برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تردید در پیشگیری از شکستگی استخوان با مصرف کلسیم

تردید در پیشگیری از شکستگی استخوان با مصرف کلسیم مصرف کلسیم و ویتامین D می‌تواند به پیشگیری از شکستگی استخوان‌ها در زنان مسن کمک کند، اما این فایده به‌ علت افزایش خطر بروز حمله قلبی و سکته مغزی، تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.
مصرف کلسیم و ویتامین D می‌تواند به پیشگیری از شکستگی استخوان‌ها در زنان مسن کمک کند، اما این فایده به‌ علت افزایش خطر بروز حمله قلبی و سکته مغزی، تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

به گزارش ScienceDaily، محققان نروژی به‌واسطه بالاترین نرخ گزارش شکستگی لگن این کشور در جهان، دلیل خوبی برای بررسی فواید و مضرات مکمل‌های کلسیم دارند. چالش اصلی این است که میزان بیش‌ازاندازه کم کلسیم و ویتامین D، منجر به افزایش خطر پوکی استخوان و شکستگی استخوان‌ها می‌شود و نشان داده شده مصرف مکمل‌ها به جلوگیری از آن‌ها کمک می‌کند. اما برخی مطالعات آشکار کرده‌اند مصرف مکمل کلسیم نیز می‌تواند احتمال حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد.

گان‌هیلد هاگن، سرپرست گروه تحقیقاتی از دانشگاه فنی و علوم نروژ دراین‌باره گفت: «ما به این نتیجه رسیدیم که تاثیر نسبی کلسیم و ویتامین D بر احتمال شکستگی‌ها آن‌قدر کافی نیست که مهم‌تر از افزایش بالقوه خطر بیماری قلبی - عروقی، مخصوصاً در زنانی که در معرض خطر کم شکستگی استخوان قرار دارند، باشد.»

پژوهشگران نروژی با استفاده از یک مدل تحلیلی پیشرفته به بررسی تاثیر کلی مصرف مکمل ترکیبی کلسیم و ویتامین D در مقایسه با عدم مصرف مکمل‌ها بر سلامت، بر اساس گروهی از زنان سالم با سن ۶۵ سال و شاخص توده بدنی ۲۴ پرداختند. به گفته محققان این مطالعه، بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر ۱۰۰ هزار زن ۶۵ ساله روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم مصرف کنند، از وقوع ۵۸۹۰ شکستگی لگن و ۳۸۲۰ مورد شکستگی دیگر پیشگیری می‌شود. از سوی دیگر، ۵۹۱۷ حمله قلبی و ۴۳۷۳ مورد سکته مغزی هم می‌تواند روی دهد.

نتایج بیانگر آن بود که تعداد سال‌های زندگی با کفیت بالایی را که مصرف کلسیم کاهش می‌دهد، بیش از تعداد سال‌هایی است که با جلوگیری از شکستگی‌ها نجات می‌دهد. متخصصان می‌گویند به نظر می‌رسد برای احتیاط بیشتر، باید به دنبال درمان جایگزین دیگری برای پیشگیری از شکستگی استخوان در زنان مسن باشیم./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات