برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

6 شکستگی لگن در هر ساعت بر اثر پوکی استخوان در کشور رخ می دهد

6 شکستگی لگن در هر ساعت بر اثر پوکی استخوان در کشور رخ می دهد در هر ساعت در کشور 6 شکستگی لگن دراثر پوکی استخوان رخ می دهد و تخمین زده می شود که تقریبا 2 میلیون نفر در معرض شکستگی استخوان ناشی از پوکی استخوان قرار دارند.

رییس پژوهشکده علوم غدد ومتابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:‌در هر ساعت در کشور 6 شکستگی لگن در اثر پوکی استخوان رخ می دهد و تخمین زده می شود که تقریبا 2 میلیون نفر در معرض شکستگی استخوان ناشی از پوکی استخوان قرار دارند.

دکتر باقر لاریجانی در نشست خبری سمینار بین المللی تازه های پیشگیری، تشخیص و درمان استئوپروز اظهار کرد:به دلیل افزایش امید به زندگی و جمعیت سالمند کشور پیش بینی می شود بین 2 تا 3 دهه آینده میزان شکستگی های ناشی از پوکی استخوان در کشور 1.5 برابر شرایط کنونی باشد.
وی با اشاره به مطالعه انجام شده در دهه 80، گفت: 11 هزار نفر در کشور در سنین مختلف از نظر ریسک فاکتورهای مرتبط با پوکی استخوان مورد بررسی قرار گرفتند که نتایج نشان می دهد، 80 درصد زنان بالای 50 سال به درجاتی از پوکی استخوان مبتلا هستند.
وی افزود: به عبارت دیگر بر اساس نتایج این مطالعه از هر پنج زن بالای 50 سال یک نفر پوکی استخوان و سه نفر کمبود تراکم استخوان دارند.
لاریجانی اظهار کرد: این مطالعه همچنین نشان می دهد که 50 درصد مردان بالای 50 سال کشور نیز مبتلا به پوکی استخوان هستند.
وی با بیان اینکه پوکی استخوان علائم ندارد مگر اینکه فرد دچار شکستگی شود، افزود: لازم است افراد از سن 65 سالگی از لحاظ وضعیت اسخوانی مورد بررسی قرار گیرند.
رئیس پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم اظهار کرد: 12 و نیم درصد بار بیماری پوکی استخوان در کشور ما ناشی از شکستگی های استخوان است و 60 هزار سال عمر مفید در کشور به دلیل پوکی استخوان و عوارض ناشی از آن تحت تاثیر قرار می گیرد.
لاریجانی با بیان اینکه ورزش و فعالیت بدنی اهمیت زیادی در پیشگیری از پوکی استخوان دارد، افزود: در زنان بالای 50 سال که روزانه چهار ساعت فعالیت ایستاده دارند و یا 30 دقیقه در روز ورزش می کنند، تراکم استخوانی بیشتر است.
لاریجانی مصرف برخی داروها به ویژه داروهای دارای کورتون را نیز از جمله عواملی برشمرد که می تواند منجر به پوکی استخوان شود.
وی توضیح داد: مبتلایان به بیماری های مزمن که لازم است از دارو به ویژه داروهای کورتون دار استفاده کنند، باید وضعیت استخوانی آنها در سنین پائین تر تحت بررسی قرار گیرد.
لاریجانی اظهار کرد: سه نوع شکستگی لگن، ستون فقرات و مچ دست ارتباط بیشتری با پوکی استخوان دارند که اگر افراد در سنین پائین در صورت فشار یا ضربه ضعیف به آن مبتلا شدند، باید تحت بررسی های پزشکی قرار گیرند.

 

کمبود ویتامین D در 50 تا 70 درصد جمعیت کشور

رئیس پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران کمبود ویتامین D را از عوامل پوکی استخوان عنوان کرد و گفت: 50 تا 70 درصد جمعیت ایران و حدود 90 درصد زنان باردار در کشور کمبود ویتامین D دارند.
لاریجانی اظهار کرد: میزان مصرف کلسیم در کشور ما 60 درصد میزان مورد نیاز بدن و میزان مصرف ویتامین D نیز 15 درصد میزان مورد نیاز افراد است.
وی از آلودگی هوا به عنوان مانعی برای جذب ویتامین D آفتاب به ویژه در مناطق دارای آلودگی شدید عنوان کرد و افزود: شدت کمبود ویتامین D در مناطقی که میزان آلودگی هوا در آنها بیشتر است، یک و نیم برابر سایر مناطق است.
لاریجانی اظهار کرد: به دلیل غنی شدن شیر با ویتامین D و بالا رفتن فرهنگ استفاده بیشتر از لبنیات در کشور، در دهه گذشته میانگین ویتامین D مصرفی یک و نیم برابر و میزان کلسیم مصرفی 70 درصد افزایش یافته است.
وی افزود: همچنین میزان کلسیم دریافتی در جوانان کشور نیز طی 10 سال گذشته تقریبا 3 برابر شده است.
رئیس پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم اظهار کرد: برای رفع پوکی استخوان باید شیرهایی که در مدارس توزیع می شوند، به صورت غنی شده با ویتامین D باشند. در کشورهای دیگر غنی سازی را تنها به یک ماده غذایی محدود نمی کنند و علاوه بر شیر غلات را نیز غنی می کنند اما در ایران فقط شیر غنی شده با ویتامین D است.
لاریجانی افزود: همچنین برای رفع پوکی استخوان و کمبود ویتامین D می توان مصرف روزانه لبنیات و ماهی را افزایش داد و می توان برای افرادی که کمبود شدید دارند، قرص کلسیم دی تجویز کرد.
وی در مورد شیرهای پرچرب گفت: ممکن است چربی این شیرها سبب اختلال در جذب ویتامین D شود اما تفاوت زیادی با شیرهای کم چرب ندارند. میزان ویتامین D شیرهای کم چرب نیز بسیار اندک است و برای رفع این کمبود از طریق مصرف شیر باید این ماده غذایی غنی شود./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات