برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آزمایش های تشخیص بارداری

آزمایش های تشخیص بارداری مثبت یا منفی بودن جواب آزمایش بارداری در زنان به معنای وجود داشتن یا نداشتن هورمون «HCG» در نمونه خون یا ادرار است.به دو روش می توانید از باردار بودن خود مطمئن شوید؛ آزمایش خون و آزمایش ادرار. درحالیکه آزمایش خون تنها در آزمایشگاه انجام می شود اما روش هایی هم برای آگاهی از بارداری در خانه و بدون مراجعه به مراکز درمانی وجود دارد. در این مقاله به متداول ترین سوالات درباره آزمایش بارداری پاسخ خواهیم داد.
مثبت یا منفی بودن جواب آزمایش بارداری در زنان به معنای وجود داشتن یا نداشتن هورمون «HCG» در نمونه خون یا ادرار است. این هورمون توسط سلول‌های ایجاد شده در جفت تولید می‌شود که وظیفه تغذیه تخمک را پس از بارور شدن آن برعهده دارند.
به گزارش «بهپو»، به دو روش می توانید از باردار بودن خود مطمئن شوید؛ آزمایش خون و آزمایش ادرار. درحالیکه آزمایش خون تنها در آزمایشگاه انجام می شود اما روش هایی هم برای آگاهی از بارداری در خانه و بدون مراجعه به مراکز درمانی وجود دارد. در این مقاله به متداول ترین سوالات درباره آزمایش بارداری پاسخ خواهیم داد.
 

آزمایش بارداری چیست و عملکرد آن چگونه است؟

آزمایش بارداری به شما می گوید در خون و ادرارتان هورمونی به نام گنادوتروپین کوریونی انسانی HCG- وجود دارد یا خیر. به محض چسبیدن تخمک های بارور شده به دیواره رحم، این هورمون تولید می شود.
معمولا این اتفاق 6 روز پس از باروری تخمک می افتد، البته نه همیشه. اگر باردار شده باشید سطح HCG به سرعت بالا می رود و هر 2-3 روز یک بار دو برابر می شود.
 

انواع آزمایش های بارداری

دو آزمایش کلی برای تایید یا رد بارداری وجود دارد: آزمایش ادرار و آزمایش خون.

1- آزمایش ادرار در مطب پزشک یا در خانه قابل انجام است. بسیاری از افراد با گذشت یک هفته از پریودِ از دست رفته شان به سراغ آزمایش خانگی می روند. تست های خانگی خصوصی هستند و بسیار راحت در دسترس قرار می گیرند. این آزمایش ها باید با توجه به دستورالعمل استفاده شوند. برای دست یافتن به بهترین نتیجه دقیقا از دستورالعمل ها پیروی کنید. بعد از دریافت نتیجه بهتر است به پزشک مراجعه کنید یا آزمایش های دقیق تری انجام دهید.

2- برای انجام آزمایش خون نیاز به دستور پزشک است، البته معمولا تست ادرار بیشتر انجام می شود. آزمایش خون، بارداری را زودتر از آزمایش خانگی یا حدود 6 تا 8 روز بعد از تخمک گذاری نشان می دهد، اما نتیجه آن دیرتر از آزمایش خانگی ارایه می شود.

آزمایش HCG در خون

دو آزمایش خون برای بارداری وجود دارد:
برای انجام این آزمایش، ناشتا بودن لازم نیست. مصرف آب مانعی ندارد و حتی قطع داروهای دیگر فرد ضروری نیست.

 

1- آزمایش کیفی HCG صرفا بررسی می کند که در خون HCG وجود دارد یا نه و جواب آن «بله» یا «نه» خواهد بود. پزشکان بیشتر اوقات بعد از گذشت 10 روز از تاریخ پریودِ از دست رفته تان، این آزمایش را تجویز می کنند. البته بعضی از انواع این آزمایش ها می توانند زودتر از این بارداری را تشخیص دهند.

2- آزمایش کمی  HCG – بتا HCG- مقدار دقیق HCG را در خون اندازه گیری می کند و حتی مقادیر بسیار کم HCG را تشخیص می دهد. از آن جایی که تست بارداری میزان غلظت HCG را اندازه گیری می کند می توان به وسیله آن هر مشکلی را در بارداری دنبال کرد. از این آزمایش می توان –به همراه تست های دیگر- برای رد حاملگی خارج رحمی یا برای نظارت بر دوره پس از سقط جنین -که HCG به سرعت پایین می آید- استفاده کرد.

میزان سطح هورمون HCG براساس تعداد هفته هایی که از اولین روز آخرین قاعدگی –LMP- گذشته است

3 هفته از LMP گذشته باشد:  50-5 mIU/ml

4 هفته از LMP گذشته باشد : 426-5 mIU/ml

5 هفته از LMP گذشته باشد : 7340-18 mIU/ml

6 هفته از LMP گذشته باشد : 56500-1080 mIU/ml

8-7 هفته از LMP گذشته باشد : 229000-7650 mIU/ml

12-9 هفته از LMP گذشته باشد : 288000-25700 mIU/ml

16-13 هفته از LMP گذشته باشد : 254000-13300 mIU/ml

24-17 هفته از LMP گذشته باشد : 165400-4060 mIU/ml

40-25 هفته از LMP گذشته باشد : 117000-3640 mIU/ml

زن غیر حامله : <5 mIU/ml

بعد از یائسگی : <5/9 mIU/ml

برخی مواقع بالا یا پایین بودن غیر عادی سطح این هورمون می‌تواند نشان دهنده سقط جین، بارداری خارج رحمی، بارداری مولار یا بارداری‌های متعدد باشد.
 

دقت تست بارداری خانگی چقدر است؟

برای کسب دقیق ترین نتیجه بهتر است حدود یک هفته از تاریخ پریود از دست رفته تان اقدام به انجام آزمایش کنید. اگر این آزمایش را ابتدای صبح که ادرار غلیظ تر است انجام دهید دقیق ترین نتیجه را خواهید گرفت.
تست بارداری خانگی تا 99 درصد دقت دارد. اما آزمایش خون از آن هم دقیق تر است.
دقت تست بارداری خانگی به موارد زیر بستگی دارد:

انجام دقیق دستورالعمل های تست بارداری

زمان تخمک گذاری و سرعت قرار گیری تخمک در رحم

فاصله بارور شدن تخمک تا انجام آزمایش

دقت و حساسیت آزمایش 

آیا انجام تست بارداری خانگی مشکل است؟

تست بارداری خانگی بسیار سریع و ساده است و اگر دستور العمل آن رعایت شود نتیجه آن بسیار دقیق خواهد بود. آزمایش به یکی از روش های زیر انجام می شود:

1- ابزار تست را زیر جریان ادرار قرار دهید.

2- ادرار را در ظرفی جمع آوری کنید و ابزار تست را درون آن قرار دهید.

3- ادرار را در ظرفی جمع آوری کنید و با قطره چکان آن را روی ابزار تست بچکانید.

بعد از چند دقیقه نتیجه مشخص می شود. نتیجه این آزمایش به صورت خط، رنگ و علایم مثبت و منفی نشان داده می شود. اما تست های دیجیتالی هم وجود دارند که کلمه «باردار» یا «غیر باردار» روی آنها حک می شود.


 
نتیجه تست بارداری خانگی به شما چه می گوید؟

 

اگر نتیجه مثبت باشد شما باردارید. اگر علایم، اشکال و رنگ ها نشان دهنده نتیجه مثبت باشند، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
در برخی موارد نادر جواب آزمایش خطا دارد؛ یعنی شما باردار نیستید ولی تست می گوید باردارید. اگر در ادرارتان خون و پروتیین وجود داشته باشد یا داروهای آرام بخش، خواب آور و ضد انعقاد استفاده کنید، امکان دارد جواب آزمایش دچار خطا شود.
اگر جواب منفی باشد باردار نیستید. البته در موارد زیر ممکن است جواب آزمایش خطا داشته باشد و باردار باشید:

تاریخ انقضای تست بارداری گذشته باشد.

از تست، به درستی استفاده نکرده باشید.

خیلی زود خود را آزمایش کرده باشید.

قبل از آزمایش مقدار بسیار زیادی مایعات خورده باشید که ادرار را رقیق کرده باشد.

از داروی خاصی مثل ادرار آورها و آنتی هیستامین ها استفاده کرده باشید.

به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، اگر تست بارداری تان منفی شد یک هفته بعد دوباره آن را انجام دهید. اگر دو نتیجه متفاوت دریافت کردید به پزشک مراجعه کنید تا برایتان آزمایش خون تجویز کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات