برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا استرس باعث یائسگی زودرس می شود؟

آیا استرس باعث یائسگی زودرس می شود؟ بروز نشانه های یائسگی می تواند خود باعث استرس شود، اما سوال اینجاست که آیا استرس نیز می تواند باعث یائسگی زودرس شود؟
بروز نشانه های یائسگی می تواند خود باعث استرس شود، اما سوال اینجاست که آیا استرس نیز می تواند باعث یائسگی زودرس شود؟
میانگین سن یائسگی در جهان 51 سالگی گزارش شده است. میانگین سن یائسگی طبیعی در ایران نسبت به کشورهای منطقه در سطح مطلوب، اما نسبت به کشورهای توسعه یافته از سطح پائینی برخوردار است. برخی مطالعات میانگین سن یائسگی در ایران را 47 سال گزارش کرده اند. نتایج مطالعات اخیر نشان می دهد که یائسگی زودرس در جوامع مختلف در حال افزایش است.
یائسگی زودرس که به معنای توقف پریود برای 12 ماه پی در پی قبل از 40 سالگی است در کشورهای در حال توسعه مثل هند بیشتر دیده می شود. در این کشورها زنان روستایی هشت سال زودتر از زنان امریکایی یائسه می شوند. محققان نمی دانند دلیل اصلی یائسگی زودرس چیست، اما مطالعه ای که در کالج امپریال لندن انجام شد نشان داد سیگار کشیدن و وضعیت اجتماعی اقتصادی، حداقل بخشی از این عوامل است.
مطالعه دیگری که در دانشگاه بوستون انجام شده است این یافته ها را تایید کرد. محققان 600 زن بین 36 تا 45 سال را مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند زنانی که در وضعیت های سخت اقتصادی زندگی می کنند 80 درصد بیشتر احتمال دارد به یائسگی زودرس مبتلا شوند. آنها تصور می کنند این مسئله ممکن است در اثر عواملی باشد که یکی از آنها استرس است.
 

نشانه های یائسگی زودرس و نشانه های استرس

استرس فیزیکی می تواند منجر به توقف پریود شود. نمونه های رایج آن زنانی هستند که مسافت طولانی می دوند یا زنانی که به بی اشتهایی عصبی مبتلا هستند. استرس فیزیکی می تواند سیکل طبیعی عادت ماهانه را بر هم بزند. در واقع برخی نشانه های یائسگی و استرس بسیار شبیه همند:
  • درد
  • تحریک پذیری
  • کاهش میل جنسی
  • افسردگی
  • اشکال در خواب
  • فراموشی
  • نوسانات خلقی
  • اضطراب و نگرانی
نشانه های یائسگی زودرس شبیه یائسگی طبیعی است اما ممکن است شدیدتر باشد. نشانه های یائسگی ممکن است قبل از اینکه پریود کاملا متوقف شود آغاز شود و ممکن است این وضعیتِ پیش یائسگی سال ها به طول انجامد.

بیشتر بخوانید: آیا باید نگران نوسانات خلقی ام باشم؟

 

آیا استرس روی یائسگی تاثیر می گذارد؟

برخی از عوامل شناخته شده یائسگی زودرس مثل جراحی، درمان های سرطان و بیماری های خود ایمنی و ژنتیکی هستند. شایع ترین خطر تایید شده یائسگی زودرس سیگار کشیدن است. اکثر سیگاری ها یک تا دو سال زودتر دچار یائسگی می شوند. البته در بیشتر موارد علت یائسگی زودرس شناخته شده نیست.
با اینکه استرس به همراه رژیم غذایی نامناسب، مصرف الکل و سیگار در یائسگی زودرس نقش دارند اما شواهد کافی برای این وجود ندارد که بگوییم استرس به تنهایی باعث یائسگی زودرس می شود. با این وجود، استرس می تواند نشانه های یائسگی را شدیدتر کند.
 

تاثیرات روحی یائسگی زودرس

وقتی یائسگی زودتر رخ می دهد ممکن است اثرات روحی شدیدی به همراه داشته باشد. روشی که شما با یائسگی برخورد می کنید بستگی دارد به میزان سلامت شما، میزان استرسی که دارید و نوع ارتباطات و حمایت هایی که دارا هستید. در بسیاری زنان یائسگی زودرس موجب شوک، ناراحتی، ترس و اضطراب می شود. ممکن است فرد دچار احساس فقدان یا عدم کنترل شود. ناباروری تصور فرد را از خودش تغییر می دهد و روی عزت نفس او تاثیر می گذارد. یائسگی زودرس ممکن است روی رابطه زناشوئی شما به عنوان همسر تاثیر بگذارد.
اگر نشانه هایی که حاکی از یائسگی زودرس بود مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید. اگر تشخیص یائسگی زودرس داده شد و احساس اضطراب یا نگرانی کردید با کسی که به شما آرامش می دهد صحبت کنید. زنان زیادی که مبتلا به یائسگی زودرس شده اند به گروه های حمایتی می پیوندند. سازگار شدن با تصور تازه از خود ممکن است کمی چالش بر انگیز باشد اما با بهبود ارتباط با خدا و آموزش تکنیک های برخورد با مشکلات می توان روحیه خود را ارتقا داد.
حتی اگر مشکلاتی مثل اضطراب یا افسردگی ندارید باز هم نامنظم شدن پریود می تواند دلیلی برای یائسگی زودرس باشد. عادت ماهانه نامنظم و نشانه های بروز استرس ممکن است حاکی از مشکلات بالینی مثل بیماری تیروئید یا دیابت باشد. ممکن است پزشک تجویز آزمایش خون کند تا سطح هورمون ها اندازه گیری شود سپس به شما خواهد گفت وضعیت کارکرد تخمدان ها چگونه است. وقتی برای بهبود وضعیت بدن خود تلاش می کنید استرس نیز کم کم از بین می رود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات