برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

7 دلیل برای کاهش وزن در مبتلایان به آرتریت پسوریازیس

7 دلیل برای کاهش وزن در مبتلایان به آرتریت پسوریازیس افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک نسبت به افرادی که مبتلا به این بیماری نیستند، شاخص توده بدنی بالاتری دارند. داشتن اضافه وزن بر تشدید این بیماری و حتی نتایج درمان آن تاثیر گذار است.
تلاش برای کاهش وزن در مورد مبتلایان به آرتریت پسوریازیس مثل یک ماموریت ناممکن است. درد مفاصل، بلند شدن از تخت خواب و رفتن به باشگاه ورزشی را برای افراد مبتلا به ویژه وقتی تنها هستند، سخت ترمی کند. همچنین ممکن است به دلیل عود پسوریازیس برخی از افراد در لباسهای ورزشی احساس خوشایندی نداشته باشند. اما دلیل خوبی - درواقع چندین دلیل – برای برخواستن و ورزش کردن طبق یک برنامه کاهش وزن برای بیماران آرتریت پسوریاتیک وجود دارد.
 

اضافه وزن احتمال ابتلا به آرتریت پسوریاتیک را افزایش می دهد

محققان دریافته اند افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک نسبت به افرادی که مبتلا به این بیماری نیستند، شاخص توده بدنی (BMI) بالاتری دارند.
محققان، شاخص BMI و دور کمر 938 نفر را بررسی کردند و با در نظر گرفتن این که آیا این افراد مبتلا به پسوریازیس و دردهای مفصلی هستند یا خیر، دریافتند که بیماری آرتریت پسوریاتیک با شاخص BMI  و دور کمر بالاتر افراد ارتباط مستقیمی دارد. براساس یافته های محققان که در ژوئن سال 2016 درمجله، Advances in Dermatology and Allergology  به چاپ رسید علاوه بر موارد ذکر شده داشتن اضافه وزن بر تشدید این بیماری و حتی نتایج درمان آن نیز تاثیر گذار است.
 

قلب سالم تری خواهید داشت

سطح سلولهای التهابی خون در افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک بالاتراست، که می تواند موجب التهاب رگها شده و در نتیجه منجر به سکته قلبی شود. کاهش وزن موجب کاهش فشارخون شده، سطح کلسترول بدن را متعادل می کند و در نتیجه قلبی سالم تر خواهید داشت. بنابر نتایج موسسه ملی قلب و ریه و خون، کاهش 10 درصدی وزن در یک دوره 6 ماهه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.
 

وزن کمتربه مفاصل اجازه استراحت می دهد

وزن زیاد فشار بیشتری به مفاصل وارد می کند که موجب آسیب و درد بیشتر مفاصل می شود. دکتر جوزف مرولا متخصص پوست و فوق تخصص روماتولوژی، استادیار دانشکده پزشکی هارواد، مدیر مرکز بیماریهای پوستی و اسکلتی عضلانی بریگهام و همچنین مدیر بیمارستان زنان در بوستون این طوربیان می کند: پزشکان دریافته اند افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک که دارای اضافه وزن هستند بیشتر در معرض آرتروز پیشرفته (ساییدگی و پارگی غضرف مفصل) می باشند.  حتی یک کیلوگرم کاهش وزن نیز تاثیر قابل توجهی بر روند بهبود بیماری ایجاد می کند. هر یک کیلوگرم اضافه‌وزن بدن، فشاری معادل 6 کیلوگرم به زانو وارد می‌کند.

8 روش پیشگیری از آرتروز زانو


چاقی زمینه التهاب است

براساس گفته های دکتر مرولا، التهاب پیوند مشترک بین بیماریهایی است که بنظر می رسد ارتباطی با هم ندارند: سندرم متابولیک (بیماری که  شامل فشارخون بالا، مقاومت به انسولین و چاقی مفرط است) آرتریت و پسوریازیس. هرچه چربی بدن بیشتر باشد به ویژه چربی دور کمر، موجب تولید سلولهای التهابی بیشتری در بدن می گردد که از دلایل ابتلا به آرتریت پسوریاتیک و پسوریازیس است و با سندروم متابولیک در ارتباط است.
 

اضافه وزن کنترل بیماری آرتریت پسوریاتیک را سخت ترمی کند

براساس تحقیقی که در ماه می سال 2015 در مجله Annals of the Rheumatic Diseases منتشر گردید با اضافه وزن یا چاقی احتمال کمتری برای دستیابی به کنترل پایدار علائم بیماری آرتریت پسوریاتیک وجود دارد. محققان دانشگاه تورنتو به مدت 10 سال 557 فرد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک را با نگاه به عواملی از کیفیت پوست گرفته تا دردهای مفصلی مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند احتمال بهبودی پایدار افراد دارای اضافه وزن بسیار کمتر است.
 

توانایی شما افزایش می یابد

احساس خستگی در بین افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک بسیار متداول است و افزایش وزن این حس را دو چندان می کند. زمانی که خسته اید انگیزه کمتری برای ورزش کردن دارید. از سوی دیگر ورزش انرژی شما را بیشترمی کند، بنابراین تحرک را آغاز کنید، غذاهای سالم تری میل کنید و برای رسیدن به سبک زندگی سالم تلاش کنید.
پیاده روی تند، دوچرخه سواری، شنا و بازی تنیس ورزش های خوبی برای بالا بردن ضربان قلب هستند. ورزش موجب کاهش وزن و کاهش التهاب (مفاصل)می شود و احساس بهتری به شما می دهد.
 

با کاهش وزن درمان های دارویی بهتر اثر می کنند

کاهش وزن کمک می کند تا نتایج درمانی بهتری به دست آورید. تحقیقی که در ژوئن سال 2014 در مجله Expert Opinion on Biological Therapy به چاپ رسید، تاثیر درمان بیولوژیک را بر 262 نفر که اضافه وزن داشتند و به پلاک پسوریازیسی متوسط تا شدید مبتلا بودند مورد بررسی قرار دادند.
محققان این افراد را به دو گروه تقسیم کردند. در یک گروه افراد با رژیم غذایی کم کالری قرار داشتند که تحت درمان بیولوژیکی بودند و در گروه دیگر افراد با رژیم غذایی معمول تحت درمان دارویی بودند.
پس از 8 هفته آنهایی که به واسطه مصرف غذای کم کالری، کاهش وزن پیدا کرده بودند بهبودی بهتری درعلائم بیماری پسوریازیس آنها مشاهده شد.
 

ازکجا باید شروع کرد ؟

برای یافتن بهترین راه کاهش وزن جهت مدیریت آرتریت پسوریاتیک با پزشک معالج تان مشورت کنید. بنا به گفته های دکتر مرولا: کسانی که تنها به آرتریت پسوریازیس مبتلا هستند هرچه فعالیت جسمی بیشتر باشد، فرد احساس بهتری پیدا می کند. با این وجود، اگر آرتروز نیز دارید، ورزش های تحمل وزن می توانند ناراحت کننده باشند، بنا براین جهت تقویت واستحکام مفاصل با روشی مطمئن، از یک فیزیوتراپیست کمک بگیرید. بنابراین همچنان که تلاش می کنید طبق یک برنامه رژیمی صحیح، میزان کالری دریافتی خود را کاهش دهید، از مصرف ترکیبات آنتی اکسیدانی غافل نشوید، الکل را کنار بگذارید و از شکرهای تصفیه شده اجتناب کنید که می توانند عامل التهاب بوده و کالری خالی (غذاهایی که فقط کالری به بدن اضافه می کنند و فاقد ارزش تغذیه ای هستند) به بدن شما بیفزایند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات