برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

علت و درمان فرو رفتن ناخن در گوشت پا

علت و درمان فرو رفتن ناخن در گوشت پا فرو رفتن ناخن در گوشه انگشت اکثرا در اثر کوتاه کردن بیش از حد ناخن، بخصوص ناخن شست پا بوجود می‌آید.
فرو رفتن ناخن در گوشت پا اکثرا در اثر کوتاه کردن بیش از حد ناخن، بخصوص ناخن شست پا بوجود می‌آید. شما هم ممکن است، مانند بسیاری افراد دیگر، وقتی ناخن‌هایتان را کوتاه می‌کنید دو طرف آن را بصورت گرد و خمیده درآورید تا به شکل انگشت درآید. البته این روش درست نیست چون با رشد ناخن این احتمال وجود دارد که ناخن شما در پوست کنار ناخن رشد کرده و فرو رود. علت دیگر این ناراحتی پوشیدن کفش های تنگ است.
در ابتدا گوشه ناخن متورم و دردناک است، ولی بعد از مدتی ممکن است، قرمز و عفونی شود. درد شدید ناخن موجب اشکال در راه رفتن و بروز لنگش می‌شود. این عارضه در نوجوانان زیاد دیده می‌شود و در هر انگشتی از پا ممکن است بوجود بیاید، ولی در انگشت بزرگ پا بیشتر است. در این عارضه ناخن در پوست کنارش رفته و آنرا زخمی می‌کند. بعد از مدتی بافت، عفونی شده و شروع به رشد می‌کند و روی کنار ناخن را هم می‌پوشاند. این بافت معمولا عفونی بوده و ممکن است، ترشح چرکی هم داشته باشد.

علل زمینه‌ساز فرورفتگی ناخن در گوشت متنوع هستند که به ترتیب اولویت به آنها اشاره می‌کنیم. نامناسب‌بودن کفش با اندازه پا اولین عامل بروز فرورفتگی ناخن است. معمولا کسانی دچار این مشکل می‌شوند که کفش نامتناسب با اندازه پا می‌پوشند و به‌خاطر پنجه باریک کفش، ناخن‌ها تحت‌فشار قرار می‌گیرند. از آنجا که ناخن به‌طور مداوم در حال رشد است، طی مدت فشار در کفش، به‌تدریج وارد گوشت اطراف ناخن می‌شود. وارد شدن ناخن درون گوشت مانند جسم خارجی است و در نتیجه زمینه‌ساز ایجاد عفونت و درد خواهد بود.

کسانی که مدت طولانی کفش‌های بسته مانند پوتین به‌ پا دارند نیز دومین گروه مستعد بروز این مشکل هستند. در این کفش‌ها، پا تعریق زیادی دارد و دچار تورم ناشی از محیط بسته کفش می‌شود. در این حالت نیز رشد مداوم ناخن منجر به فرورفتن ناخن در گوشت می‌شود.

نحوه کوتاه‌ کردن ناخن نیز در ایجاد فرورفتگی درون گوشت تاثیر دارد. ناخن باید طوری کوتاه شود که حالت خط مستقیم داشته‌ و دو گوشه از بستر یا پوست زیر ناخن بیرون باشد اما بیشتر افراد ناخن‌ها را به‌شکل هلالی کوتاه می‌کنند و گوشه‌ ناخن را گرد می‌گیرند که طبیعتا تحت‌تاثیر فشار مداوم در کفش، پوست روی ناخن را می‌پوشاند و ناخن در گوشت فرو می‌رود.

بعضی افراد نیز به‌طور ژنتیک، ناخن‌های انبری شکل (pincer nail) دارند. در این افراد، صفحه ناخن مانند انبر خم می‌شود و داخل پوست اطراف فرو می‌رود.

ورم، قرمزی و حمله آرتریت (التهاب مفصل) انگشت شست پا یکی از مشخصات بیماری نقرس است. نقرس معمولا در آقایان و در سنین میانسالی به بعد ایجاد می‌شود و ابتلا به نشانگان متابولیک، چاقی و زمینه خانوادگی در بروز بیماری نقش دارد. بیماری نقرس با دوره‌های حمله همراه است که تورم، قرمزی و درد انگشت شست پا مشخصه بارز آن است. معمولا درد به‌حدی شدید است که بیمار قادر به پوشیدن کفش نیست یا حتی هنگام حمله، نمی‌تواند به‌راحتی راه برود.

دیابت نیز زمینه ابتلا به بیماری‌های ناخن را تشدید می‌کند. بروز مشکل در ناخن افراد مبتلا به دیابت می‌تواند به اختلال خونرسانی در اندام‌های تحتانی بدن، آسیب اعصاب طی روند بیماری (نوروپاتی) و افزایش زمینه ابتلا به عفونت‌های باکتریایی و قارچی مرتبط باشد. برخی مشکلات ناخن تحت‌تاثیر اختلال خونرسانی و نوروپاتی ممکن است ناشی از آسیب یا ترومای ناخن باشد که می‌تواند منجر به تغییرات صفحه ناخن، شکستگی صفحه ناخن، جداشدن ناخن از بستر (اونیکولیز) و تغییرات ماتریکس ناخن شده و به اشکال مختلف از جمله خونریزی در بستر ناخن، سیاه‌شدن صفحه ناخن، تیرگی خطی ناخن (ملانونیشیا) و... بروز ‌کند. این تغییرات می‌تواند حین انجام فعالیت‌های روزمره فرد، پوشیدن کفش نامناسب و... به‌وجود آید و به‌خاطر اختلال خونرسانی و عدم‌احساس درد بیمار بارها تکرار شود.

 
بیشتر بخوانید: اونیکولیز یا جدا شدن ناخن از بستر چیست؟ چگونه درمان می شود؟
 

درمان خانگی فرو رفتن ناخن در گوشت پا

فرو رفتن ناخن در گوشت پا اغلب در خانه قابل درمان است:

روزی 4-3 بار در روز و به مدت 15 تا 20 دقیقه پا را در آب گرم قرار دهید.

پس از قرار دادن پا در آب، به آرامی گوشه ناخن را بلند کرده و زیر آن را کمی پارچه کتانی تمیز قرار دهید. هر روز پارچه را عوض کنید.

در بقیه اوقات سعی کنید پا را خشک نگه دارید.

کفش راحت بخصوص با پنجه گشاد بپوشید. تا وقتی خوب نشده‌اید، بهتر است کفش بدون پنجه یا تابستانی بپوشید.

برای کاهش درد از استامینوفن، بروفن یا ناپروکسن استفاده کنید.

روی منطقه ملتهب پماد آنتی بیوتیک بمالید و پانسمان کنید.

اگر در 3-2 روز اوضاع بهتر نشد به پزشک مراجعه کنید.

 

بیشتر بخوانید: راهکارهای خانگی برای درمان شکنندگی ناخن 

بیشتر بخوانید: بررسی علل لایه لایه شدن ناخن ها

 

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درمان های خانگی افاقه نکرد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

● اگر فرو رفتن ناخن در گوشت پا تنها باعث قرمزی و درد شده باشد و عفونتی وجود نداشته باشد پزشک با دقت لبه ناخن را بلند کرده و پنبه، نخ دندان یا اسپلینت را زیر آن قرار می دهد. این کار ناخن را از پوست زیرش جدا کرده و به ناخن کمک می کند بالای لبه پوست رشد کند. در خانه لازم است هر روز پا را در آب بگذارید و سپس مواد زیر ناخن را عوض کنید.

● گاهی نیاز به انجام عمل جراحی وجود دارد. جراحی معمولا به صورت خارج کردن قسمتی از کنار ناخن همراه با بستر زیرین آن است. پیش از شروع کار، در صورت لزوم محل بی حس می شود.

● اگر فرو رفتن ناخن در گوشه پا مرتبا در یک انگشت خاص تکرار شود پزشک بخشی از ناخن همراه با بافت زیر آن –بستر ناخن- را بر می دارد. این جراحی مانع از رشد مجدد آن بخش از ناخن می شود. جراح ممکن است از مواد شیمیایی، لیزر یا دیگر روش ها برای خارج کردن بخش مورد نظر استفاده کند.

در صورت تورم و درد شدید و ترشح، ممکن است عفونت در محل وجود داشته باشد و پزشک معالج برای شما آنتی‌بیوتیک خوراکی یا موضعی تجویز کند.


جلوگیری از فرو رفتن ناخن در گوشت پا

کفش باید اندازه پای شما باشد. کفش‌های با پنجه تنگ به انگشت پا فشار آورده و احتمال ایجاد این عارضه را بالا می‌برد. در حین کوتاه کردن ناخن، توجه کنید از یک ناخن‌گیر تیز استفاده کرده و گوشه‌های ناخن را کوتاه نکنید. پایتان را همیشه تمیز و خشک نگه دارید./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات