برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

به بهانه روز جهانی فشار خون - فشار خونت را اندازه بگیر

به بهانه روز جهانی فشار خون - فشار خونت را اندازه بگیر فشار خون بالا یکی ازعوامل اصلی خطر ساز مرگ در سطح جهان است که باعث سکته مغزی، حمله قلبی و دیگر مشکلات قلبی عروقی می شود. بی علامت بودن این عارضه باعث شده بسیاری از مبتلایان از بالا بودن فشار خون خود اطلاعی نداشته باشند و تنها زمانی متوجه این مشکل شوند که یا بطور اتفاقی فشار خونشان اندازه گیری شود یا دچار عارضه ای جدی تر شوند که نتیجه فشار خون بالا بوده است.
«فشار خون بالا» یکی ازعوامل اصلی خطر ساز مرگ در سطح جهان است که باعث سکته مغزی، حمله قلبی و دیگر مشکلات قلبی عروقی می شود. بی علامت بودن این عارضه باعث شده بسیاری از مبتلایان از بالا بودن فشار خون خود اطلاعی نداشته باشند و تنها زمانی متوجه این مشکل شوند که یا بطور اتفاقی فشار خونشان اندازه گیری شود یا دچار عارضه ای جدی تر شوند که نتیجه فشار خون بالا بوده است.
به گزارش «بهپو»، هر ساله 10 میلیون انسان در دنیا به علت فشار خون بالا جان خود را از دست می دهند و این در حالیست که تنها نیمی از مبتلایان به فشار خون بالا از بیماری خود اطلاع دارند. مرگ های ناشی از فشار خون بالا قابل پیشگیری هستند و این غم انگیز ترین بخش داستان است.
7 می برابر با 27 اردیبهشت ماه به منظور آگاهی بخشی به جامعه در ارتباط با خطرات فشار خون بالا، روز جهانی فشار خون بالا نامگذاری شده است. شعار روز جهانی فشار خون این است: «فشار خونت را اندازه بگیر تا از افزایش آن مطلع شوی».

فشار خون بالا خطر بیماری های خطرناکی را افزایش می دهد:
  • اولین حمله قلبی: حدود 7 نفر از 10 نفری که اولین حمله قلبی خود را تجربه کرده اند مبتلا به فشار خون بالا هستند.
  • اولین سکته مغزی: حدود 8 نفر از 10 نفر مبتلا به اولین سکته مغزی، فشار خون بالا دارند.
  • نارسایی مزمن قلب: حدود 7 نفر از 10 نفر مبتلا به نارسایی مزمن قلب فشار خون بالا دارند.
  • بیماری کلیوی: فشار خون بالا یکی از عوامل خطر ساز عمده در ابتلا به بیماری کلیوی است.
 
آخرین بررسی ‌های انجام شده از سوی مرکز تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 2015 حاکی از آن است که تعداد بزرگسالان مبتلا به فشار خون در ایران به 9 میلیون و 700 هزار نفر رسیده است که از این تعداد بیش از 5 میلیون و 200 هزار نفر مرد و 4 میلیون و 500 هزار نفر زن هستند.
 

عوامل خطر ساز فشار خون بالا

با وجود اینکه شما نمی توانید تمام عوامل خطر ساز را تحت کنترل در آورید؛ اما می توانید نکاتی را برای پیشگیری یا کنترل فشار خون بالا و عوارض آن رعایت کنید.
وجود بعضی از شرایط احتمال فشار خون بالا را افزایش می دهند، که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • ابتلا به پری هایپرتنشن
  • ابتلا به دیابت
رفتار های ناسالم به ویژه در افرادی که یکی از بیماری های بالا را دارند. این رفتار ها به شرح زیرند:
  • مصرف تنباکو
  • خوردن غذا های پر سدیم وکم پتاسیم
  • ورزش نکردن
  • چاقی
  • مصرف الکل
 

علایم و نشانه های فشار خون بالا

فشارخون به قاتل خاموش مشهور است و در 80 تا 90 درصد موارد فشار خون هیچ تظاهری ندارد و به همین دلیل خطرات بیماری چند برابر است. اگر منتظر علایم بیماری شویم، زمانی متوجه فشارخون بالا خواهیم شد که بیماری به ارگان های حیاتی بدن مانند قلب، مغز، کلیه و چشم آسیب می زند. تنها یک راه برای اطلاع از فشار خون بالا وجود دارد و آن اندازه گیری فشار خون به وسیله پزشک است.
خوشبختانه فشارخون بالا درمان پذیر است و اگر بموقع این بیماری را تشخیص دهیم با چند کار ساده می توان آن را کنترل یا درمان کرد و حتی در بسیاری موارد یا نیاز به مصرف دارو هم نبوده یا با مقادیر کم دارو این بیماری درمان می شود. با اقداماتی مانند کاهش مصرف نمک، کاهش وزن، افزایش مصرف لبنیات کم چرب، افزایش مصرف سبزیجات و میوه، قطع مصرف سیگار و مصرف غذاهای کم چرب می توان تا حد زیادی این بیماری را کاهش داد. /

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات