برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

علل تپش قلب و لرزش بدن

علل تپش قلب و لرزش بدن «تپش قلب» ممکن است شما را آزار دهد یا بترساند اما در اکثر مواقع چیز مهمی نیست و به ندرت نیاز به درمان پیدا می کند. دانستن اینکه چه چیز باعث «تپش قلب» می شود کمک می کند که از آن نترسید و بدانید چه وقت باید به پزشک مراجعه کنید.
وقتی قلب حالت کوبش و لرزش دارد یا منظم نمی تپد، به این حالت «تپش قلب» –پالپیتیشن- می گویند. «تپش قلب» را می توان در قفسه سینه، گلو یا گردن حس کرد.
به گزارش «بهپو»، با اینکه این عارضه ممکن است شما را آزار دهد یا بترساند اما در اکثر مواقع چیز مهمی نیست و به ندرت نیاز به درمان پیدا می کند. دانستن اینکه چه چیز باعث «تپش قلب» می شود کمک می کند که از آن نترسید و بدانید چه وقت باید به پزشک مراجعه کنید.
 

هیجان و اضطراب

احساسات شدید می توانند باعث ترشح هورمون هایی شوند که «تپش قلب» را تندتر می کنند. بدن آماده روبرو شدن با یک تهدید می شود حتی اگر شما در خطر نباشید. حمله های پانیک حمله های شدید ناشی از ترس هستند که چند دقیقه طول می کشند. نشانه های حمله پانیک به صورت بالا رفتن سرعت تپش قلب، تعریق، لرز، اشکال در تنفس و درد قفسه سینه بروز می کنند. یک حمله پانیک حسی شبیه حمله قلبی دارد. اگر مطمئن نیستید دچار کدام شده اید با اورژانس تماس بگیرید.


بیشتر بخوانید: 6 راه درمان خانگی تپش قلب
  

ورزش

ورزش برای شما مفید است. دویدن سریع یا دوچرخه سواری شدید به صورت ثابت یا متحرک می تواند به طور طبیعی ضربان قلب را بالا ببرد. با این کار قلب خون بیشتری را پمپ می کند تا قدرت ماهیچه ها در زمان ورزش بالا بروند. اگر قلبتان احساس کوبش یا لرزش کرد، می تواند به این دلیل باشد که مدتی است ورزش نکرده اید. تپش نامنظم قلب یا آریتمی هم می تواند در زمان ورزش ایجاد «تپش قلب» کند.
 

کافیِین

آیا قلبتان پس از قهوه صبح گاهی تندتر می زند؟ کافیِین محرکی است که سرعت ضربان قلب را بالا می برد. از قهوه، نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا، چای، شکلات و دیگر منابع می توان کافیِین دریافت کرد. مطالعه ای نشان داد کافِیین موجود در قهوه، چای و شکلات در افرادی با قلب سالم موجب «تپش قلب» نمی شود. اما متخصصان نمی دانند آیا در مبتلایان به مشکلات قلبی باعث تحریک «تپش قلب» می شود یا خیر.

بیشتر بخوانید5 تصور نادرست درباره ضربان قلب
 

نیکوتین

نیکوتین یک ماده شیمیایی اعتیاد آور در سیگار و دیگر مشتقات تنباکو است و فشار خون و سرعت ضربا قلب را بالا می برد. ترک سیگار یکی از بهترین لطف هایی است که می توانید در حق قلبتان بکنید، حتی اگر سرعت تپش قلبتان کم نشود. برچسب ها و دیگر جایگزین های نیکوتین هم می توانند سرعت ضربان قلب را بالا ببرند. «تپش قلب» حتی یکی از نشانه های ترک نیکوتین هم هست اما ظرف 3 تا 4 هفته پس از ترک بهبود می یابد.
 

تغییرات هورمونی

زنان باید بدانند که در زمان پریود، بارداری، نزدیک یائسگی یا در دوران یائسگی ضربان قلب تندتر می شود. علت آن تغییر سطح هورمون هاست. «تپش قلب» سریع معمولا موقتی است و جایی برای نگرانی نیست. اگر باردارید، «تپش قلب» فقط در صورت کم خونی ایجاد می شود. در کم خونی فرد گلبول قرمز کافی برای رساندن اکسیژن به بدن ندارد.


بیشتر بخوانید: 8 علامت هشداردهنده کم خونی

 

تب

اگر بیماری شما همراه با تب باشد بدن انرژی را سریع تر از حالت معمول مصرف می کند. این مسئله می تواند باعث «تپش قلب» شود. معمولا برای اینکه تب روی «تپش قلب» اثر بگذارد باید دمای بدن بالاتر از 38 درجه سانتیگراد باشد.
 
بیشتر بخوانید: بارداری برای زنان مبتلا به بیماری های قلبی چه خطراتی دارد؟

 

دارو

از جمله عوارض جانبی برخی داروهای نسخه ای و بدون نسخه «تپش قلب» است. این داروها به شرح زیرند:
  • آنتی بیوتیک
  • داروهای ضد قارچ
  • داروهای ضد روان پریشی
  • داروهای استنشاقی آسم
  • داروهای سرفه و سرما خوردگی
  • قرص های مکمل
  • داروهای فشار خون بالا
  • قرص های تیرویید
اگر یک یا چندتا از این داروها را مصرف می کنید از پزشک بپرسید آیا تاثیری روی تپش قلبتان دارد. پیش از مشورت با پزشک دوز دارو را تغییر ندهید یا مصرف آن را متوقف نکنید.
 

قند خون پایین

تا به حال به هنگام نخوردن یک وعده غذایی در طول روز، احساس لرزش، بد خلقی و ضعف کرده اید؟ این مورد هم می تواند باعث «تپش قلب» شود. وقتی قند خون افت پیدا می کند بدن هورمون های استرس، مانند آدرنالین را آزاد می کند تا برای کمبود غیر منتظره غذا آماده شود. آدرنالین سرعت «تپش قلب» را افزایش می دهد.
 

تیرویید پرکار

تیرویید غده ای پروانه ای شکل در گردن است. این غده هورمون هایی را که سوخت و ساز بدن را کنترل می کنند تولید می کند. تیرویید پرکار -هیپرتیروییدیسم- می تواند هورمون تیرویید زیادی بسازد که باعث تسریع «تپش قلب» می شود؛ آنچنان که می توانید «تپش قلب» در قفسه سینه را حس کنید. مصرف بیش از اندزه هورمون تیرویید برای درمان تیرویید کم کار -هیپوتیروییدیسم- هم می تواند «تپش قلب» را تند کند.
 

مشکلات ضربان قلب

گاهی اوقات ضربان نامنظم قلب -آریتمی- باعث «تپش قلب» می شود.
  1. فیبریلاسیون دهلیزی، وقتی رخ می دهد که دهلیزهای بالایی قلب به جای تپش طبیعی دچار لرزش و کوبش می شوند.
  2. تاکی کاردی فوق بطنی، تپش ناهنجار و سریع قلب که در دهلیزهای بالایی قلب رخ می دهد.
  3. تاکی کاردی بطنی، به تند بودن «تپش قلب» در اثر پیام های نادرست در دهلیزهای پایینی قلب –بطن ها- می گویند.
 

انقباض زودرس بطنی

انقباض های زودرس بطنی به تپش های اضافی قلب می گویند. این حالت وقتی رخ می دهد که بطن های قلب زودتر منقبض می شوند. این تپش های اضافی، ریتم منظم قلب را بر هم می زند و باعث ایجاد حس تپش، کوبش یا حتی تکان خوردن در قفسه سینه می شود. اگر قلب سالم باشد، انقباض زودرس بطنی چیز مهمی نخواهد بود. اما اگر مبتلا به بیماری قلبی هستید و اغلب دچار این تپش های اضافی می شوید، نیاز به درمان دارید.
 

کوکایین و سایر مواد مخدر

مواد مخدر مثل آمفتامین ها، کوکایین و روان گردان ها برای قلب خطرناکند. کوکایین فشار خون را بالا می برد، ضربان قلب را تند می کند و به عضله قلب صدمه می زند. آمفتامین ها سیستم عصبی را تحریک می کنند و باعث سریع تر شدن ضربان قلب می شوند. روان گردان ها باعث آزاد شدن مواد شیمیایی به نام نوراپی نفرین می شوند و سرعت ضربان قلب را بالا می برند.

بیشتر بخوانیدچیزهای عجیبی که باعث سکته قلبی می شوند
 

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم

اگر سالم هستید نگران تپش قلبی که تنها یک بار بعد از مدت ها رخ می دهد و چند ثانیه طول می کشد نباشید. اما اگر اغلب دچار «تپش قلب» می شوید و نشانه های زیر را دارید به پزشک مراجعه کنید:
 

تشخیص علت تپش قلب

به نقل از «وبمد»، آزمایش های زیر به پزشک در تشخیص علت «تپش قلب» در شما کمک می کند:
  • الکتروکاردیوگرام. این آزمایش اشکالاتی را تشخیص می دهد که در سیگنال های الکتریکی کنترل کننده ریتم قلبی به وجود می آید.
  • هولتر مانیتورینگ یا دستگاه بررسی مداوم بی‌نظمی‌های ضربان قلب. این دستگاه یک الکتروکاردیوگرام سیار است که به مدت 24 تا 72 ساعت به بدن متصل می شود و می تواند مشکلات ریتم قلب یا الگوهای جدید را تشخیص دهد. پزشک با مطالعه آنچه ثبت شده است تصمیم می گیرد که به آزمایش های بیشتری نیاز است یا خیر.
  •  بررسی دوره ای. این دستگاه به مدت چند هفته به فرد متصل می شود و وقتی او نشانه ها را حس کرد با فشردن دکمه ریتم قلب را ثبت می کند.
  • اکوکاردیوگرام. در این آزمایش با استفاده از امواج صوتی فعالیت های قلب ثبت می شود. اشکال های ساختاری قلب با این آزمایش مشخص می شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات