برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا لازم است ویتامین D مصرف کنم؟

آیا لازم است ویتامین D مصرف کنم؟ همه شنیده ایم که ویتامین D برای بدن مهم است، اما چقدر مهم؟ بدن ما به چه مقدار ویتامین D نیاز دارد؟ اگرچه مطالعات بسیار نشان داده اند که بسیاری از بیماری ها با کمبود ویتامین D در ارتباط است، مطالعات دیگر در ارتباط با مصرف زیاد ویتامین D هشدار داده اند و این سوال هنوز پابرجاست که فواید ویتامین D برای سلامتی چیست؟
همه شنیده ایم که ویتامین D برای بدن مهم است، اما چقدر مهم؟ بدن ما به چه مقدار ویتامین D نیاز دارد؟ اگرچه مطالعات بسیار نشان داده اند که بسیاری از بیماری ها با کمبود ویتامین D در ارتباط است، مطالعات دیگر در ارتباط با مصرف زیاد ویتامین D هشدار داده اند و این سوال هنوز پابرجاست که فواید ویتامین D برای سلامتی چیست؟
در مقاله ای که اخیرا در مجله نورولوژی به چاپ رسیده به اهمیت ویتامین D و نقش بالقوه آن در عملکرد مغز پرداخته است.
برای اینکه به نقش ویتامین D در سلامت بدن بهتر پی ببریم به سوالاتی که ممکن است درباره ویتامین D در ذهن داشته باشید پاسخ داده ایم.

 

*چرا به ویتامین D نیاز داریم؟ آخریین تحقیقات انجام شده درباره اهمیت این ویتامین چه می گویند؟

بدن به ویتامین D نیاز دارد چون باعث افزایش جذب در سیستم گوارشی می گردد. بدون ویتامین D بدن ما لازم است کلسیم بیشتری دریافت کند تا استخوان ها محکم باقی بمانند. ویتامین D توانایی بدن برای جذب کلسیم در روده را چهار برابر می کند. شواهدی نیز وجود دارد که می گوید ویتامین D سلول های ایمنی و عملکرد سیستم ایمنی را تنظیم می کند بنابراین ممکن است نقشی در ایمنی بدن بازی کند. در مطالعه ای، محققان ویتامین D شرکت کنندگان در تحقیق را اندازه گیری کرده و اختلالات شناختی آنها را مورد بررسی قرار دادند و ارتباطاتی را کشف کردند. البته در این تحقیق به علت و معلول این رابطه پرداخته نشده است.

*آیا به اندازه کافی ویتامین D دریافت می کنیم؟ اگر به اندازه کافی دریافت نکنیم چه اتفاقی می افتد؟

اکثر مردم به جز سالمندان به اندازه کافی ویتامین D دریافت می کنند . نیاز روزانه ویتامین D در افراد معمولی و حتی افرادی که دچار پوکی استخوان هستند، به میزان 800 تا 1200 واحد است. بجز مبتلایان به پوکی استخوان و زنان باردار که نیاز آنها به ویتامین D بیشتر است، افراد عادی می توانند با قرار گرفتن در مقابل نور خورشید و یا از مواد غذایی حاوی این ویتامین، نیاز خود را تامین کنند.
در صورت تامین ناکافی این ویتامین، فرد دچار پوکی استخوان و یا حتی شکستگی ها می شود و در سالمندان حتی ضعف عضلانی نیز مشاهده شده است.

*آیا با افزایش سن نیاز به ویتامین D تغییر می کند؟

احتمالا خیر. به این دلیل که با افزایش سن آنچه که باعث تغییر سطوح ویتامین D در بدن می شود، تغییر سبک زندگی است. کسی که هر روز برای ورزش کردن از خانه خارج می شود و روزانه 10 دقیقه می دود مقدار زیادی ویتامین D بدست خواهد آورد اما بسیاری از سالمندان قادر به انجام این کار نیستند، آنها نمی توانند از خانه خارج شوند و مقدار کافی نور خورشید جذب کنند یا حتی وقتی هم بیرون هستند خود را از نور خورشید محافظت می کنند. درمورد تغذیه هم وضع به همین منوال است. با کاهش تغذیه میزان ویتامین D دریافتی از مواد غذایی کم می شود و کاهش اشتها را نیز نباید دست کم گرفت. همه اینها باعث می شود سطح ویتامین D بدن روز به روز کمتر شود. اگر ویتامین D افراد سالمند را اندازه بگیرید در می یابید که افرادی که ویتامین D پایین تری دارند معمولا بیمارترند.

*چه کسانی باید مکمل ویتامین D دریافت کنند؟ از کجا این نیاز تشخیص داده می شود؟

براساس مطالعات صورت گرفته 600 تا 800 واحد در روز ویتامین D برای بدن لازم است. سالمندان، افرادی که در خانه پرستاری می شوند یا آسایشگاه های توانبخشی روزانه به 800 واحد ویتامین D نیاز دارند. جوانان و افراد سالم واقعا به مکمل ویتامین D نیاز ندارند. آنها به راحتی و در حد کفایت از نور خورشید و تغذیه مناسب ویتامین D خود را تامین می کنند. بطور معمول از تغذیه روزانه 300 واحد ویتامین D تامین می شود اگر برای مثال شیری بنوشید که به آن ویتامین D افزوده شده و باقی آن را نیز می توانید از نور خورشید تامین کنید. افرادی که اختلالات گوارشی، بیماریهای کبدی یا کلیه دارند نیاز به مکمل های ویتامین D خواهند داشت.

*در ارتباط با ویتامین D هم اکنون چه سوالاتی ذهن محققان را مشغول کرده است؟

بزرگترین سوال این است که آیا ویتامین D باعث خواهد شد سالمندان کمتر زمین بخورند؟ این واقعا سوال مهمی است، چون افتادن منجر به شکستگی و بیماریهای ثانویه جدی خواهد شد. و این سوال پیش می آید که آیا ویتامین D به پیشگیری از افتادن کمک می کند؟ همچنین آیا ویتامین D خطر بیماریهای قلبی را کاهش می دهد؟ آیا خطر سرطان را کاهش می دهد؟ این سوالات لازم است در مطالعات بزرگ بررسی شوند که در حال حاضر در حال مطالعه هستند اما هنوز به جواب نرسیده اند. محققان به ارتباطاتی دست یافته اند اما رابطه علت و معلولی هنوز کشف نشده است.

*آیا مجاز به مصرف بالای ویتامین D هستیم؟ مصرف زیاد ویتامین D چه خطراتی دارد؟

با مصرف بالای ویتامین D، کلسیم خون بالا می رود که البته خیلی غیرمعمول است. بطور کلی، مصرف بیش از 10000 واحد ویتامین D در روز توصیه نمی شود، چرا که خطراتی خواهد داشت. مقادیر 1000، 2000 و 3000 واحد در روز معمولا ایمن است اما چنانچه بالاتر رود خطر سنگ کلیه و افزایش کلسیم خون را در پی خواهد داشت./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات