برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

بهترین و بدترین روش های ترک سیگار

بهترین و بدترین روش های ترک سیگار اگر شما یکی از میلیون ها نفری هستید که سعی دارید سیگار را ترک کنید باید به خودتان افتخار کنید. اولین قدم در این سفر تصمیم به کنار گذاشتن عادتتان است. اما همیشه به یاد داشته باشید که همه توصیه ها برای «ترک سیگار» درست و اصولی نیست.
اگر شما یکی از میلیون ها نفری هستید که سعی دارید سیگار را ترک کنید باید به خودتان افتخار کنید. اولین قدم در این سفر تصمیم به کنار گذاشتن عادتتان است. اما همیشه به یاد داشته باشید که همه توصیه ها برای «ترک سیگار» درست و اصولی نیست.
به گزارش «بهپو»، طبق آخرین آمارها درباره مصرف دخانیات در ایران، سالانه ۶۰ تا ۶۵ میلیارد نخ سیگار در ایران دود می‌شود که مصرف هر یک میلیون نخ آن، جان یک نفر را می‌گیرد. در کشور ما ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد دخانیات مصرف می‌کنند و سالانه حدود ۶۰ تا ۶۵ هزار نفر در ایران به علت بیماری‌های ناشی از سیگار فوت می‌کنند. قرار گرفتن در معرض دود سیگار یا دود دست دوم هم عامل فوت شش تا هفت هزار نفر  در سال می‌شود و از این تعداد نیز ۲۰ درصد سهم کودکان است. سیگار نه تنها باعث سرطان ریه می شود، بلکه ناباروری، بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری مزمن انسدادی ریه را هم با خود به همراه می آورد.
متاسفانه علی رغم این که ترک سیگار آرزوی بسیاری از سیگاری هاست، اما انجام آن عملا برای همه آسان نیست. علت اصلی این اعتیاد، «نیکوتین» است که در تنباکوی سیگار یافت می شود. بعد از اینکه مصرف سیگار را ترک کردید علایم فیزیکی ترک بروز می کنند که از آن جمله می توان به اشتیاق شدید به مصرف دوباره، سردرد، تحریک پذیری، افزایش اشتها و اضطراب اشاره کرد. در واقع نیکوتین بسیار اعتیاد آور است و برخی از افراد برای ترک آن روش های زیادی را امتحان می کنند. تعجبی نیست که در این مسیر از مکمل های رژیمی یا سیگارهای الکتریکی استفاده کنند. در واقع مطالعات نشان می دهند این ابزارها تاثیری در کمک به ترک سیگار ندارند.
خبر خوب این است که سیگار را می توان ترک کرد. هرچه زودتر این کار را بکنید بهتر است. سعی کنید به تنهایی سیگار را ترک نکنید، روش های درمانی زیادی وجود دارند که به شما کمک می کنند سیگار را از راه درستش ترک کنید. در ادامه به راه های درست و نادرست ترک سیگار اشاره می کنیم.
 
بیشتر بخوانید: 4  تست تشخیص اعتیاد به سیگار
 

روش نادرست: کاهش تدریجی سیگار

این کار در نگاه اول به نظر درست می آید، اما «النا کونوی»، متخصص رشته پرستاری کلینیک ترک سیگار، می گوید: «به ندرت دیده شده چنین روشی جواب بدهد، اما این به آن معنی نیست که نباید این روش را امتحان کرد. سیگار برای بدن مضر است و کم کردن آن به هر دلیلی کار خوبی است.»
به یاد داشته باشید آسیب ناشی از مصرف تنباکو –خطر سرطان، بیماری قلبی، سکته مغزی و بیماری های دیگر- تا قطع کامل مصرف همراه شماست. در مطالعه ای که در اکتبر 2015 در مجله BMC Medicine به چاپ رسید مشخص شد آثار مثبت ترک سیگار تنها با ترک دایمی آن مشاهده می شود.
 

روش درست: جایگزینی نیکوتین

درمان جایگزینی نیکوتین در قالب مصرف آدامس ها، آبنبات ها، ابزارها و اسپرهای استنشاقی دهان و بینی و پچ های پوستی نیکوتین دار تاثیر مثبتی در کاهش میل به سیگار دارند. کونوی می گوید: «اغلب به بیماران توصیه می کنیم که با توجه به نیازشان مجموعه ای از این درمان ها را به کار ببرند.»
به عنوان مثال گاهی افراد آبنبات های نیکوتینی را در دهان خرد می کنند و بعد از 10 تا 20 دقیقه نیکوتین در بدن اثر خواهد کرد، همچنین همزمان از برچسب های نیکوتینی استفاده می کنند که میزان ثابتی نیکوتین به بدن وارد می کند، اما یک ساعت طول می کشد تا این برچسب ها اثر کنند. پزشک به شما کمک می کند تا بهترین روش ترکیبی را انتخاب کنید.
 

روش نادرست: هیپنوتراپی

هیپنوتراپی یک درمان مکمل است که از قوه تخیل برای از بین بردن عادت های بد و کنترل استرس استفاده می کند و به نظر می رسد روش محبوبی برای ترک سیگار باشد. اما انجمن سرطان امریکا می گوید شواهد کافی برای اثبات کارایی این روش وجود ندارد. کونوی هم با این نظر موافق است و می گوید: «ما از این روش استفاده نمی کنیم.»
او می گوید: «در عوض روش های ریلکسیشن، مدیتیشن و تنفس عمیق روش های موثری هستند.» در این زمینه اپلیکیشن هایی وجود دارند که برای ترک سیگار یا افزایش قدرت ذهن آگاهی طراحی شده اند و فرد را به میل و اشتیاقش به سیگار آگاه می کنند سپس آن را کاهش می دهند.
 

روش نادرست: لیزر درمانی با توان کم

لیزر درمانی با توان کم –لیزر سرد- روشی درمانی است که در آن از نور کم توان استفاده می کند تا مانند طب سوزنی، نقاط خاصی از بدن را تحریک کند. موافقان این روش می گویند این نور مواد شیمیایی موجود در مغز را که به ترک سیگار کمک می کنند، تحریک می کند. اما تحقیقات چنین نتیجه ای را نشان نمی دهند. کونوی می گوید: «ما روش های سعی و خطای زیادی را برای ترک سیگار امتحان کردیم، باید بگویم لیزر کم توان جزو روش های موثر نیست.»
اگر اطرافیانتان سیگار می کشند و قرار گرفتن در جمع آنها شما را تحریک می کند، بهتر است با دوستان غیر سیگاری خود وقت بگذرانید. حتی می توانید تصمیم خود را با آنها در میان بگذارید تا آنها بیشتر و بیشتر شما را به ترک سیگار تشویق کنند. اگر ناچارید در جمع سیگاری ها قرار بگیرید، از آن ها بخواهید در حضور شما سیگار نکشند.
 

روش درست: استفاده از داروهای تجویزی

دارو های نسخه ای مانند «ایبوپروفن» و «وارنیکلین» با متوقف کردن ترشح مواد شیمیایی مغز -که باعث لذت بردن از سیگار می شوند- کمک شایانی به ترک سیگار می کنند. وقتی این روش درمانی را با جایگزینی نیکوتین یا رفتار درمانی ترکیب کنیم موفقیت بیشتری حاصل می شود.
با اینکه این داروها اعتیاد آورنیستند، اما عوارضی مانند حالت تهوع و بی خوابی دارند. کونوی می گوید باید قبل از تصمیم به مصرف، این اطلاعات در اختیار بیمار قرار داده شود و در مورد معایب و مزایای روش های درمانی با او گفتگو شود. او ادامه می دهد: «سیگار واقعا چیز وحشتناکی است و کمتر ماده ای به اندازه آن خطرناک است.»
 

روش نادرست: مکمل های گیاهی و رژیمی

کونوی می گوید: «از مکمل های گیاهی ترک سیگار دوری کنید، آنها به تایید سازمان غذا و دارو نرسیده اند و تاثیرشان به اثبات نرسیده است.»
 
بیشتر بخوانید: رژیم غذایی برای آنها که قصد ترک سیگار دارند
 

روش نادرست: سیگار الکترونیکی

به گزارش «بهپو» به نقل از «اوری دی هلث»، به اعتقاد کونوی سیگارهای الکترونیکی بی خطر نیستند و می توانند به بدن آسیب برسانند، در حالی که خیلی از مردم فکر می کنند از وسیله مفیدی استفاده می کنند. این وسیله در بین جوانان از محبوبیت ویژه ای برخوردار است و تصور بر این است که کاملا بی خطر است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات