برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با منابع غذایی سرشار از پتاسیم

آشنایی با منابع غذایی سرشار از پتاسیم وقتی به غذا های پتاسیم دار فکر می کنید، احتمالا ابتدا به یاد موز می افتید. بله موز منبع خوبی از پتاسیم است اما مواد غذایی خوشمزه، مقوی و رنگارنگ زیادی وجود دارد که سرشار از پتاسیم اند. بسیاری از ما در روز پتاسیم کافی مصرف نمی کنیم و از آنجا که پتاسیم نقش مهمی در بسیاری از اعمال بدن دارد شناخت خوراکی های پتاسیم دار و آگاهی از میزان مصرف آنها بسیار مهم است.
غذاهای پر پتاسیم بخش مهمی از هر رژیم غذایی متعادلی هستند. این ماده معدنی به تنظیم حجم مایعات در بدن، کمک به عملکرد ماهیچه ها، تخلیه مواد زائد و حفظ عملکرد صحیح سیستم عصبی کمک می کند. پژوهش ها نشان می دهد پتاسیم فشار خون را در مبتلایان به فشار خون بالا کاهش داده و خطر سکته مغزی را کم می کند.

پتاسیم برای حفظ فشار خون طبیعی و تنظیم ضربان قلب ضروری است. این الکترولیت ماده ای ضروری برای انقباض ماهیچه ای و همچنین کنترل میزان سدیم در بدن محسوب می شود. بسیاری از ما در روز پتاسیم کافی مصرف نمی کنیم بنابراین مصرف غذا های سرشار از پتاسیم برای سلامت عمومی مفید است.

اگر میزان پتاسیم بدن شما کم باشد این عارضه به نام هیپوکالمی نامیده می شود و می تواند منجر به خستگی، بی خوابی، افسردگی، ضعف عضلانی یا گرفتگی و مشکلات قلبی عروقی مثل ناهنجاری ضربان قلب شود. هیپوکالمی ممکن است در اثر کمبود پتاسیم در رژیم غذایی بروز کند. البته در بیشتر مواقع در نتیجه مصرف برخی از داروهای نسخه ای بروز می کند. همانطور که کمبود پتاسیم در بدن ایجاد مشکل می کند، مصرف زیاد آن نیز دردسرساز است و منجر به هایپرکالمی (عارضه بالا رفتن پتاسیم خون) می گردد. اگر دچار مشکلات کلیوی هستید می بایست مراقب این عارضه باشید.

کلیه ها به تنظیم پتاسیم در بدن کمک می کنند، اما اگر به درستی کار نکنند پتاسیم اضافی وارد خون شده و ایجاد ضعف و بی حسی و احتمالا آریتمی (نامنظمی ضربان قلب) و حمله قلبی می کند. برخی از انواع داروها مثل مهارکننده های باز جذب سروتونین، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و بعضی از دیورتیک ها می توانند سطح پتاسیم را بسیار بالا ببرند. همچنین برخی افراد باید از مصرف زیاد غذا های پر پتاسیم پرهیز کنند. اکثر افراد سالم باید روزانه 4700 میلی گرم پتاسیم در روز مصرف کنند.

وقتی به غذا های پتاسیم دار فکر می کنید، احتمالا ابتدا به یاد موز می افتید. بله موز منبع خوبی از پتاسیم است اما مواد غذایی خوشمزه، مقوی و رنگارنگ زیادی وجود دارد که می توان به رژیم غذایی اضافه نمود، موادی که می توان آنها را به عنوان میان وعده یا در غذا استفاده کرد. مثلا گوجه فرنگی و زردآلوی خشک شده، اسموتی آووکادو، سبزیجات برگ دار سبز، لوبیا، سیب زمینی، ماهی و لبنیات.
سطح خیلی بالا یا خیلی پایین پتاسیم در بدن می تواند خطرناک باشد. اگر سطوح پتاسیم بدن شما بالا یا پایین است لازم است روش تغذیه ای خود را تغییر دهید.

غذاها از نظر میزان پتاسیم به 4 گروه تقسیم می شوند:

 
غذاهایی با پتاسیم بسیار بالا غذاهایی با پتاسیم بالا غذاهایی با پتاسیم متوسط غذاهایی با پتاسیم کم
بالای 300 میلی گرم بین 201- 300 میلی گرم بین 101-200 میلی گرم کمتر از 100 میلی گرم
 
 
آشنا بودن با غذاهای پتاسیم دار و میزان پتاسیم هریک به شما کمک می کند مقدار پتاسیم دریافتی خود را کنترل کنید. وقتی غذایی را انتخاب می کنید به میزان مصرف آن دقت کنید. در غیر این صورت ممکن است پتاسیم زیاد یا بسیار کمی را وارد بدن کنید.

 
نام ماده غذایی اندازه وعده غذایی میزان پتاسیم برحسب میلی گرم
زرد آلو 2 تا خام یا 5 تا خشک 200
آرتیشو یکی متوسط 345
موز یک عدد 425
لوبیاها (لوبیای لیما – لوبیای سفید) نصف فنجان 280
گوشت گوساله، گوشت چرخ کرده 90 گرم 270
چغندر، خام یا پخته نصف فنجان 260
بروکلی نصف فنجان 230
کلم بروکسل نصف فنجان 250
طالبی نصف فنجان 215
خرما 5 عدد 270
نخود و لوبیای خشک نصف فنجان 300-475
ماهی هادوک، سوف زرد، سالمون 90 گرم 300
سیب زمینی سرخ کرده 90 گرم 470
عدس نصف فنجان 365
شیر بدون چربی، کم چرب، کامل و باتر میلک (خامه کره گرفته) 1 فنجان 350-380
شلیل یکی 275
آجیل (بادام،فندق،بادام زمینی،بادام هندی) 30 گرم 200
پرتقال یکی 240
آب پرتقال نصف فنجان 235
زردک نصف فنجان 280
سیب زمینی پخته یکی 925
چیپس سیب زمینی ساده و نمکی 30 گرم 465
آلو سیاه خشک 5 305
کشمش بی دانه 4/1 فنجان 270
تخمه آفتابگردان و کدو 30 گرم 240
اسفناج نصف فنجان 420
سیب زمینی شیرین پخته یکی 450
گوجه فرنگی تازه یکی 290
بوقلمون 90 گرم 250
کدو های زمستانی،حلوایی،تنبل نصف فنجان 250
ماست ساده 180 گرم 260
کدو سبز
آب سبزیجات
نصف فنجان
نصف فنجان
220
275
 
 

پتاسیم پنهان

برخی از غذاها و نوشیدنی ها پتاسیم پنهان دارند. برخی از مکمل های گیاهی و رژیمی نیز دارای پتاسیم پنهان هستند. نوشیدنی های پروتئینی و رژیمی و ورزشی نیز جزء این دسته هستند، این نوشیدنی ها برای جایگزینی پتاسیم از دست رفته در زمان ورزش کاربرد دارند.
کارخانجات مجبور نیستند در برچسب های غذایی میزان پتاسیم را درج کنند اما برخی از آن ها این کار را می کنند. تمام غذا ها حتی اگر در برچسبشان ذکر نشود دارای پتاسیم هستند.
اگر در حال کم کردن پتاسیم مصرفی هستید، بدون مشورت با پزشک از جایگزین های نمک یا نمک های لایت استفاده نکنید. این مواد معمولا سرشار از پتاسیم هستند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات