برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

9 غذایی که به کاهش حالت تهوع کمک می کنند

9 غذایی که به کاهش حالت تهوع کمک می کنند برخی خوراکی ها دارای خواص و ترکیباتی هستند که به کاهش حالت تهوع کمک می کنند. مثلا غذاهایی که نشاسته بالایی دارند به جذب اسید معده کمک کرده و حالت تهوع را کم می کنند.
برخی خوراکی ها دارای خواص و ترکیباتی هستند که به کاهش حالت تهوع کمک می کنند. مثلا غذاهایی که نشاسته بالایی دارند به جذب اسید معده کمک کرده و حالت تهوع را کم می کنند.
 

1-سیب

کمی فیبر می تواند در از بین بردن حالت تهوع (با خروج مواد شیمیایی از بدن) نقش موثری داشته باشد، اما خوردن بیش از اندازه آن در یک وعده ممکن است حالتان را بدتر کند. در طول روز از مواد پر فیبر مانند یک سیب (سیب گالا انتخاب خوبی است) و یکی از سبزیجات خام و ترد به عنوان میان وعده استفاده کنید. اگر در هضم سیب مشکل دارید از پوره یا پخته و یا آب آن استفاده کنید.
 

2-کراکر (بیسکوئیت های ترد)

مواد غذایی غنی از نشاسته (مثل نان، نان تست و کراکر نمکی) به جذب اسید معده کمک کرده و حالت تهوع معده را تسکین می دهند. همیشه مقداری کراکر در کنار تخت خود داشته باشید. خوردن مقدار کمی از آن قبل از اینکه از رختخواب خارج شوید به کاهش حالت تهوع صبحگاهی کمک می کند.
 

3-زنجبیل

از گذشته های دور از زنجبیل در درمان حالت تهوع، معده درد و اسهال استفاده می شد. در طب سنتی چین بیش از 2000 سال است که از زنجبیل برای درمان بسیاری از مشکلات گوارشی استفاده می کنند. هنوز بدرستی مشخص نیست زنجبیل چطور این کار را انجام می دهد اما بنظر می رسد ماده فعالی مثل جینجرول بر سیستم عصبی مرکزی و گوارشی تاثیر بگذارد.
کپسول های حاوی زنجبیل برای کاهش تهوع و استفراغ ساخته شده اند. حتی می توانید یک فنجان چای زنجبیل، نوشیدنی زنجبیل (برخی از مردم ادعا می کنند اگر خنک باشد موثرتر خواهد بود)، شیرینی یا آبنبات زنجبیلی و یا ترشی زنجبیل میل کنید.

 بیشتر بخوانید:
زنجبیل مسکن طبیعی!

 

4-آب

چند جرعه آب خالص آب بدن را حفظ می کند و از سردردی که گاها با حالت تهوع همراه است پیشگیری می کند. ابتدا تدریجا با نوشیدن مقدار کمی آب آغاز کنید تا جایی که فکر کنید می توانید میزان بیشتری بنوشید.
 

5-مغز ها

کمبود پروتئین موجب وخیم تر شدن حالت تهوع می شود. بنابراین باید به دنبال غذاهای پر پروتئین مثل مغزها یا کره بادام زمینی (اگر حساسیت ندارید)، باشید که راحت تر هضم می شوند. این مواد غذایی انرژی از دست رفته را به شما باز می گردانند و حالت تهوع را پس می زنند.
 

6-آب مرغ

سوپ مرغ در مواقع سرما خوردگی حال شما را خوب می کند، اما وقتی حالت تهوع داشته باشید غذای سنگینی محسوب می شود، در عوض می توانید از آب مرغ برای کاهش علائم تهوع استفاده کنید. هرچقدر آب مرغ کم چرب تر باشد بهتر است. آب مرغ هایی که از عصاره مرغ تهیه شده اند بهترند زیرا راحت آماده می شوند و احتمال خراب شدنشان کم است.
 

7-نوشیدنی های ورزشی

بیشتر نوشیدنی های ورزشی حاوی الکترولیت های سدیم و پتاسیم هستند تا به ورزشکاران کمک کنند مواد مغذی از دست رفته را بازیابی کنند. حتی اگر ورزشکار نباشید این نوشیدنی ها به افراد مبتلا به حالت تهوع کمک می کند احساس بهتری داشته باشند.
 

8-موز

اگر حالت تهوع شما همراه کمبود آب بدن باشد یا اگر دچار استفراغ شده اید این میوه را به عنوان میان وعده انتخاب کنید. موز در بازیابی میزان پتاسیم بدن که اغلب در اثر اسهال و استفراغ پدید می آید نقش موثری دارد. وقتی فرد پس از این مشکلات برای غذا خوردن آماده شد، پزشکان به او پیشنهاد می دهند که رژیم غذایی سبک داشته باشد. این رژیم شامل غذاهای نرم، با فیبر کم، بدون ادویه و پخته است. علاوه بر این به پیشنهاد پزشکان غذاهای چرب و سرخ شده، غلات سبوس دار که فیبر بالایی دارند و همچنین داروهای آسپرین و ایبوپروفن در این رژیم باید پرهیز شوند.
 

10-برگ های نعناع

تنها وجود یک ماده معطر و طراوت بخش برای بهتر شدن حالتان کافی است، اما جویدن نعناع تازه یا نوشیدن یک لیوان چای نعناع درمان موثری برای حالت تهوع محسوب می شود. نعناع خاصیت آرام بخشی و بی حس کنندگی دارد و با شل کردن عضلات معده، تجزیه چربی ها و غذاها توسط صفرا را تسریع می کند؛ در نتیجه غذا به سرعت از معده عبور خواهد کرد. در برخی مطالعات پیشنهاد شده که رایحه روغن نعناع نیز به کاهش حالت تهوع کمک می کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات