برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

خوب بخوابید تا به آرزوهای خود برسید

خوب بخوابید تا به آرزوهای خود برسید افرادی که خواب خوبی دارند، بیشتر به آنچه که می‌خواهند می‌رسند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که کمبود خواب موجب از بین رفتن قدرت کنترل و اراده فرد می‌شود.
افرادی که خواب خوبی دارند، بیشتر به آنچه که می‌خواهند می‌رسند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که کمبود خواب موجب از بین رفتن قدرت کنترل و اراده فرد می‌شود.
محقق این تحقیق از بیش از 1000 نفر این دو سوال را پرسیده است که کیفیت خواب آنها چگونه بوده و چقدر در رسیدن به اهدافشان موفق بوده اند؟ نتایج بدست آمده حاکی از وجود رابطه ای قوی بین این دو بود: حدود 60 درصد از کسانی که خواب خوبی داشتند گفته بودند در رسیدن به اهدافی که طراحی کرده اند موفق بوده اند و 44 درصد نیز عکس گروه اول.
بنابراین اگر می‌خواهید شانس رسیدن به اهداف و آرزوهای خود را بیشتر کنید،‌ 5 راهکار برای بهتر کردن کیفیت خواب شما وجود دارد که تاثیربخشی آنها از نظر علمی ثابت شده است:
 

1-از نور آبی پرهیز کنید

محققان نشان داده‌اند نورهای آبی‌رنگ تولید هورمون ملاتونین که هورمون خواب است را مختل و در نتیجه موجب بیدار نگه داشتن شما می‌شوند. صفحه‌های کامپیوتر، تبلت و گوشی‌های هوشمند،‌همگی مقادیر زیادی از نور آبی را ساطع می‌کنند. اگر می‌خواهید اواخر شب از آنها استفاده کنید، نور آنها را کم کنید. بهتر است دست‌کم یک ساعت قبل از خوابیدن از آنها استفاده نکنید.
 

2-مغز خود را مشغول کنید

اگر روی تخت خود دراز کشیده‌اید و نمی‌توانید بخوابید، ذهن خود را خسته کنید. به انواع دسته‌بندی‌ها، مانند کشورها،‌ میوه‌ها و سبزیجات فکر کنید، سپس با هر حرف حروف الفبا یک نمونه برای آنها پیدا کنید.
 

3-بلند شوید

اگر بیشتر از 20 دقیقه است که دراز کشیده‌اید و خوابتان نبرده است، دارید به بیدار ماندن در بسترتان عادت می‌کنید. از تخت خود پایین بیایید و 15 دقیقه یا بیشتر مشغول خواندن کتاب یا حل کردن سودوکو یا پازل شوید.
 

4-تقلب کنید

وقتی ادای خواب‌آلود بودن را درآورید، خسته می‌شوید. چشمان خود را سنگین کنید،‌ دهان خود را باز نگه دارید و احساس سنگینی در دست و پا کنید. طوری به تخت خود بروید که گویی روز طولانی و خسته‌کننده‌ای در محل کار داشته‌اید. حتی یکی دو بار خمیازه‌های الکی بکشید. به این ترتیب بدن خود را گول زده‌اید که زمان خوابیدن است.
 

5-قانون 90 دقیقه‌ای را به یاد داشته باشید

در طول شب چرخه‌های متعددی از «خواب سبک، خواب سنگین، خواب سبک» را طی می‌کنید. هر چرخه 90 دقیقه طول می‌کشد و اگر در انتهای هر یک از این چرخه‌ها بیدار شوید، بیشترین احساس سرحالی را خواهید داشت. برای اینکه احتمال بیدار شدن در این زمان را افزایش دهید، ببینید کی می‌خواهید از خواب بیدار شوید؟! سپس چرخه‌های 90 دقیقه‌ای را به عقب حساب کنید تا به زمانی که می‌خواهید بخوابید برسید. بنابراین اگر می‌خواهید ساعت 7 صبح از خواب بیدار شوید و حوالی ساعت 11 شب بخوابید،‌ روند این چرخه‌های 90 دقیقه‌ای به سمت عقب به این صورت است: 7 صبح، 30/5 صبح،‌ 4 صبح،30/2صبح،‌ 1 صبح،‌ 30/11شب و 10 شب. بنابراین باید ساعت 10 یا 30/11 بخوابید/.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات