برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

وسایل شخصی که باید مرتب عوض شوند

وسایل شخصی که باید مرتب عوض شوند یک بالش کهنه می تواند به اندازه 10 درصد وزنش مواد آلرژی زا، گرد و غبار، سلول های مرده و جانوران میکروسکوپی در خود جمع کند. درمورد بقیه وسایل خانه هم وضع تقریبا به همین منوال است. حالا و با دانستن این نکته شاید نگاهتان به وسایل دور و برتان تغییر کرده باشد. راستی چند سال است که تشکتان را عوض نکرده اید؟
تمیز نگه داشتن خانه چیزی بیشتر از جارو زدن کف منزل و ضد عفونی کردن دستشویی هاست. بسیاری از وسایل خانه را باید هر چند وقت یک بار تعویض کنید. این حقیقتی است که بسیاری از افراد نمی دانند. تشک ها و ماشین های ظرفشویی مکان تجمع باکتری ها هستند.
به گزارش «بهپو»، یک بالش کهنه می تواند به اندازه 10 درصد وزنش مواد آلرژی زا، گرد و غبار، سلول های مرده و جانوران میکروسکوپی در خود جمع کند. درمورد بقیه وسایل خانه هم وضع تقریبا به همین منوال است. حالا و با دانستن این نکته شاید نگاهتان به وسایل دور و برتان تغییر کرده باشد. راستی چند سال است که تشکتان را عوض نکرده اید؟
در این مطلب به تعدادی از وسایل منزل که باید زود به زودتر عوض شوند و زمان انقضای آنها اشاره می کنیم.
 

مسواک

همانطور که دندانپزشکان می گویند بهداشت دهان و دندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مسواک از جمله وسایلی است که هرچند وقت یک بار نیاز به عوض شدن دارد؛ مسواک جدید هم دندان هایتان را بهتر تمیز می کند و هم اگر بیمار بوده اید از وجود میکروب ها پاکیزه باشد.
«بن اتکینز»، دندانپزشک، می گوید: «هر سه ماه یک بار باید مسواکتان را عوض کنید، مگر اینکه زودتر از این زمان فرسوده شود.»
کودکان معمولا زودتر از بزرگسالان مسواک خود را فرسوده می کنند، به همین دلیل معمولا زود تر از سه ماه یک بار باید آن را تعویض کنند.
 

برس مو

ما به صورت مداوم از برس مو استفاده می کنیم، این وسیله تمام میکروب هایی که روی سرمان قرار گرفته را به خود جذب می کند.
کارشناسان مو پیشنهاد می کنند حداقل هفته ای یک بار برس خود را بشویید و سالی یک بار آن را تعویض کنید.
«جمی استیونس»، کارشناس زیبایی می گوید: «برس را با آب داغ و صابون بشویید، سپس به آن ماده ضد عفونی کننده اسپری کنید تا تمام میکروب های ماندگار آن از بین بروند»
 

دمپایی

وقتی دمپایی می پوشید و تمام روز را با آن می گذرانید، احتمالا در آخر روز علاقه ای ندارید بدانید تا چه اندازه سرشار از میکروب است.
«سالی بومفیلید»، استاد و کارشناس بهداشت، می گوید: «باید به هر چیزی که با پوستتان در تماس است حساس باشید. باید به طور مرتب دمپایی هایتان را بشویید و هر شش ماه یک بار آنها را عوض کنید تا خطر عفونت را کاهش دهید. اگر به عنوان مثال مبتلا به عفونت قارچی شده باشید، ممکن است با پوشیدن دمپایی آلوده دوباره خود را مبتلا کنید.»
 

اسکاچ

اسفنج ها و اسکاچ هایی که برای شستن در و دیوار دستشویی، حمام و آشپزخانه استفاده می شوند باید هر هفته دور انداخته شوند. شما نمی توانید حتی تصورش را هم بکنید که این اسفنج ها تا چه اندازه میکروب در خود ذخیره کرده اند.
 

شوینده های سطوح و وسایل

تعویض شوینده های وسایل دستشویی و امثال آن باید هر سه ماه یک بار انجام شود. اگر ظرف این مدت از این شوینده ها استفاده نکنید و بعد از آن به سراغشان بروید، کارایی لازم را نخواهند داشت.
 

تشک

هر شخص به طور میانگین 25 سال از عمر خود را در خواب می گذراند. بنا بر این اگر تشک خواب خود را تمیز نگه ندارید سلامتی تان را در خطر انداخته اید. موسسه خواب امریکا می گوید: «باید هر هشت سال یک بار تشک خود را عوض کنید، با این کار بهداشت و راحتی جسمی بیشتری برای خود به ارمغان می آورید.»
 

فرش

هر روز روی فرش راه می رویم و میزان جرم های روی آن غیر قابل تصور است. روی فرش همه جور باکتری وجود دارد از میکروب موجود در کف پا ها گرفته تا مواد غذایی و چیز های دیگر. باید فرش را هر 15 سال یک بار تعویض کنید. البته جنس فرش در تعیین دقیق این بازه زمانی نقش دارد. بیشتر فرش ها خیلی زودتر از 15 سال میکروب های ماندگار را در خود گیر می اندازند.
 

ماشین ظرفشویی

اگر مدت زیادی است از ماشین ظرفشوییتان استفاده می کنید، دیگر کارایی خود را در تمیز کردن ظروف از دست داده است. خریدن یک ماشین ظرفشویی جدید بعد از 10-15 سال ارزشش را خواهد داشت.
 

ظروف پلاستیکی

افرادی که مواد غذایی خود را در ظروف پلاستیکی می گذارند بدانند اگر این ظرف ها هر گونه خراشی داشته باشد یا اینکه اگر آنها را در مایکروفر قرار می دهند، غذا هایشان را سمی می کنند. هر شش ماه یک بار باید ظروف پلاستیکی تان را تعویض کنید.
 

ماهی تابه و قابلمه

به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم در ظرف هایی که دچار خراش یا کندگی شده اند غذا درست کنید. باید هر 3 تا 5 سال یک بار قابلمه های خود را تعویض کنید. ظروف آسیب دیده مواد مضرشان را در غذا رها و غذاهایتان را سمی و آلوده می کنند.
 

حوله حمام

وقتی حوله به خوبی گذشته آب جذب نمی کند به این معنی است که محل خوبی برای رشد باکتری ها فراهم شده است.
 هر 1 تا 3 سال یک بار حوله های زبر حمام را با حوله های نرم جدید تعویض کنید و از حس دل انگیز نرمی آن ها لذت ببرید.
 

بالش

اگر بالش هایتان را هر سه ماه یک بار نمی شویید بهتر است بدانید که صورتتان در معرض انواع میکروب هاست.
به گزارش «بهپو» و به نقل از «ایندیپندنت»، موسسه خواب امریکا می گوید: «یک بالش کهنه و نشسته می تواند به اندازه 10 درصد وزنش مواد آلرژی زا، گرد و غبار، سلول های مرده و جانوران میکروسکوپی روی سطح خود جمع کند. هر 2 تا 3 سال یک بار بالش خود را عوض کنید.»/

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات