برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

کنار آمدن با آرتریت پسوریازیس، چگونه از علایم پیشگیری کنیم؟

کنار آمدن با آرتریت پسوریازیس، چگونه از علایم پیشگیری کنیم؟ متاسفانه برای بیماری آرتریت پسوریازیس درمان قطعی وجود ندارد، اما راه های زیادی وجود دارد که برای پیشگیری از علایم و تسکین آنها می تواند به بیمار کمک کند.
متاسفانه برای بیماری آرتریت پسوریازیس درمان قطعی وجود ندارد، اما راه های زیادی وجود دارد که برای پیشگیری از علایم و تسکین آنها می تواند به بیمار کمک کند.
آرتریت پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است، به این معنا که سلول ها و آنتی بادی های سیستم ایمنی به اشتباه بر علیه بافت های بدن حمله می کنند. در جریان پسوریازیس، چرخه حیات سلول‌های پوست بر اثر همان اشکالات سیستم ایمنی، سرعت یافته، در نتیجه چندین لایه سلول مرده در سطح پوست تجمع پیدا می‌کنند که همان پوسته‌های پسوریازیس را تشکیل می‌دهند. در بعضی بیماران مبتلا به این بیماری ممکن است بعضی از مفاصل بدن دچار التهاب و در نتیجه درد و تورم شوند که به آن آرتریت پسوریازیس گفته می شود. مهمترین علائم آرتریت پسوریازیس درد و خشکی در مفصل یا مفاصل مبتلا است. در بعضی موارد مفصل ممکن است بعد از مدتی دچار تخریب شود ولی معمولا این تخریب مانند آرتریت روماتویید یا روماتیسم مفصلی شدید نیست.
به ندرت ممکن است فردی آرتریت پسوریازیس داشته باشد بدون اینکه علایم پسوریازیس را نشان دهد. با این حال اغلب شدت بیشتر علایم پوستی احتمال اینکه فردی در آینده به آرتریت پسوریازیس؛ یکی از اشکال روماتیسم التهابی، مبتلا شود را بیشتر می کند.

 

چگونه می توانم به تسکین و پیشگیری علایم آرتریت پسوریازیس کمک کنم؟


کافی است بیماری آرتریت پسوریازیس را بشناسید و بدانید چه انتظاراتی باید داشته باشید تا بتوانید روشهای جدیدی را یاد گرفته و در روزهایی که تاثیر بیماری بر شما حداقل است و بیماری کمتر شما را اذیت می کند، به کارها و فعالیت های روزانه تان بپردازید. وقتی روشهایی را که در آن بدنتان به آرتریت پسوریازیس واکنش نشان می دهد را بشناسید و یاد بگیرید، می توانید با استفاده از درمان های دارویی، ورزش و دیگر درمان ها ، ناراحتی ها را کم کرده و استرس و خستگی را کاهش دهید. باز هم تاکید می کنیم که برای آرتریت پسوریازیس درمانی وجود ندارد اما روشهای زیادی هست که می تواند به پیشگیری و تسکین علایم بیماری کمک کند.
 

آیا استفاده از بریس به درمان آرتریت پسوریازیس کمک می کند؟

پزشک ممکن است برای تسکین التهاب ناشی از بیماری یا مشکلاتی که برای استحکام یا هم ترازی مفاصل بوجود آمده، بریس تجویز کند. همچنین گاهی در آرتریت پسوریازیس آسیب های مفصلی مشاهده می شود که بریس به کاهش آنها کمک می کند. مچ بند و بریس انگشت نمونه هایی است که به مفاصل کمک می کند شبها استراحت داشته باشند و یا اینکه در حین کار و ورزش کردن آنها را در موقعیت راحتی قرار می دهد.

ذکر این نکته ضروری است که مفاصل را نباید دائماً با بریس محدود کرد. وقتی ورزش های دامنه حرکتی انجام می دهید، برای حفظ تحرک مفاصل بریس را به شکل متناوب خارج کنید.

 

آیا ورزش در پیشگیری از آرتریت پسوریازیس نقش مهمی دارد؟

ورزش آرام و منظم، درد و خشکی مفاصل ناشی از بیماری آرتریت پسوریازیس را از بین می برد. یک برنامه ورزشی مناسب که ترکیبی از تمرینات دامنه حرکتی و تقویتی باشد و با ورزشهای قلبی-عروقی همراه شود می تواند شما را به اهداف زیر نزدیک کند:
  • از بین رفتن علایم روماتیسم
  • حفظ حرکت طبیعی مفاصل
  • افزایش قدرت و انعطاف ماهیچه ها
  • حفظ وزن متعادل جهت کاهش فشار وارد بر مفاصل
  • بهبود تحمل و تناسب قلبی عروقی

آیا آب درمانی در پیشگیری از علایم آرتریت پسوریازیس موثر است؟

آب درمانی یکی ازبرنامه های ورزشی است که در استخرهای بزرگ انجام می شود. آب درمانی باعث تسکین درد مفاصل ناشی از آرتریت پسوریازیس می شود، چون آب نیروی وارد بر مفاصل دردناک را کاهش می دهد. ورزش مناسب و مفرح نیز تاثیرات مثبت زیادی در روند درمانی آرتریت پسوریازیس دارد اما به شرط اینکه قبل از آن حرکات دامنه حرکتی، تقویتی و هوازی انجام گرفته باشد تا از بروز آسیب های احتمالی در حین ورزش جلوگیری گردد. صرفنظر از برنامه ورزشی که شما انتخاب می کنید، بهتر است ورزشی را انتخاب کنید که بتوانید آن را ادامه دهید.
ورزش می تواند در خانه انجام شود یا با کمک درمانگر فیزیکی که تمرینات را با توجه به نوع بیماری و توانایی های فیزیکی هر بیمار تنظیم می کند. برای شل و گرم شدن عضلات پیش از ورزش کردن توصیه می کنیم حرکات کششی انجام داده و یا دوش آب گرم گرفته و کیسه آب گرم روی عضلات قرار دهید. بعد از ورزش می توانید با قرار دادن کیسه یخ روی مفاصل دردناک از بروز التهاب و درد جلوگیری کنید. بطور کلی، هدف ورزش در بیماری آرتریت پسوریازیس تقویت عضلات و حفظ یا بهبود دامنه حرکتی مفاصل است. این ورزش ها باید بطور منظم دنبال شوند تا بهترین نتیجه برای بیمار حاصل گردد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات