برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تداوم آلودگی هوا پایتخت را تعطیل کرد-سرطان در کمین تهرانی ها

تداوم آلودگی هوا پایتخت را تعطیل کرد-سرطان در کمین تهرانی ها تهران که به دلیل بارش برف در چند روز گذشته شاهد هوایی پاک بود از ابتدای هفته جاری با سرد شدن هوا و جو پایدار با افزایش آلاینده ها روبرو شده است.
تهران که به دلیل بارش برف در چند روز گذشته شاهد هوایی پاک بود از ابتدای هفته جاری با سرد شدن هوا و جو پایدار با افزایش آلاینده ها روبرو شده است.
به گزارش «بهپو»، «شاهسونی» سرپرست گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، گفت: «طی چند روز اخیر در اکثر ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، شاخص حد خیلی ناسالم و اضطرار سطح بالا را شاهدیم و با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی هر چند ممکن است امروز بعدازظهر ناپداری ضعیفی در وضعیت جوی داشته باشیم، اما پیش بینی شده که شرایط آلاینده‌ها و آلودگی هوا تا یکشنبه همچنان ادامه داشته باشد.»
این در حالیست که تهران از ابتدای سال تا کنون ۸۱ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۶ روز ناسالم برای همه گروه‌ها داشته است.
جدیدترین یافته‌های محققان که در قالب بیانیه سازمان ملل منتشر شده حاکی از «سرطان زا بودن آلودگی‌ هوا و ریزگردها» است. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی «آلودگی هوا» هفتمین عامل خطر برای سلامت انسان اعلام شده است. سازمان بهداشت جهانی در آخرین گزارش خود آلودگی هوا را مهمترین عامل محیطی مرگ در دنیا دانسته و اعلام کرد: «از هر هشت مورد مرگ در دنیا یک مورد بر اثر آلودگی هواست.»
بر همین اساس لزوم آگاهی بخشی به مردم برای مواجهه کمتر با هوای آلوده در شرایط بحران ضروری به نظر می رسد.
 

سبک زندگی در هوای آلوده

توصیه اکید ما به مردم به ویژه مبتلایان به بیماری‌های قلبی، تنفسی، دیابتی‌ها و سالمندان این است که از تردد در فضای آزاد تا حد امکان اجتناب کنند و اگر لازم است از منزل خارج شوند از ماسک‌های فیلتردار N۹۵ یا P۲ استاندارد استفاده کنند. این ماسک‌ها را حتما از داروخانه‌ها تهیه کنند و به صورتی صحیح روی صورت‌ قرار دهند؛ به طوری که سطح بینی و دهان را به طور کامل بپوشاند. ماسک‌های کاغذی نیز در این زمینه اصلا کارایی ندارند. ذکر این نکته نیز لازم است که تنفس با ماسک سخت‌تر است و فرد نیازمند تنفس‌های عمیق‌تر خواهد بود و بر همین اساس توصیه اصلی به شهروندان آن است در شرایط این چنینی آلودگی هوا، مواجهه خود با آلاینده‌ها و فضای باز را کمتر کنند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با گیاهانی که هوای خانه را تصفیه می کنند

افرادی که فعالیت ورزشی روزانه دارند، در شرایط آلودگی هوا، لازم است که فعالیت ورزشی را به منزل محدود کنند و در فضای آزاد ورزش نکنند؛ چراکه فعالیت ورزشی، میزان تنفس را افزایش می‌دهد.
توصیه اکید ما به والدین این است که اگر مدارس تعطیل شده است فرزندانشان را به پارک ها و سایر فضاهای آزاد نبرند. این گروه سنی بیشتر در معرض خطر هستند و تا حد ممکن باید از روبرو شدن با هوای آلوده دور باشند.
برخی از روشها هم وجود دارند که می توانند سبب کاهش صدمات جانی ناشی از آلودگی هوا شوند. در هوای آلوده باید برخی مواد غذایی را مصرف کرد که خاصیت خنثی‌کنندگی مواد سمی موجود در هوا را داشته باشند. بر این اساس موادی که می توانند ناجی جان و سلامتی ما در برابر آلودگی هوا باشند در این پست معرفی کرده ایم./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات