برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

با 10 نشانه آلزایمر آشنا شوید

با 10 نشانه آلزایمر آشنا شوید به هر فراموشی‌ای آلزایمر نمی‌گویند. نخستین دلیل آن سن فرد است. تا قبل از رسیدن به یک رده سنی خاص ابتلا به آلزایمر بسیار بعید است. بنابراین اگر مثلا 30 سالتان است و بعضی مسائل را فراموش می‌کنید، دلیل آن مشغله فکری است. این ده نکته نشان می‌دهد که شخص به آلزایمر مبتلا شده است

به هر فراموشی‌ای آلزایمر نمی‌گویند. نخستین دلیل آن سن فرد است. تا قبل از رسیدن به یک رده سنی خاص ابتلا به آلزایمر بسیار بعید است. بنابراین اگر مثلا 30 سالتان است و بعضی مسائل را فراموش می‌کنید، دلیل آن مشغله فکری است. این ده نکته نشان می‌دهد که شخص به آلزایمر مبتلا شده است.

1 ـ فراموشی

این نوع فراموشی به شکلی است که روندعادی زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بویژه وقتی بیماری به مرحله جدی وارد شده باشد. برای مثال فرد حافظه کوتاه‌مدتش را کاملا از دست می‌دهد و آنچه در لحظه اتفاق می‌افتد به خاطر نمی‌آورد. بیمار اسامی و اشخاص جدید را به جا نمی‌آورد، اما سراغ افرادی را می‌گیرد یا افرادی را به یاد می‌آورد که شاید سال‌ها پیش از دنیا رفته‌اند.

2 ـ چالش حل مسائل

انجام کارهای عادی و روزمره زندگی برای فرد به چالش مهمی تبدیل می‌شود. در افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند هم ممکن است مشکلاتی در حل مسائل پیش بیاید یا نکته‌ای را اشتباه کنند، اما در افراد مبتلا به آلزایمر انجام کارهای ساده چالش‌برانگیز می‌شود. برای مثال فرد نمی‌تواند ارقام حسابش را جمع بزند یا این که نمی‌تواند درک درستی از اعداد و ارقام نوشته‌شده در دفترچه بانکی‌اش داشته باشد.

3 ـ ناتوانی در انجام کارها

فرد مبتلا به آلزایمر نمی‌تواند کارهای روزمره زندگی را به تنهایی انجام دهد. برای مثال فرد دیگر نمی‌تواند غذا بپزد یا اگر هنوز کارمند است، دیگر نمی‌تواند کارها را به خاطر بسپرد و بدون خطا آنها را انجام دهد. این شخص از رفتن به مکان‌هایی که قبلا بارها به آنجا رفته مانند محل کار، منزل اقوام و... ناتوان می‌شود. فرد بیمار از روشن‌کردن تلویزیون و انتخاب برنامه یا کانال مورد علاقه ناتوان است.

4 ـ فراموشی زمان و مکان

انگار که فرد در فضا و مکانی خیالی زندگی می‌کند. او درک درستی از موقعیت، زمان و مکان ندارد. این افراد ساعت، روز، ماه، فصل و... را گم می‌کنند. به همین دلیل هم مدام این زمان‌ها را سوال می‌کنند. البته ممکن است برای لحظاتی آن را به یاد بیاورند. بنابراین بهتر است برای کمک به آنها موقعیت مکانی و زمانی را به آنها بگویید.

5 ـ عدم درک تصویر و ارتباط

ضعف بینایی و ناتوانی در دیدن و مطالعه، اختلال در تخمین مسافت، تشخیص رنگ و... از دیگر نشانه‌های ابتلا به آلزایمر است. گاهی این افراد با نگاه‌کردن در آینه نیز تصاویر دیگری تشخیص می‌دهند که دیگران آنها را نمی‌بینند. واکنش‌های خود این افراد نیز برای خودشان قابل تشخیص و شناسایی نیست. این اختلال در تشخیص می‌تواند ناشی از بیماری آب مروارید در این افراد باشد.

6 ـ اختلال در تکلم و نوشتن

افراد مبتلا به آلزایمر نمی‌توانند در بحث مشارکت کنند و گاهی باوجود مشارکت در بحث نمی‌توانند گفت‌وگو را دنبال کنند و از ادامه صحبت باز می‌مانند. دلیل آن نیز ناتوانی در انتخاب درست و بجای کلمه‌هاست. درمواردی نیز به‌جای کلمه درست، کلمه دیگری به کار می‌برند. برای مثال اگر قرار است به وجود یا حضور چیزی یا شخصی اشاره کنند، اسم را اشتباه می‌گویند. در واقع اصلی‌ترین مشکل آنها ناتوانی در انتخاب درست کلمه و ساختن جمله است.

7 ـ جاگذاری نادرست

افراد مبتلا به این بیماری نمی‌توانند اشیا را به مکان اصلی خود بازگردانند یا در مکان درست بگذارند. به همین دلیل هم نمی‌توانند مکان درست اشیا را به خاطر بسپارند و درصورت نیاز دوباره آن را از جایش بردارند. آنها در پیدا کردن یا بازگرداندن اشیایی که به طور روزمره از آنها استفاده می‌کنند (مانند کنترل تلویزیون یا لیوان آبی که می‌نوشند) ناتوان هستند.

8 ـ قضاوت نادرست

نحوه قضاوت و تصمیم‌گیری این افراد دچار اختلال است. برای مثال از این که دیگران به آنها آسیب برسانند، بشدت نگران هستند. تصور می‌کنند حتی اشخاص نزدیک مشغول توطئه برای آنها هستند. از طرفی این افراد به ظاهرشان رسیدگی نمی‌کنند و حالت نامنظم و شلخته دارند.

9 ـ گوشه‌گیری

یکی دیگر از نشانه‌های ابتلا به آلزایمر گوشه‌گیری و بی‌علاقگی برای حضور در جمع است. بی‌علاقگی به هر نوع فعالیت گروهی، حضور در جمع، انتخاب و انجام یک فعالیت سرگرم‌کننده، ورزش و... از دیگر نشانه‌های ابتلا به آلزایمر است. اغلب آنها با حضور درجمع دچار احساس کسالت و خستگی می‌شوند.

10 ـ‌ تغییرات حسی ـ رفتاری

ساختار رفتاری این افراد به دلیل ابتلا به بیماری دچار تغییر می‌شود. گیجی و سردرگمی، سوءظن، استرس و اضطراب، هراس و از دست دادن اشتیاق به امور از تغییرات شاخص افراد مبتلا به آلزایمر است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات