برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

8 نکته کاربردی در استفاده از لنزها

8 نکته کاربردی در استفاده از لنزها اگر فردی هستید که از لنزها استفاده می‌کنید، باید تمام خطرات مربوط به استفاده از لنزها را بدانید. گم کردن لنز خود یا پاره شدن آن در طول سفر باعث می‌شود که بینایی خوبی نداشته باشید. قطعاً لنزها را یک شیوه نامرئی برای بهبود بینایی می‌دانند؛ اما اگر فردی هستید که از لنزها استفاده می‌کنید، باید تمام خطرات مربوط به استفاده از لنزها را بدانید. گم کردن لنز خود یا پاره شدن آن در طول سفر باعث می‌شود که بینایی خوبی نداشته باشید و در صورت نبود راه‌حلی سفر شما با چشم بدون لنز خطرناک می‌شود. به‌طورکلی، یک فرد استفاده‌کننده از لنز باید دانش خود را در مورد لنزها افزایش دهد. به همین دلیل در ادامه به 8 مورد از چیزهایی اشاره می‌کنیم که ممکن است در مورد لنزها ندانید.

1-در پایان روز احساس خشکی در لنزهای خود می‌کنید، چون لنزها نمکی هستند

بسیاری از افراد استفاده‌کننده از لنزها در پایان یک روز از خشکی لنزهای خود شکایت می‌کنند، اما این را باید گفت که این احساس خشکی واقعاً به این دلیل نیست که لنزهای آنها واقعاً خشک‌شده‌اند. این احساس خشکی لنزها در پایان روز به این دلیل است که لنزها هیپرتونیک هستند. اشک‌ طبیعی چشم‌های شما در طول تمام‌روز لنزهای شما را درواقع در یک محلول نمکی شستشو می‌دهد و آب چشم نیز به‌تدریج تبخیر می‌شود و مقداری از نمک روی لنزهای شما باقی می‌ماند. نمک برای سلامتی چشم خوب است، اما وجود نمک بیش‌ازحد چشم باعث احساس خشکی می‌شود و درنتیجه برای سلامتی چشم خوب نیست.

2-گریه کردن درواقع باعث زدودن نمک از چشم‌های شما می‌شود

اشک‌ شور است، اما یک حقیقت حیرت‌آور این است که اشک‌هایی که در هنگام گریه از چشم‌های شما خارج می‌شوند در مقایسه با اشک‌هایی که در چشم‌های شما باقی می‌مانند نمک کمتری دارند؛ بنابراین، وقتی‌که گریه می‌کنید، دوباره تعادل نمک تخم‌های چشم خود را دچار اختلال می‌کنید. در این وضعیت لنز شما دیگر به حد کافی نمکین نیست و همین امر باعث می‌شود که در مورد لنز خود احساس عجیبی کنید. طبیعتاً گریه کردن باعث تحریک یا سوزش چشم‌ها می‌شود و وجود یک‌چیز خارجی همچون لنز در چشم کمکی به تسکین سوزش چشم نمی‌کند.

3-برای بعضی از مشکلات چشمی لنزهای سه لایه با تکنولوژی پیشرفته حل شده است

لنز جدیدی به نام Alco- Dailies Tota- که به تازگی به بازار آمده است، اولین لنزی است که به جای یک لایه از سه لایه تشکیل‌شده است. لایه میانی این لنز هیدروژل سیلیکون است که با دو لایه آن از ژل هیدروفیلی احاطه شده است. هیدروژل سیلیکون در مقایسه با لنزهای یک‌لایه‌ای قدیمی قابل‌حل‌تر در آب است. درنتیجه درحالی‌که این لنز سه لایه‌ای همچنان نازک و موثر است رطوبت کره چشم را افزایش می‌دهد.

4-لنزهای روزانه واقعاً برای سلامتی شما بهتر هستند

لنزها انواع مختلف روزانه، هفتگی و ماهانه دارند. اگرچه بسیاری از افراد استفاده‌کننده از لنزها ترجیح می‌دهند که لنزهای مدت‌دارتر را استفاده کنند، اما او دیگران را به استفاده از لنزهای روزانه تشویق می‌کند، چون سالم‌ترین نوع لنزها هستند. دور انداختن آنها در پایان روز به این معنا است که به جعبه‌ای برای نگه‌داری آنها نیاز ندارید و درنتیجه این احتمال وجود نخواهد داشت که باکتری‌ها در جعبه مخصوص نگه‌داری لنز انباشت شوند و چشم شما را عفونی کنند. هر چقدر هم سعی کنید که لنزهای خود را تمیز نگهدارید، هرگز نمی‌توانید تمام میکروب‌ها را از روی لنز بزدایید. علاوه بر این، لنزهای روزانه عفونت‌های چشمی کمتری را موجب می‌شوند.

5-لنزهای روزانه تنها زمانی هزینه بیشتری خواهند داشت که به‌درستی تمیز نشوند

لنزهای روزانه در مقایسه با لنزهای هفتگی یا ماهانه گران‌تر هستند؛ اما اگر لنزهای خود را به‌درستی تمیز نکنید و به مقدار زیادی از محلول‌های مخصوص نگه‌داری لنزها استفاده کنید، لنزهای روزانه هم قیمت لنزهای مدت‌دارتر خواهند شد. علاوه بر این، افرادی که به‌طور مکرر از لنزها استفاده نمی‌کنند بهتر است که از لنزهای روزانه استفاده کنند، چون لنزها را نباید برای چند روز در محلول نگه داشت.

6-لنزهایی که می‌توانید در طول شب از آنها استفاده کنید تا چشم‌های خود را دوباره شکل دهید

به نظر می‌رسد که در آینده لنزهایی به بازار خواهند آمد که فرد می‌تواند در طول خواب شبانه از آنها استفاده کند و وقتی‌که در هنگام صبح بیدار شد با یک بینایی بی‌نقص مواجه شود؛ اما این فرایند دوباره شکل‌دهی قرنیه که معروف به اورتوکراتولوژی (Orthokeratology) یا اورتو- کی است چندین سال است که موردتوجه قرارگرفته است. این لنزهای اورتو-کی در طول شب انحنای قرنیه را دوباره شکل می‌دهند و در تمام طول روز قرنیه به همان شکل باقی می‌ماند. این دوباره شکل‌دهی انحنای قرنیه برای درمان نزدیک‌بینی مفید است. این فرایند برای کودکان و جوانانی توصیه می‌شود که قدرت بینایی‌شان در حال تغییر است و این فرایند تنها برای درمان نزدیک‌بینی‌های در حد متوسط کارایی دارد. این فرایند برای افرادی توصیه می‌شود که دوست ندارند از عینک یا لنزها در طول روز استفاده کنند. علاوه بر این، استفاده از این فرایند برای افرادی مناسب است که نباید از لنزها استفاده کنند. برای مثال، شناگرهایی که از لنزها استفاده می‌کنند به هنگام شنا کردن باکتری‌ها را در لنز خود جذب می‌کنند.

7-لنزها بر جراحی لیزیک مزیت‌هایی دارند

بسیاری از افراد استفاده‌کننده از لیزر با این رویا بیدار می‌شوند که صبح پیش از رفتن به توالت و قرار دادن لنزهای خود در چشم‌هایشان بتوانند با چشم‌های خود به‌خوبی تشخیص دهند که هوا چگونه است؛ اما جراحی لیزیک خطراتی دارد و همواره بهترین راه‌حل نیست. از عوارض جانبی جراحی لیزیک می‌توان به احساس همیشگی خشکی چشم، هاله نور و نور زننده در شب و عفونت‌ها اشاره کرد. شما می‌توانید لنز را از چشمان خود درآورید و به‌احتمال 99 درصد می‌توانید با درآوردن لنز خود مشکلی را که لنز ایجاد کرده است برطرف کنید، اما لیزیک همیشگی است و اگر یک عارضه جانبی داشته باشد، آن عارضه همیشگی خواهد بود.

8-لنزهای سخت تنها نوعی از لنزها هستند که برای افراد مبتلابه انحراف چشم مفید هستند

لنزهای سخت که از اولین لنزهای به بازار آمده هستند هنوز در بازار موجودند و کارایی دارند. این نوع از لنزها برای درمان تغییرات به وجود آمده روی سطح چشم (همچون زخم) مفید هستند. یک لنز سخت مستقیماً با چشم در تماس نیست، درنتیجه استفاده از آن باعث می‌شود که میان لنز و چشم مایع اشکی به دام بیفتد. این مایع گیر افتاده بین لنز و چشم به حدی کافی است که هر اعوجاج یا آستیگماتیسم چشم را درمان کند. لنزهای نرمی نیز موجود هستند که برای آستیگماتیسم مفید هستند، اما برای اعوجاج‌ها مفید نیستند. برای افراد مبتلابه آسیب‌های چشمی پس از حادثه، استفاده از لنزهای سخت تنهاترین راه برای بینایی بهتر است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات