برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

12 باور غلط درباره سندرم تخمدان پلی کیستیک و پاسخ ما به آنها

12 باور غلط درباره سندرم تخمدان پلی کیستیک و پاسخ ما به آنها سندرم تخمدان پلی کیستیک یک عارضه هورمونی شایع در میان زنان است که 10 درصد زنان را در سنین باروری درگیر می کند. از آن جا که ممکن است این عارضه -حتی توسط پزشکان- به درستی تشخیص داده نشود، اطلاعات غلط زیادی بین مردم پخش شده است که در روند تشخیص و درمان اثر خواهد گذاشت.
«سندرم تخمدان پلی کیستیک» یک عارضه هورمونی شایع در میان زنان است که 10 درصد زنان را در سنین باروری درگیر می کند. مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک هورمون «آندروژن» بالایی در بدنشان دارند و انسولین بیشتری تولید می کنند. آندروژن یک هورمون مردانه است.
به گزارش «بهپو»، از آن جا که ممکن است این عارضه -حتی توسط پزشکان- به درستی تشخیص داده نشود، اطلاعات غلط زیادی بین مردم پخش شده است که در روند تشخیص و درمان اثر خواهد گذاشت و در نهایت موجب می شود که مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک خود را از نعمت زندگی راحت محروم بدانند.
 

فقط مبتلایان به تخمدان پلی کیستیک دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک می شوند

تخمدان پلی کیستیک و سندرم تخمدان پلی کیستیک دو عارضه متفاوت هستند. سندرم تخمدان پلی کیستیک نام نامربوطی برای این عارضه است. بسیاری از زنانی که دچار آن هستند هیچ کیستی در تخمدانشان ندارند. عکس آن هم صادق است؛ اگر کیستی در تخمدان وجود داشته باشد لزوما نشانه سندرم تخمدان پلی کیستیک نیست. وقتی نام سندرم تخمدان پلی کیستیک به میان می آید تمرکز روی کیست تخمدان است در حالی که ممکن است عبارت «سندرم متابولیک دستگاه تناسلی» انتخاب بهتری باشد. به این صورت تمرکز روی موضوعی قرار می گیرد که مهم تر است؛ یعنی ناهنجاری متابولیسم و تولید مثل.
تشخیص این بیماری تنها با تشخیص دو تا سه عارضه تایید می شود: علایمی از قبیل بالا بودن آندروژن –از جمله هیرسوتیسم یا پرمویی، آکنه، ریزش مو- قاعدگی های نامنظم، کیست تخمدان یا تخمدان مولتی فولیکولار.
 

تمام بیماران موهای زاید ناخواسته دارند

یک علامت شایع سندرم تخمدان پلی کیستیک هیرسوتیسم است که در آن زنان دچار پرمویی می شوند. از آن جایی که آندروژن زیادی در بدن این زنان است ممکن است دچار رشد موی مردانه در ناحیه های لب بالا، چانه یا قفسه سینه شوند، اما همه زنان دچار این عارضه نخواهند شد، بعضی از اقوام استعداد بیشتری دارند.
 

مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک نمی توانند باردار شوند

سندرم تخمدان پلی کیستیک یک علت شایع ناباروری است. مشکلات هورمونی روی توانایی تخمدان ها برای آزاد کردن تخمک های بارور شونده اثر منفی می گذارند، اما این مساله نگران کننده ای نیست، این دسته از بانوان می توانند باردار شوند؛ هم به صورت طبیعی و هم با درمان های باروری مانند داروهای محرک فولیکول.
واقعیت تلخ این است که به این زنان گفته می شود که بچه دار شدن خطرناک و غیر ممکن است، «ایمی مدلینگ»، کارشناس سلامت و موسس مرکز درمانی سندرم تخمدان پلی کیستیک می گوید: «نمی توان گفت چه تعداد زن را از بچه دار شدن نا امید کرده اند. وقتی من 18 سالم بود پزشکان گفتند برای بچه دار شدن مسیر سختی در پیش دارم، اما با کمک درمان های باروری دو پسر اولم به دنیا آمدند و دخترم را هم که فرزند سومم بود به طور طبیعی باردار شدم.»
اگرمبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستید و قصد بچه دار شدن دارید هرگز اجازه ندهید دیگران شما را نا امید کنند و از دستورات متخصص باروری خود پیروی کنید.
 
بیشتر بخوانید: بارداری برای مبتلایان به تخمدان پلی کیستیک محال نیست
 

اگر قاعدگی تان نامنظم است، مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستید

عوامل زیادی نظم قاعدگی را به هم می ریزد و سندرم تخمدان پلی کیستیک تنها یکی از آن هاست. یک چرخه طبیعی از 21 تا 35 روز متغیر است. علاوه بر آن شیردهی، رژیم های غذایی سخت یا ورزش های سنگین، بیماری التهابی لگن، فیبروم رحم و اختلال های تیروییدی عوامل محتمل نامنظمی قاعدگی هستند. ناگفته نماند که استرس هم عامل مهمی است. اگر چرخه قاعدگی شما کمتر از 22 روز و بیشتر از 34 روز است با متخصص زنان مشورت کنید. او با انجام آزمایش مشکل را پیدا می کند.
 
بیشتر بخوانید: بی نظمی عادت ماهانه نشانه چیست؟ آیا خطرناک است؟
 

اگر قصد بارداری ندارید سندرم تخمدان پلی کیستیک مشکلی برایتان ایجاد نمی کند

سندرم تخمدان پلی کیستیک تنها روی باروری زنان اثر نمی گذارد. بلکه می تواند در بلند مدت روی سلامت عمومی آن ها هم تاثیر گذار باشد. دیابت نوع دو -بیش از نیمی از مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک دچار دیابت یا پیش دیابتی قبل از 40 سالگی می شوند- فشار خون بالا، مشکلات کلسترول خون، آپنه خواب، افسردگی، اضطراب و سرطان آندومتر از جمله عوارض محتمل سندرم تخمدان پلی کیستیک است. تشخیص و درمان این عارضه برای حفظ سلامت زنان در آینده ضروری است.
 

تمام مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک دچار چاقی یا اضافه وزن هستند

یک باور غلط و کلیشه ای بین مردم رایج است و آن این است که زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک باید چاق و ریش دار باشند. اما از آن جایی که این عارضه یک سندرم است به شکل های مختلفی روی افراد اثر می گذارد.
زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک به ندرت لاغرند و بیشتر اوقات دارای اضافه وزن هستند، اما این به آن معنی نیست که بیماران لاغر وجود ندارند. اینکه وزن را به عنوان شاخصی برای ابتلا به این بیماری در نظر بگیریم همیشه هم نتیجه نمی دهد چون زنان لاغر نادیده گرفته می شوند و زنان چاقی که قاعدگی نامنظم دارند ممکن است دچار تشخیص های اشتباه شوند.
 

تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک نیاز به سونوگرافی دارد

از آن جایی که ابتلا به کیست تخمدان یا تخمدان مولتی فولیکولار به معنای ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک نیست نیازی به انجام سونوگرافی نیست. اما اگر مبتلا به هیرسوتیسم یا قاعدگی های نامنظم نیستید، ولی همچنان به سندرم تخمدان پلی کیستیک مشکوکید، سونوگرافی ضروری است.
 

مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک می توانند مثل همه وزن کم کنند

درست است که از دست دادن خفیف وزن –حدود 7درصد- می تواند به تنظیم قاعدگی کمک کند، اما این برای مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک کار ساده ای نیست.
بسیاری از مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک به پزشک معالج خود می گویند که نسبت به همه اطرافیان خود بیشتر ورزش می کنند و کم تر غذا می خورند، اما همیشه اضافه وزن دارند. کم کردن وزن در این افراد غیر ممکن نیست، اما موضوع این قدرها هم ساده نیست که افزایش وزن به علت بیشتر بودن کالری ورودی نسبت به کالری خروجی باشد، کاهش وزن برای مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک پیچیده تر از این حرف هاست. به عنوان مثال فلور روده که در سوخت و ساز نقش مهمی دارد در مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک متفاوت عمل می کند. بهتر است قبل از اینکه پزشک به شما داروهای رژیمی تجویز کند از این مطلب اطلاع پیدا کند.
 

مقاومت انسولینی در سندرم تخمدان پلی کیستیک عامل افزایش وزن است

کارشناسان دقیقا نمی دانند چرا مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک چاق می شوند، بسیاری می گویند ممکن است علت آن مقاومت انسولینی باشد، اما این اضافه وزن است که موجب مقاومت انسولینی می شود.
 

اگر مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک شوید حتما متوجه خواهید شد

علایم شایعی مانند آکنه، تغییرات خلق و خو و نامنظمی قاعدگی را می توان به عوامل دیگری مثل استرس هم نسبت داد. این یکی از دلایلی است که نمی توان سندرم تخمدان پلی کیستیک را به درستی تشخیص داد. این بیماری بین 50 تا 70 درصد زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک تشخیص داده نشده است.
علاوه بر این سندرم تخمدان پلی کیستیک همیشه نشانه ندارد و برخی از زنان متوجه آن نمی شوند و تمام پزشکان هم در تشخیص این بیماری تبحر ندارند. اگر علایم این بیماری را مشاهده کردید بهترین کار این است که هم به متخصص زنان مراجعه کنید و هم به متخصص غدد درون ریز تا علت اصلی پیدا شود.
 

تمام مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک باید قرص ضد بارداری مصرف کنند

قرص های ضد بارداری هورمونی متداول ترین روشی است که پزشکان برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک استفاده می کنند، اما درمان این عارضه بسیار به اهداف و مقاصد شما بستگی دارد. اگر تصمیم دارید باردار شوید از این قرص ها استفاده نکنید، علاوه بر این «مدلینگ» می گوید این داروها درمان های موقتی هستند که علایم را پنهان می کنند، اما بهتر است با تغییرات سبک زندگی، هورمون ها را به طور کامل درمان کرد. مثلا کاهش استرس و خوردن غذاهای ضد التهاب به این تغییرات کمک می کنند.
 

سندرم تخمدان پلی کیستیک بهانه ای است برای اینکه همیشه احساس بدی داشته باشید

به گزارش «بهپو» به نقل از «اِوری دی هلث»، درمانی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک وجود ندارد، اما امیدواری زیادی وجود دارد که بهتر شوید. هرگز نمی توانید بگویید من درمان شدم، اما می توانید در مسیر مداوم بهبودی قرار بگیرید و تعادل را برای بدنتان به ارمغان آورید.
هیچ داروی جادویی وجود ندارد که سندرم تخمدان پلی کیستیک را درمان کند، اما می توان آن را کاملا تحت کنترل درآورد. اینکه چقدر درمان شوید به خودتان بستگی دارد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات