن کنید تا خشک شود. سعی کنید هر روز دوش بگیرید و خود را تمیز نگه دارید. بعد از هر بار طهارت حتما خود را با دستمال یکبار مصرف بهداشتی خشک کنید. مصرف ماست در پیشگیری یا کاهش بار عفونت‌های قارچی و میکروبی بسیار موثر است بنابراین، حتما از ماستی که در اختیارتان قرار‌ می‌دهند، استفاده کنید. اگر طی سفر دچار علایمی مانند سوزش یا خارش ناحیه تناسلی شدید یا ترشحاتتان غیرطبیعی شد، بلافاصله قبل از شدت یافتن علایم به پزشک مراجعه کنید و دارو بگیرید تا عفونتتان پیشرفت نکند.

 

بیشتر بخوانید: راهکارهای التیام بخش خارش واژن

 

توجه داشته باشید بعد از منا و عرفات شیوع عفونت‌های ادراری و واژینال، به‌خصوص عفونت‌های قارچی به شدت افزایش می‌یابد. مهم‌ترین علتش هم این است که تعداد توالت‌ها در صحرای عرفات محدود است و افراد زیادی با فرهنگ‌های مختلف از آنها استفاده می‌کنند. درنتیجه هم توالت‌ها تمیز نیستند و هم صف‌های استفاده از آنها طولانی است. از این‌رو، بسیاری از زایران آب کمتری می‌نوشند تا مجبور نشوند از توالت‌های عمومی استفاده کنند. به زایران خانم توصیه می‌شود هنگام منا و عرفات چند لباس زیر همراه داشته باشند تا مجبور نباشند لباس‌های زیرشان را در صحرای عرفات بشویند چون هم آبی که برای شستشو استفاده می‌شود ممکن است آلوده باشد و هم اینکه جایی برای پهن کردن لباس نیست. درنتیجه لباس به همان صورت چلانده‌شده گوشه‌ای گذاشته می‌شود تا خشک شود. همه این عوامل باعث آلودگی لباس زیر به انواع آلودگی‌ها می‌شود. پوشیدن چنین لباسی فرد را با مشکلات متعددی مواجه می‌‌کند و به همین علت میزان شیوع عفونت‌های ادراری و واژینال یا آلودگی‌های پوستی بعد از منا و عرفات در خانم‌ها به شدت افزایش می‌یابد، بنابراین توصیه می‌شود حتما لباس زیر متعدد، 2 دست لباس احرام و پد بی‌اختیاری همراه ببرید تا نگران آلوده بودن لباس‌هایتان نشوید و استرس نگیرید. لازم به ذکر است شیوع عفونت‌های واژینال در خانم‌هایی که برای جلوگیری از عادت ماهانه از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند نیز به‌دلیل افزایش میزان ترشحات بیشتر دیده می‌شود. درنتیجه این افراد باید بهتر و بیشتر مسایل بهداشتی را رعایت کنند.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، تغییر محیط و رژیم غذایی، به‌خصوص کاهش مصرف سبزیجات، میوه‌ها و لبنیات هنگام مسافرت فلور طبیعی واژن را تغییر می‌دهد و فرد را مستعد ابتلا به برخی عفونت‌ها می‌کند که تحت‌عنوان «عفونت‌های میکروبی حاد» شناخته می‌شوند. علایم این عفونت‌ها شامل سوزش ناحیه، احساس سوزش هنگام ادرار کردن و ترشحات بدبو و غیرطبیعی است، بنابراین خانم‌های زایری که با چنین علایمی مواجه می‌شوند باید برای جلوگیری از پیشرفت بیماری سریع به پزشک کاروان مراجعه کنند./

بیشتر بخوانید: کمبود آب در بدن چه بیماری هایی سرتان می آورد

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات