برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آلزایمر زودرس، ارمغان کلسترول بالا

آلزایمر زودرس، ارمغان کلسترول بالا بروز آلزایمر قبل از ۶۵ سالگی آلزایمر زودرس نامیده می‌شود. محققان دریافتند عوامل ژنتیکی فقط ۱۰ درصد در بروز آلزایمر زودرس نقش دارند و سطح بالای کلسترول LDL یکی از مهمترین عوامل ابتلا به آلزایمر در دهه ۶۰ زندگی است.

محققان بین بالا بودن «کلسترول LDL» و «آلزایمر زودرس» ارتباطاتی کشف کرده اند. نتایج به دست آمده از این پژوهش به پزشکان کمک می کند که از نحوه ایجاد بیماری و علل احتمالی آن، از جمله تغییرات ژنتیکی آگاه شوند.

به گزارش «بهپو»، به گفته «توماس وینگو»، متخصص مغز و اعصاب و نویسنده اصلی این تحقیق، نتایج نشان می دهد که کلسترول LDL نقشی عینی در ایجاد بیماری آلزایمر دارد.

افزایش سطح کلسترول با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر در سال های آتی زندگی مرتبط است. تحقیقات قبلی نشان می دادند نوعی جهش در ژنی به نام APOE عامل خطرساز عمده بیماری آلزایمر است. این عامل خطرساز بزرگترین علت ژنتیکی شناخته شده در بیماری آلزایمر است.

این نوع از APOE که APOE E4 نامیده می شود، باعث افزایش سطح کلسترول خون، به ویژه لیپوپروتیین کم چگالی–LDL- خواهد شد. این نوع کلسترول به نام کلسترول بد نامیده می شود، زیرا LDL بالا منجر به افزایش کلسترول در شریان ها می شود. این دسته از لیپو پروتیین‌ها کلسترول را به بافت‌های خارج کبدی انتقال می‌دهند.

بروز علایم آلزایمر قبل از ۶۵ سالگی معمولاً شکلی نادر از آلزایمر است که آلزایمر زودهنگام نامیده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد این حالت معمولاً ریشه ژنتیکی دارد. ژن‌های APP، PSEN1 و PSEN2 از عوامل خطر آلزایمر زودهنگام هستند، ولی حدود ۱۰ درصد از بیماری را می‌توان به این ژن‌ها اختصاص داد و ۹۰ درصد دیگر ناشناخته است.

به گزارش «بهپو» به نقل از «ساینس دیلی»، محققان برای بررسی عوامل بروز آلزایمر زودهنگام، نمونه خون دو هزار و ۱۲۵ نفر را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند عوامل ژنتیکی فقط ۱۰ درصد در بروز آلزایمر زودهنگام نقش دارند و سطح بالای کلسترول LDL یکی از مهمترین عوامل ابتلا به آلزایمر در دهه ۶۰ زندگی است.

این دستاورد در پیشگیری و درمان آلزایمر بسیار مهم است و می‌تواند به توسعه روش‌های درمان موثری بیانجامد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات