برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

همه چیز درباره فیستول مقعدی

همه چیز درباره فیستول مقعدی داخل مقعد چندین غده وجود دارد که مایع تولید می کنند. گاهی اوقات پیش می آید که این غده ها مسدود یا پر شوند. وقتی این اتفاق می افتد تجمع باکتری در غده باعث به وجود آمدن یک کیسه متورم حاوی بافت و مایع عفونی می شود. پزشکان به این عارضه «آبسه» می گویند. اغلب اوقات آبسه باعث ایجاد فیستول می شود.

فیستول مقعد، تونلی است که از داخل مقعد می گذرد. در واقع سوراخی در بدن است که ضایعات جامد را از بدن خارج می کند و در ناحیه ای در پوست اطراف مقعد ظاهر می شود.

به گزارش «بهپو»، این عارضه دچار عفونت هایی می شود که به خوبی بهبود پیدا نمی کنند. پزشک فیستول را درمان خواهد کرد، اما برای درمان آن به عمل جراحی نیاز است.

 

عوامل ابتلا به فیستول

داخل مقعد چندین غده وجود دارد که مایع تولید می کنند. گاهی اوقات پیش می آید که این غده ها مسدود یا پر شوند. وقتی این اتفاق می افتد تجمع باکتری در غده باعث به وجود آمدن یک کیسه متورم حاوی بافت و مایع عفونی می شود. پزشکان به این عارضه «آبسه» می گویند.

اگر آبسه درمان نشود، رشد می کند و در نهایت، راه خود را به خارج پیدا می کند، در جایی نزدیک مقعد، سوراخی در پوست ایجاد می کند و محتویات داخل آن به خارج از بدن ترشح می کنند. فیستول تونلی است که غده مسدود شده را به یک راه دررو متصل می کند.

اغلب اوقات آبسه باعث ایجاد فیستول می شود. فیستول به ندرت از طریق بیماری هایی مانند سل، بیماری های منتقله جنسی و یا بیماری های تاثیرگذار روی روده، هم ایجاد می شود، اما همانطور که گفته شد احتمال آن کم است.

 

علایم فیستول

شایعترین علایم فیستول عبارتند از:

  • درد
  • قرمزی
  • تورم در اطراف مقعد

همچنین ممکن است متوجه موارد زیر شوید:

  • خون ریزی
  • ادرار یا مدفوع دردناک
  • تب
  • خروج یک مایع متعفن از سوراخی نزدیک مقعد

اگر هر کدام از این علایم را دارید، با پزشک تماس بگیرید.

 

نحوه تشخیص فیستول

اگر پزشک تصور کند دچار فیستول شده اید، درباره سابقه پزشکی تان از شما سوالاتی می پرسد و شما را معاینه می کند.

برخی از فیستول ها به راحتی قابل تشخیص هستند. بعضی دیگر اینطور نیستند، گاهی اوقات خودشان بسته می شوند و دوباره باز می شوند. پزشک علایمی مایع خونریزی یا ترشح مایعات را بررسی خواهد کرد. ممکن است در طی معاینه، انگشت خود را درون مقعد ببرد.

او شما را برای انجام آزمایش های بیشتر یا آزمایش های تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا سی تی اسکن به یک متخصص کولون و رکتوم ارجاع می دهد. حتی ممکن است نیاز به کولونوسکوپی داشته باشید. در کولونوسکوپی، دکتر لوله ای را که یک دوربین در انتهای آن قرار دارد داخل مقعد می برد تا وضعیت داخل مقعد را بررسی کند. این آزمایش در حالی انجام می شود که شما بیدار نیستید.

 

درمان فیستول

هیچ دارویی برای رفع این بیماری وجود ندارد، بنابراین برای درمان آن از جراحی استفاده می شود. این جراحی گسترده نیست و معمولا  در مطب یا کلینیک قابل انجام است. شما مجبور نیستید برای عمل فیستول به بیمارستان بروید.

پزشک برای درمان یک فیستول ساده که خیلی نزدیک به مقعد نیست، پوست و عضلات اطراف تونل را برش می دهد. با این کار سوراخ از داخل به بیرون بهبود پیدا می کند. او گاهی از پلاگ مقعدی برای بستن فیستول استفاده می کند.

در فیستول های پیچیده تر، پزشک لوله ای به نام «ستون» -seton- را در سوراخ قرار می دهد. این کار کمک می کند مایع عفونی قبل از جراحی تخلیه شود. این کار 6 هفته یا بیشتر طول می کشد.

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، بسته به محل فیستول، پزشک گاهی مجبور است عضلات اسفنکتر را برش دهد. اسفنکتر باعث باز و بسته شدن مقعد می شود. او سعی می کند به این عضلات صدمه نزند، اما پس از این عمل احتمال اینکه کنترل مدفوع برایتان سخت باشد وجود دارد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات