برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

لطفا ظهرها چرت بزنید!

لطفا ظهرها چرت بزنید! بی‌خوابی اغلب با سختی در به خاطر آوردن وقایع، ناتوانی در عدم تمرکز و برخورد به چیزها همراه است؛ اما خوشبختانه حتی در شلوغ‌ترین روزها، درمانی برای آن وجود دارد. این درمان چرت نیمروز است.
بی‌خوابی اغلب با سختی در به خاطر آوردن وقایع، ناتوانی در عدم تمرکز و برخورد به چیزها همراه است؛ اما خوشبختانه حتی در شلوغ‌ترین روزها، درمانی برای آن وجود دارد. این درمان چرت نیمروز است.
در یک مطالعه کوچک منتشرشده در «مجله شخصیت و تفاوت‌های فردی» روی 40 داوطلب 18 تا 50 ساله که همگی میانگین خواب یکسانی داشتند، این نتیجه به دست آمد: کسانی که چرت یک ساعته در بعدازظهر داشتند، توانستند در موقعیت‌های بسیار خطیر بدون اینکه پریشان شوند، وظایفشان را به‌خوبی انجام دهند. از طرف دیگر، هنگامی‌که موضوع فعالیت‌های روزمره مطرح است، چرت نیمروز نه‌تنها خستگی را کاهش می‌دهد بلکه در تصمیم‌گیری‌ها و جلوگیری از زود خشمگین شدن نیز تاثیر خواهد گذاشت.
چرت نیمروز در زندگی مدرن به‌خصوص در میان افراد بدخلق و خسته چندان موردتوجه نبوده است. تحقیقات پیشین نشان داده است که خواب نیمروز در «احساسات مثبت»، «انرژی»، «انگیزه» و «لذت» افراد تاثیر دارد؛ بنابراین آیا هر فردی باید به کودکی‌اش بازگشته و بعد از ناهار یک چرت کوتاه داشته باشد؟
چرت معمولا 30 تا 90 دقیقه طول می‌کشد و تخمین زده می‌شود که یک‌سوم تا دوسوم مردم دنیا به‌طور مرتب چرت می‌زنند.
مطالعات نشان می‌دهد که چرت زدن معمولا از کافئین در افزایش هوشیاری و همچنین بهبود حافظه گفتاری تاثیر بیشتری دارد. حتی یک چرت کوتاه 7 تا 10 ‌دقیقه‌ای می‌تواند تاثیرات سریع تا 3 ساعت برای شما داشته باشد.
گرچه چرت طولانی‌تر تا 2 ساعت، به‌خصوص اگر قبل از چرت کوتاه کمبود خواب شدید داشته باشید می‌تواند باعث شود که دچار لختی ناشی از خواب شوید و با احساس گیجی از خواب بیدار شوید؛ بین یک تا چهار بعدازظهر مساعدترین وقت برای چرت زدن است- یک پژوهش ژاپنی بهترین زمان چرت زدن را در ساعت 2 بعدازظهر و به مدت بیست دقیقه تعیین می‌کند. این موضوع بیشترین احساس هوشیاری و خشنودی را برای طولانی‌ترین مدت در فرد ایجاد می‌کند.
از سوی دیگر یک بازبینی درباره چرت زدن خلبانان (به نام استراتژی خواب) نشان داده است که خلبانانی که چرت می‌زنند (بله بر اساس این پژوهش حتی در کابین)‌ در مرحله پرواز با ارتفاع ثابت در پروازهای طولانی هوشیاری و عملکرد بهتری خواهند داشت.
خستگی در خلبان‌ها می‌تواند در عکس‌العمل ضعیف‌تر و کاهش هوشیاری و دید محیطی آنها تاثیرات سوء داشته باشد.
در مقابل، یک مقاله مروری در مجله پزشکی خواب رابطه‌ای میان چرت روزانه و افزایش خطر مرگ به خاطر دلایل گوناگون را نشان داده است، اما نویسندگان به این نکته اشاره کرده‌اند که افراد بیمار احتمال بیشتری دارد که در هر شرایطی چرت روزانه داشته باشند، بنابراین این یافته‌ها نباید باعث نگرانی شما شود. چیزی که باید نگرانش باشید، خروپف کردن یا سرازیر شدن آب دهانتان در مقابل همکارانتان است./

* به نقل از Guardian

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات