برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

علل مختلف درد قفسه سینه

علل مختلف درد قفسه سینه اولین چیزی که ممکن است با بروز درد قفسه سینه به نظرتان برسد، حمله قلبی است. مطمئناً درد قفسه سینه موردی نیست که بتوان از آن چشم پوشی کرد، اما لازم است بدانید که بسیاری از عوامل احتمالی می‌توانند سبب ایجاد آن بشوند.

اولین چیزی که ممکن است با بروز درد قفسه سینه به نظرتان برسد، حمله قلبی است. مطمئناً درد قفسه سینه موردی نیست که بتوان از آن چشم پوشی کرد، اما لازم است بدانید که بسیاری از عوامل احتمالی می‌توانند سبب ایجاد آن بشوند. در واقع، بسیاری از مردم درد قفسه سینه را تجربه می‌کنند اما همه این درد ها به قلب مرتبط نیست. درد قفسه سینه می‌تواند به مشکلاتی در ریه‌ها، مری، عضلات، دنده‌ها، و یا اعصاب مربوط باشد. بعضی از این عارضه ها جدی بوده و  ادامه حیات را تهدید می کنند و بعضی دیگر جدی نیستند. اگر شما بدون دلیل درد قفسه سینه دارید، تنها راه برای یافتن علت آن معالجه توسط پزشک است.
ممکن است درد قفسه سینه را در هر نقطه، از گردن تا قسمت فوقانی شکم احساس کنید. بسته به علت آن، درد قفسه سینه ممکن است:

 • تیز

 مبهم

 همراه با سوزش

 دردناک

 • تیرکشیدن

 یک احساس سفتی، فشردگی، و یا خرد شدن در شما ایجاد کند

 

در اینجا به برخی از علل شایع تر درد قفسه سینه اشاره می کنیم.
 
 

علل درد قفسه سینه : مشکلات قلبی

اگر چه تنها علت درد قفسه سینه مشکلات قلبی نیست، مشکلات قلبی که در ادامه آورده شده‌‌‌‌‌‌اند از علل شایع درد قفسه سینه هستند :
 

آنژین :

انسداد در رگ‌های قلب که منجر به کاهش جریان خون و اکسیژن در عضله قلب شده و سبب درد می‌شود اما آسیب به قلب، دائمی نیست. درد قفسه سینه ممکن است به بازو، شانه، فک و یا پشت گسترش یابد. با این درد ممکن است احساسی شبیه فشرده‌شدن به شما دست دهد. درد قفسه سینه ناشی از آنژین می‌تواند با ورزش، هیجان، و ناراحتی‌های عاطفی ایجاد شده و با استراحت، بهبود می‌یابد.
 

انفارکتوس میوکارد (حمله قلبی):

کاهش جریان خون در رگ‌های قلب باعث مرگ سلول های عضلانی قلب می‌شود. حمله قلبی، اگر چه شبیه به درد قفسه سینه ناشی از آنژین قلبی است، اما معمولا شدیدتر بوده و دردی خردکننده دارد و با استراحت تسکین نمی‌یابد. ممکن است تعریق، حالت تهوع و یا ضعف شدید با درد همراه باشند.
 

میوکاردیت (التهاب عضله قلب):

علاوه بر درد قفسه سینه، التهاب عضله قلب ممکن است سبب تب، خستگی، و مشکل تنفسی شود. اگر چه هیچ انسدادی وجود ندارد، علائم میوکاردیت می تواند مانند علائم کسانی باشد که حمله قلبی داشته‌اند.
 

پریکاردیت:

نوعی التهاب یا عفونت مربوط به غشاء دور قلب است. پریکاردیت می تواند دردی مشابه درد آنژین ایجاد کند. با این حال، اغلب باعث درد مداوم تیز در امتداد قسمت بالایی گردن و عضلات شانه می‌شود. گاهی اوقات وقتی نفس می‌کشید، غذا را می‌بلعید و یا به پشت می‌خوابید درد آن بدتر می‌شود.
 

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک:

نارسایی قلبی هنگامی رخ می‌دهد که عضله قلب ضخیم شده باشد. این مورد باعث می‌شود که قلب برای پمپاژ خون، سخت‌تر کار کند. همراه با درد قفسه سینه، این نوع کاردیومیوپاتی ممکن است سبب سرگیجه، احساس سبکی‌سر، تنگی نفس و علائم دیگر شود.

 
بیشتر بخوانید: مرگ بر اثر شکستن قلب حقیقت دارد؟
 

پرولاپس یا افتادگی دریچه میترال:

افتادگی دریچه میترال بیماری است که در آن دریچه قلب به درستی بسته نمی‌شود. علائم مرتبط با افتادگی دریچه میترال متنوع هستند مانند درد قفسه سینه، تپش قلب و سرگیجه، البته می‌تواند بدون علامت باشد، به خصوص اگر افتادگی خفیف باشد.
 

دیسکسیون عروق کرونر:

عوامل مختلفی می توانند سبب این شرایط نادر بشوند، و هنگامی که پارگی در عروق کرونر رخ می‌دهد، حاصل می‌شود. ممکن است سبب ایجاد درد ناگهانی شدید با احساس پاره شدن و یا شکافتن که در گردن، پشت، یا شکم به بالا می‌رود، شود.
 

بیشتر بخوانید:آشنایی با بیماری های قلب، علایم و روشهای درمان - راهنمای تصویری

 

علت درد قفسه سینه:  مشکلات ریوی و درد قفسه سینه هنگام تنفس

مشکلات ریه می تواند انواع مختلف درد قفسه سینه را ایجاد کند. در زیر علل شایع درد قفسه سینه آورده شده است :
 

پلوریت:

همچنین به عنوان پلورزی شناخته می‌شود، این بیماری، التهاب و یا تحریک مخاط ریه‌ها و قفسه سینه است. در اکثر موارد سبب احساس درد شدید در هنگام تنفس، سرفه و یا عطسه می‌شود. شایع ترین علل درد قفسه سینه مربوط به پلوریت، عفونت باکتریایی یا ویروسی، آمبولی ریوی، و پنوموتوراکس می‌باشند. دیگر عللی که کمتر شایع هستند عبارتند از آرتریت روماتوئید، لوپوس و سرطان.
 

آبسه ریه:

عفونت ریه (ذات الریه) می‌تواند سبب ابتلا به پلوریت و انواع دیگری از درد قفسه سینه، از قبیل درد قفسه سینه عمیق بشود. اغلب ذات الریه به طور ناگهانی به وجود آمده و سبب ایجاد تب، لرز، سرفه، و چرک سرفه از دستگاه تنفسی می‌شود.
 

آمبولی ریه:

هنگامی که یک لخته خون از طریق جریان خون جابجا می‌شود و در ریه ها مستقر می‌شود، می‌تواند سبب پلوریت حاد، دشواری در  تنفس و تسریع در ضربان قلب شود. همچنین ممکن است سبب تب و شوک شود. آمبولی ریه اغلب با ترومبوز وریدی عمقی یا پس از بی حرکت ماندن به مدت چند روز پس از عمل جراحی ایجاد می شود.
 

پنوموتوراکس:

اغلب به وسیله یک آسیب به قفسه سینه ایجاد می‌شود. پنوموتوراکس هنگامی رخ می‌دهد که بخشی از ریه فرو ریخته و هوا در حفره قفسه سینه آزاد می‌شود. این مورد می‌تواند علاوه بر علائم دیگر از قبیل فشار پایین خون، سبب دردی شود که هنگام تنفس شدیدتر شود.
 

پرفشاری خون ریوی:

با درد قفسه سینه شبیه آنژین، این نوع فشار خون بالای غیرعادی در شریان های ریه سبب می‌شود که سمت راست قلب به سختی کار کند.
 

آسم:

آسم یک بیماری التهابی مرتبط با مسیر جریان هوایی است که باعث تنگی نفس، خس خس، سرفه، و گاهی اوقات درد قفسه سینه می‌شود.
  
 

 علت درد قفسه سینه : درد قفسه سینه ناشی از معده و بقیه مشکلات گوارشی


مشکلات دستگاه گوارش هم می تواند باعث درد قفسه سینه شود و عبارتند از :
 

بیماری ریفلاکس معده به مری :

ریفلاکس معده به مری همچنین به عنوان ریفلاکس اسید شناخته شده است، ریفلاکس هنگامی رخ میدهد که محتویات معده به سمت گلو حرکت می‌کنند. این حالت ممکن است سبب ایجاد مزه‌ای ترش در دهان و احساس سوزش در سینه یا گلو شده که به آن سوزش سر دل گفته می‌شود. عواملی مانند چاقی، سیگار کشیدن، بارداری، و غذاهای پرادویه و یا چرب ممکن است سبب ریفلاکس اسید شوند. درد قلب و سوزش سر دل ناشی از ریفلاکس اسید، تاحدی شبیه به هم هستند، به دلیل آنکه قلب و مری در نزدیک هم قرار گرفته‌اند و در شبکه عصبی اشتراک دارند.
 

اختلالات انقباض مری:

انقباضات عضلانی ناهماهنگ (اسپاسم) و انقباضات فشار بالا (مری فندق شکن) از جمله مشکلاتی در مری هستند که می توانند سبب درد قفسه سینه بشوند.
 

حساسیت مری:

این مورد زمانی اتفاق می افتد که مری با کوچکترین تغییر فشار و یا قرار گرفتن در معرض اسید بسیار دردناک می‌شود. علت این حساسیت ناشناخته است.
 

پارگی مری:

وجود یک درد شدید و ناگهانی بعد از استفراغ و یا موردی مرتبط به مری ممکن است نشانه ای از وجود پارگی در مری باشد.
 

زخم های گوارشی:

این زخم های دردناک موجب بروز یک ناراحتی مبهم و تکرارشونده در مخاط معده یا قسمت اول روده کوچک می‌شوند. این مشکل بیشتر در افرادی که سیگار می‌کشند، الکل به مقدار زیاد می‌نوشند، یا آن‌هایی که از مسکن‌ها مانند آسپیرین یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) استفاده می‌کنند، مشاهده می‌شود، اغلب هنگامی‌که از آنتی‌اسیدها استفاده می‌کنید، درد کاهش می‌یابد.
 

فتق هیاتال:

این مشکل زمانی رخ می‌دهد که بعد از غذا خوردن قسمت بالایی معده به قسمت پایینی قفسه سینه فشار وارد می‌کند. وقتی که دراز می‌کشید، درد شدیدتر می‌شود.
 

پانکراتیت:

اگر در پایین قفسه سینه احساس دردی می‌کنید که غالباً زمانی که تخت می‌خوابید بدتر شده و وقتی‌که به سمت جلو تکیه می‌دهید، بهتر می‌شود، ممکن است شما مبتلا به پانکراتیت شده باشید.
 

مشکلات کیسه صفرا:

پس از خوردن یک وعده غذای چرب، آیا شما احساس پری می‌کنید یا در ناحیه پایینی سمت راست قفسه سینه یا در قسمت بالای شکم احساس درد می‌کنید؟ اگر چنین است، درد قفسه سینه شما ممکن است ناشی از مشکل کیسه صفرا باشد.
 
 

علت درد قفسه سینه : درد اسکلتی قفسه سینه، درد عضلات قفسه سینه و درد اعصاب قفسه سینه

گاهی اوقات درد قفسه سینه ممکن است به دلیل استفاده بیش از حد و یا آسیب به قفسه سینه مانند افتادن و یا تصادف باشد. ویروس‌ها نیز می توانند سبب ایجاد درد در ناحیه قفسه سینه بشوند. سایر علل درد قفسه سینه عبارتند از :
 

مشکلات دنده‌ها :

درد ناشی از شکستگی دنده ممکن است با نفس عمیق و یا سرفه بدتر بشود. معمولاً درد در یک ناحیه محدود شده و هنگامی که به آن قسمت فشار وارد می‌شود احساس درد می‌کنید. ممکن است محلی که در آن‌جا دنده‌ها به جناغ سینه متصل هستند ملتهب شود.
 

فشار عضلانی:

حتی واقعا سرفه شدید می تواند به عضلات و تاندون‌های بین دنده‌ها آسیب برساند و یا التهاب و درد قفسه سینه ایجاد کند. این نوع درد تمایل به باقی ماندن داشته و با فعالیت بدتر شود.
 

زونا:

توسط ویروس واریسلا زوستر ایجاد می‌شود. زونا سبب ایجاد یک درد فوری تیز چند روز قبل از ظاهرشدن جوش می شود.
 

سایر عوامل احتمالی درد قفسه سینه

دیگر علل بالقوه درد قفسه سینه، اضطراب و ترس ناگهانی است. برخی از علائم آن شامل گیجی، احساس تنگی نفس، تپش قلب، احساس سوزن سوزن شدن، و لرزش است.

 

 برای درد قفسه سینه چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد ؟


هنگامی که شک دارید، با دکتر درباره درد قفسه سینه صحبت کنید، به خصوص اگر درد به طور ناگهانی به وجود آمده و با داروهای ضد التهاب و یا سایر اقدامات درمانی که خودتان به کار برده‌اید مانند تغییر در رژیم غذایی، بهبودی حاصل نشده است.

اگر هر کدام از این علائم را به همراه درد قفسه سینه داشتید با اورژانس تماس بگیرید:
  •  احساس فشار ناگهانی، سنگینی، سفتی، یا خردشدن زیر استخوان جناغ سینه.
  •  دردی که به فک و بازوی دست چپ و پشت گسترش یابد.
  •  درد ناگهانی قفسه سینه با تنگی نفس، مخصوصاً بعد از مدت طولانی که فعالیتی نداشته‌اید.
  •  تهوع، سرگیجه، ضربان قلب سریع و یا تنفس سریع، گیجی، رنگ خاکستری، و یا تعریق بیش از حد.
  •  فشار خون بسیار پایین و یا ضربان قلب بسیار کند

اگر هر یک از علائم زیر را دارید با دکتر تماس بگیرید :
  •  تب، لرز، یا سرفه با خلط‌های زرد- سبز رنگ
  •  مشکلات بلع
  •  درد شدید قفسه سینه که برطرف نمی شود.
 

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر من یکساله اینجوریم
پاسخ به این نظر سلام من پریشب قلبم درد گرفت به سختی بلند شدم تا پدرم رو بیدار کردم افتادم باویلچر منو بردن بیمارستان مشکله من چیه؟بهم نمیگن ممنون میشم بگین
پاسخ به این نظر سلام و خسته نباشید.چند روز می شود که درد شدید قفسه سینه همراه با حالت تهوع و بی حالی دارم علت را می خواستم بدانم.البته چند شب پیش ساعت 3نیمه شب قلبم به شدت گرفته بود که به طوری 2بار اشهد خودم را خوندم گفتم دیگه زنده نمی مونم
پاسخ به این نظر سلام من پنج ماهه باردارم آسم بارداری گرفتم دکتر برند سکوتی گرفت گفت بر اثر رفلکس معده التهاب ریه گرفتم حالا به جز تنگی نفس زیر قفسه سینه درد همراه با سوزش دارم اعصابم رو خراب کرده چکار کنم آیا احتمال داره بدتر بشم
پاسخ به این نظر سلام من وقتی موقع خواب سمت پهلوی چپ می خوابم سینه ام درد می گیر ه راست می خوابم و ازکتف دست چپم تا آرنج موجب کرخی وسیستی ونوعی دردکه نمیشه توضیح داد می شوم علتش چه می تونه باشه
پاسخ به این نظر سلام من حدود یه هفته هست یه در د گنگ وخفه زیر سینه چپم دارم کهبعضی وقتا دست چپم هم توش درد میپیچه به نظر شما چی میتونه باشه؟؟
پاسخ به این نظر سلام من مدت یک ماهدد ناحیه نقفسه سینه سمت چپ احساس سنگینی میکنم والبته صبحها. که از خواب پا میشم این درد و ندارم
پاسخ به این نظر سلام،من سی سال دارم یک سال است که قسمت بالای قفسه سینه ام درد میکند البته با فشار دادن خیلی بیشتر درد میکند این درد بعضی وقت ها کم میشود بعضی وقتها زیاد فقط علت این درد را نمیدانم،دکتر هم رفته ام گفته به علت کل کمبود کلسیم است
پاسخ به این نظر سلام من دچار تنگیه نفس شدم بی دلیل و زمانهای خاص فقط قفسه سینم درد میگیره من مشکل کم خونی شدید داشتم که همراه با تپش قلب و درد قفسه و تنگی نفس و بی حالی شدید شدم. بعد از چهار ماه آزمایش کامل دادم کمخونیم بر طرف شده اما هنوزم حالاتک کم خونیه شدید رو از دست ندادم. و بر طرف نمیشه مشکل چی میتونه باشه؟
پاسخ به این نظر با سلام من بعد هر زمان که مقاربت دارم درد قفسه میگیرم بدین صورت که دقیقا استخوان وسط که دنده ها به اون وصلن درد میکنن و دقیقا پشت همون ناحیه روی ستون فقرات هم مثل اینه که دارن با سوزنی یا بهتر بگم با میخی سوراخش میکنن البته وقتی استراحت میکنم (معمولا خواب چند ساعته) خوب میشم ولی تا حالا چند تا دکتر رفتم جواب درست و درمونی نگرفتم لطفا راهنماییم کنید کجا مراجعه کنم نوار قلبی هم چند بار گرفتم و گفتن چیزیت نیست اینم بگم کم تحرکم زیاد پشت فرمونم حدود ۴ تا ۵ ساعت در روز و همیشه لم میدم و میشینم
پاسخ به این نظر سلام من 5 روزه احساس خفگی بهم دست میده انگار اکسیژن کم بیارم که البته یه سرماخوردگی کوچیکم داشتم اما الان دراز میکشم نفس کم میارم وحتمایاید سرفه کنم که بهترشم هنوز به خانوادمم چیزی نگفتم
پاسخ به این نظر سلام من 5 روزه احساس خفگی بهم دست میده انگار اکسیژن کم بیارم که البته یه سرماخوردگی کوچیکم داشتم اما الان دراز میکشم نفس کم میارم وحتمایاید سرفه کنم که بهترشم هنوز به خانوادمم چیزی نگفتم

دیدگاه و نظــرات