برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

باورهای درست و غلط درباره پوکی استخوان

باورهای درست و غلط درباره پوکی استخوان برخی تصور می‌کنند پوکی استخوان با درد همراه است در حالی که این بیماری تا زمانی که به شکستگی منجر نشود، ایجاد درد نمی‌کند.

برخی تصور می‌کنند پوکی استخوان با درد همراه است در حالی که این بیماری تا زمانی که به شکستگی منجر نشود، ایجاد درد نمی‌کند. این تنها یکی از باورهای غلط درباره پوکی استخوان است. باورهای غلطی که ممکن است بر روند درمان و بهبود بیمار تاثیر چشمگیری داشته باشد. در این مقاله باورهای غلط بیشتری را درمورد پوکی استخوان شرح خواهیم داد.


1-من پوکی استخوان دارم زیرا در استخوان هایم احساس درد می کنم

تصور اشتباه: حقیقت آن است که شروع پوکی استخوان در بدن، چیزی نیست که شما بتوانید آن را در استخوان های خود احساس کنید. در طول زندگی، استخوان ها مدام در حال انحلال و ساخته شدن هستند و در سنین بزرگسالی به نهایت استحکام و قدرت خود می رسند. معمولا تحلیل استخوان ها در اواسط عمر یعنی زمانی که تحلیل استخوان ها بیشتر از ساخته شدنشان است، شروع می شود. در این زمان ممکن است ما احساس ضعف کنیم تا جاییکه یک شکستگی غیر قابل پیش بینی برای ما اتفاق بیفتد. خوشبختانه این روزها پزشکان به کمک سنجش تراکم استخوان که نتایج بسیار قابل اطمینانی دارد، می توانند پیش بینی کنند چه کسی در معرض پوکی استخوان است و با تجویز درمان های پیشگیری کننده، فرد را از تشدید بیماری در امان نگه دارند.
 

2-فقط مسن سالان باید نگران پوکی استخوان باشند

تصور اشتباه: حقیقت آن است که اگرچه شکستگی استخوان و کاهش قد معمولا در اواخر عمر اتفاق می افتد اما 80 درصد خطر پوکی استخوان ناشی از ژنتیک فرد است. به همین دلیل، هیچ زمانی را برای در پیش گرفتن سبک زندگی استخوان ساز نباید از دست داد، به خصوص اگر در خانواده شما سابقه پوکی استخوان وجود دارد. برای اینکه استخوان های خود را تا حد ممکن سالم نگه دارید توصیه می کنیم کلسیم کافی مصرف کنید، مقدار کافی ویتامین D از طریق مواد غذایی و نور خورشید تامین کنید، به شکل منظم ورزش کنید و از کشیدن سیگار و مصرف الکل پرهیز نمایید.
 

3-پوکی استخوان به اندازه بیماریهایی چون قلب و سرطان جدی نیست

تصور اشتباه: پوکی استخوان می تواند کشنده باشد. شکستگی های Low-impact  (ناشی از ضربات بسیار کوچک) می تواند باعث مجموعه ای از مشکلات شود از جمله بیماریهای عصبی، قلبی عروقی و  حتی روحی روانی. درد و نقص حرکتی ناشی از شکستگی ها و اثرات آنها بطور چشمگیری کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهند. فقط 15 درصد از شکستگی های لگن در مسن سالان، درجات قبلی تحرک و استقلال کاری خود را بدست می آورند و حتی بدتر اینکه بسیاری از آنها در همان سال اول، می میرند.
 

4-مردها به پوکی استخوان مبتلا نمی شوند

تصور اشتباه: بطور کلی استخوان های مردان از زنان قوی تر بوده و کمتر در معرض شکستگی قرار دارد. اما در مقابل هر 4 زن مبتلا به پوکی استخوان، یک مرد با این بیماری وجود دارد. پوکی استخوان مردان معمولا ناشناخته باقی می ماند و فرد از آن آگاهی ندارد چون مردان برعکس زنان با کاهش شدید استروژن بدلیل یائسگی روبرو نمی شوند. در زنان، کاهش استروژن باعث تحلیل سریع استخوان ها می گردد. اما سطوح پایین تستوسترون و استروژن نیز در مردان مسن، می تواند آنها را مستعد شکستگی کند.
 

5-با افزایش سن، خطر ابتلا به پوکی استخوان در همه مردم یکسان است

تصور اشتباه: خطر ابتلا به پوکی استخوان به خصوص در افراد لاغر و نژادهای سفید پوست بیشتر است. همچنین شانس ابتلا در زنانی که شروع عادت ماهیانه آنها با تاخیر بوده و در طول زندگی با سطوح پایین استروژن روبرو بوده اند و یا زودتر یائسه شده اند، بیشتر است. کسانی که درمان های هورمونی برای سرطان های خاص دریافت می کنند مثل سرطان پستان و پروستات نیز شانس ابتلا به پوکی استخوان را در خود تشدید می کنند.
 

6-توقف یا معکوس کردن تحلیل استخوان امکان پذیر است

حقیقت: در طول 10 تا 15 سال گذشته، قدم های بلندی در درمان پوکی استخوان برداشته شده است. هم اکنون و با درمان های موجود می توان روند پیشرفت پوکی استخوان را متوقف کرد یا حتی آن را برعکس نمود. داروهای Anti-resorptive مثل درمانهای جایگزین هورمونی کوتاه مدت، به حفظ توده استخوانی موجود کمک می کند. داروهای جدید حتی به ساخت استخوان جدید در بدن کمک می کنند و به بیمار این اطمینان را می دهند که پاهایش را با قدرت و قوت بیشتری روی زمین بگذارد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات