برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

به بهانه روز جهانی هاری - اشتراک هر پیام، نجات یک زندگی

به بهانه روز جهانی هاری - اشتراک هر پیام، نجات یک زندگی هر ساله 28 سپتامبر مصادف با 6 مهرماه به عنوان روز جهانی «مقابله با هاری» معرفی می‌شود تا مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه و کنترل بیماری در کشورهای مختلف اجرا شود.
هر ساله 28 سپتامبر مصادف با 6 مهرماه به عنوان روز جهانی «مقابله با هاری» معرفی می‌شود تا مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه و کنترل بیماری در کشورهای مختلف اجرا شود.
به گزارش «بهپو»، هاری جزو بیماری‌های گرمسیری محسوب می‌شود که مورد غفلت بوده است. از همین‌رو، سازمان بهداشت جهانی توجه جدی به این بیماری را در دستور کار خود قرار داده است. از آنجا که هاری جزو بیماری‌های مشترک انسان و حیوان است، لزوم هماهنگی در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی احساس می‌شود.
درحالیکه هاری یک بیماری 100 درصد قابل پیشگیری است هرساله نزدیک به 60 هزار نفر در جهان بر اثر این بیماری می میرند. روز جهانی هاری فرصتی است برای انعکاس تلاش ها برای کنترل این بیماری مرگبار و یادآوری به خودمان که مبارزه هنوز تمام نشده اس.
در دسامبر سال 2015 میلادی، سازمان بهداشت جهانی، فائو -سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد، سازمان جهانی بهداشت حیوانات و اتحادیه جهانی مقابله با هاری برنامه‌ای با هدفی مشترک تبیین کردند که تا سال 2030 میلادی مرگ انسان درنتیجه بیماری هاری کاملا ریشه‌کن شود.
شما هم می توانید در ریشه کن کردن این بیماری نقش داشته باشید. شعار روز جهانی هاری در سال 2018، «اشتراک هر پیام، نجات یک زندگی» است. افزایش آگاهی ها در جامعه در ارتباط با شناخت بیماری هاری و راه های کنترل و پیشگیری از آن و همچنین حمایت از گروه های حامی مبارزه با هاری از جمله کارهایی است که به حذف این بیماری در کشورها کمک می کند.
هاری، ویروسی است که باعث درگیری مغز می‌شود. این بیماری خاص پستانداران است و اگر سگ یا انسان به آن مبتلا شود و ویروس مغز را درگیر کند، حتما باعث فوت خواهد شد.‌ هاری از طریق گازگرفتن گربه یا سگ و حتی خفاش به انسان منتقل می‌شود. ‌هاری حیوانات به 2 نوع خشمگین و فلجی تقسیم می‌شود. در ‌هاری خشمگین حیوان کاملا تهاجمی است و ظاهر غیرعادی دارد. ‌هاری دیگر از نوع فلجی است. حیوان مبتلا به ‌هاری فلجی، وحشی و عصبانی نیست و کاملا آرام است.
اگر کسی بخواهد به این حیوان دست بزند و سگ نیز متقابلا دست انسان را لیس بزند، ویروس از بزاق می‌تواند وارد خراش کوچکی روی دست شده و از این راه وارد بدن شود، بنابراین انسان‌ها اصلا نباید با بزاق حیوان در تماس باشند. سگ و گربه‌های خانگی حتما باید تحت‌نظر پزشک حیوانات قرار بگیرند.
علایم بیماری در حیوانات پس از دوره مخفی یک تا دو ماهه به دو شکل هاری خشمگین و هاری آرام دیده می شود. در شکل هاری خشمگین، حیوان عصبی و خشن شده و حالت تهاجمی پیدا می کند اما در شکل آرام، تشخیص بیماری مشکل تر و معمولا با افسردگی و فلجی حیوان همراه است. در سگ و روباه علائم شامل عدم تعادل هنگام راه رفتن، ریزش بزاق به دلیل فلجی فک پایین، حمله حیوان به اشیاء و انسان و حیوانات دیگر، ترس از آب، زوزه خشن و طولانی و در پایان فلجی است.


پس از گازگرفتگی یا تماس با حیوان آلوده به ویروس هاری، فرد باید بلافاصله توسط پزشک معاینه و درمان نیز با فوریت آغاز شود تا خطر پیشرفت بیماری کاهش یابد. پس از بروز نخستین علائم، واکسن و ایمنوگلوبولین ضدهاری موثر نخواهد بود و مرگ بیمار حتمی است. تزریق ایمنوگلوبولین پیش از واکسن انجام می گیرد که نقش محافظتی سریعی دارد.
واکسن نیز به سیستم ایمنی کمک می کند تا آنتی بادیهای مقابله کننده با ویروس را بسازد. در صورت تزریق واکسن فرد تا 2سال مصونیت از بیماری دارد. افرادی مانند دامداران که در تماس همیشگی با حیوانات و مستعد آلودگی به ویروس هستند باید در برابر این بیماری واکسینه شوند. همچنین باید سالانه آزمایش خون بدهند تا مشخص شود نیاز به تجدید واکسن در موعد زودتر هست یا نه.
رعایت بعضی اصول می تواند در پیشگیری و عدم آلودگی با ویروس هاری موثر باشد:
  • دست خود را برای غذا دادن به حیوانات وحشی دراز نکنید و فاصله مناسب را با آنها حفظ کنید.
  • از کودکان محافظت کنید و به آنها آموزش دهید به حیواناتی که نمی شناسند، نزدیک نشوند و آنها را نوازش نکنند.
  • از حیواناتی که علایم هاری -پرخاشگری و حالت تهاجمی بی دلیل- دارند، دوری کنید.
  • در مناطقی که حیوانات وحشی حضور دارند، توقف نکنید.
  • اگر احساس می کنید حیوانی به هاری مبتلاست، به او نزدیک نشوید و فورا مسوولان بهداشت را در جریان بگذارید.
  • اگر حیوانی در منزل نگهداری می کنید حتما از تزریق واکسن هاری اطمینان حاصل کنید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات