برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

20 توصیه برای درمان تهوع بارداری

20 توصیه برای درمان تهوع بارداری تهوع و استفراغ وضعیت ناخوشایندی است که بیشتر خانم های باردار آن را تجربه می کنند و این حالت در بعضی از آنها بسیار شدید است. «تهوع بارداری» به ویژه بر تغذیه مادر تاثیر منفی می گذارد.
تهوع و استفراغ وضعیت ناخوشایندی است که بیشتر خانم های باردار آن را تجربه می کنند و این حالت در بعضی از آنها بسیار شدید است. «تهوع بارداری» به ویژه بر تغذیه مادر تاثیر منفی می گذارد. هنوز علت دقیق تهوع و استفراغ دوران باردرای مشخص نیست ، ولی قوی ترین احتمال وجود هورمون «گنادوتروپینی» است که از جفت ترشح می شود.
به گزارش «بهپو»، حدود دو سوم خانم های باردار تهوع و استفراغ را تجربه می کنند. آنها در این دوره اشتهای خود را از دست می دهند و به هر نوع بویی حساسیت نشان می دهند.  ممکن است تنها علامت بارداری، حالت تهوع باشد که گاهی با استفراغ همراه است. در این مواقع نیاز به اقدامات درمانی خواهد بود، استفراغ مکرر باعث کاهش مایعات بدن و کاهش دریافت کالری و انرژی و در نتیجه کمبود مواد غذایی و در نهایت کاهش وزن می شود.
اوج تهوع و استفراغ مادر بین هفته های 6 تا 18 بارداری است. خبر خوش این است که علایم گوارشی بیشتر خانم های باردار تا هفته 16بارداری کاهش می یابد. در مواقعی که بارداری دو قلویی وجود دارد، مادر حس بویایی بسیار قوی تری دارد، به میگرن مبتلاست، استرس زیادی دارد یا به بیماری خطرناک «مول هیداتیفرم» دچار است، تهوع و استفراغ شدیدتر است و ممکن است مدت طولانی تری ادامه پیدا کند.

بیشتر بخوانید: چگونه باردار شویم؟

آنچنان که خواهیم گفت تهوع و استفراغ قابل پیشگیری نیست ولی می توانید شدت این ناخوشی را کمتر کنید. برای کاهش علایم تهوع و استفراغ به نکات زیر توجه کنید:

1- یکی از موارد مهمی که نقش اساسی در کاهش تهوع و استفراغ دارد، نحوه برخاستن از خواب است. خانم هایی که دچار تهوع و استفراغ هستند می بایست به آرامی از رختخواب بلند شوند. البته بهتر است قبل از آنکه سر خود را از روی بالش بلند کنند، بیسکوییت کوچکی که از شب قبل کنار خود گذاشته اند در دهان بگذارند؛ بهتر است این بیسکوییت نمکی و شور باشد. این افراد باید دقت کنند یکی دو ساعت پس از خوردن غذا دراز نکشند.

2- خانم هایی که حس بویایی بسیار قوی دارند و نسبت به بو حساسند باید بیشتر اوقات تهویه خانه را روشن نگه دارند و از پختن غذاهایی که بوهای محرک شدید دارند خودداری کنند. سیگار کشیدن خانم باردار یا دیگران در خانه ممنوع است. این ماده هم می تواند به عنوان عامل محرکی برای تهوع باشد و هم بر رشد جنین تاثیر منفی بگذارد.

3- قدم زدن در هوای آزاد و تمیز بسیار کمک کننده است.

4- هر از گاهی مقداری مایعات مثل آب یا آبمیوه بنوشید. میزان مصرف مایعات نباید حجیم و یک باره باشد.

5- بعضی افراد به مزه غذا حساس هستند و مزه های خیلی تند، ادویه ها، غذاهای پرچرب، نوشابه های گازدار، سوسیس و کالباس و ... باعث ایجاد تهوع در آنها می شود.

6- مصرف غذاهای پر چرب و بسیار گرم هم ممنوع است. غذاهای سرد مانند ساندویچ خانگی، سالاد، شیر سرد، بستنی و... برای خانم های باردار مناسب است. غذاهای سرد معمولا بوی کمتری هم دارند. غذاهای پر چرب مدت طولانی در معده باقی می مانند و دیرجذب هستند. خوراکی های چرب شامل شیرینی خامه ای، پیتزا، فست فود، آبگوشت و سایر غذاهای روغنی می شود.

7- مصرف غذاهای آبکی هم ممنوع است. نان برشته غذای خشک مناسبی برای خانم باردار دچار تهوع و استفراغ است.

8- حرکات زیاد و ناگهانی هم باعث تهوع می شود. بهتر است خانم ها در طول بارداری از حرکات تند و تکان های شدید بدن خودداری کنند.

9- اگر تهوع و استفراغ زیاد است وعده غذایی خود را به 2 یا 3 بخش تقسیم و طی 2 تا 3 ساعت مصرف کنید.

10- دیده شده علایم تهوع و استفراغ بعضی از خانم ها با بو کردن لیمو ترش یا خوردن آن کمتر می شود. اگر این راه برای شما مناسب است، بهتر است چند عدد لیمو ترش کوچک در کیف خود نگه دارید و در صورت احساس تهوع آن را جلو بینی خود نگه دارید یا مقداری از آن را بچشید.

11- بعضی خانم های باردار نسبت به قرص آهن حساس هستند و بعد از خوردن آن حالت تهوع پیدا می کنند. قرص آهن بهتر است درست قبل از خواب میل شود.

12- استفاده از زنجبیل هم درمان خوبی برای کاهش تهوع و استفراغ است.

13- از پوشیدن لباس های تنگ که به ناحیه شکم فشار می آورند خودداری کنید. لباس های راحت و گشاد بپوشید.

14- شام حتما باید کم حجم و سبک باشد.

15- بعد از استفراغ حتما دندان های خود را با مسواک ساده بشویید. استفاده از خمیردندان و بو طعم آن ممکن است باعث استفراغ مجدد شود.

16- استرس خود را کنترل کنید. اطمینان داشته باشید این وضعیت –به جز در مواقع نادر- ادامه نخواهد یافت. برای کاهش استرس بهتر است خود را مشغول کنید؛ مثلا کار دستی انجام دهید یا تلویزیون تماشا کنید.

17- سعی کنید برای پخت غذا از کسی کمک بگیرید. پخت غذا در محیطی غیر از خانه خانم باردار به کاهش تهوع و افزایش اشتها کمک می کند.

18- بعضی خانم های باردار نگرانند که تهوع و استفراغ تاثیر منفی روی جنین داشته باشد. این تصور کاملا اشتباه است. حتی در بعضی از منابع گفته می شود این حالت برای جلوگیری از سموم محیطی است و جنبه محافظتی دارد، چون در 3 تا 4 ماه اول جنین نسبت به مواد آسیب زا بسیار حساس است.

19- گاهی با همه توصیه هایی که به مادر می شود، تهوع کاهش نمی یابد و مادر اصلا نمی تواند غذا بخورد. گرچه جنین در این دوره از بارداری بسیار کوچک است و نیاز به کالری بالایی ندارد، ولی به هر حال گرسنگی مادر آزار دهنده است. در این مواقع ممکن است پزشک قرص ویتامین B6 تجویز کند. بین کمبود ویتامین B6 و تهوع در بارداری ارتباط وجود دارد. اگر این راه به کاهش علایم کمک نکند، می توان از داروهای ضد تهوع که در بارداری مجاز است استفاده کرد. خوراکی هایی مثل آووکادو، برنج قهوه ای، ماهی، آجیل، موز، و... سرشار از ویتامین B6 هستند.

20- گاهی تهوع آنقدر شدید است که مادر بر اثر استفراغ آب زیادی از دست می دهد و حتی دچار اختلال در هوشیاری می شود. بهتر است این خانم ها مدتی در بیمارستان یا درمانگاه بمانند تا آب از دست رفته بدن با تزریق سرم جبران شود. تهوع شدید و غیر عادی در طول بارداری ممکن است علامت هشدار دهنده باشد. در این مواقع پزشکان بررسی های بیشتری برای یافتن علت اصلی انجام می دهند./

بیشتر بخوانید: 10 درد در دوران بارداری که باید جدی گرفته شود

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات