برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

اثربخشی ویتامین K2 در پیشگیری از پوکی استخوان

اثربخشی ویتامین K2 در پیشگیری از پوکی استخوان امروزه به استفاده از ویتامین K2 همراه با مکمل های کلسیم توصیه جدی می شود، چرا که فاکتور موثری در هدایت کلسیم به ساختارهای استخوانی و در کنار آن جلوگیری از رسوب کلسیم در عروق خونی است.
مطالعات مختلفی در مورد اثربخشی ویتامین K2 در پیشگیری و درمان پوکی استخوان (به همراه کلسیم و ویتامین D3) و البته جلوگیری از کلسیفه شدن عروق خونی انجام شده است. امروزه به استفاده از ویتامین K2 همراه با مکمل های کلسیم توصیه جدی می شود، چرا که فاکتور موثری در هدایت کلسیم به ساختارهای استخوانی و در کنار آن جلوگیری از رسوب کلسیم در عروق خونی است.
بررسی های انجام شده در مطالعات مختلف نیز همواره تاییدی بر ادعای انجام شده بود.
در سال 2008 مطالعه کوهورتی توسط تسوگاوا انجام شد. در این مطالعه 379 خانم سالم 30-88 ساله مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان داد در خانم هایی که در سن یائسگی قرار دارند، حتی با وجود استروژن درمانی هم حجم توده استخوانی کاهش نشان می دهد و میزان آن با حجم مصرفی ویتامین K2 مرتبط است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با ویتامین k

بر این اساس دیده شد که بروز شکستگی های مهره ای در افرادی که مصرف K2 پایینی دارند در مقایسه با افرادی که از این ویتامین بیشتر استفاده می کنند، 14/4 درصد در برابر 4/2 درصد است. بعلاوه مشخص شد که وجود (Uncarboxylated OsteoCalcin) ucoc می تواند مارکر شناسایی اولیه یائسگی در زنان سالم باشد. چرا که مشخص شده بین سطح ucoc در خون و کاهش توده استخوانی رابطه عکس وجود دارد.
لازم به یادآوری است که ucoc فرم غیرکربوکسیله و غیرفعال اوستئوکلسین است که فعال نبوده و توانایی جایگذاری کلسیم در بافت استخوانی را ندارد.
مطالعات انجام شده توسط تای به نوعی دیگر نیز تایید این مطلب است.
در مطالعات وی مشخص شد که سطح پایین تری از ucoc در زنان ساکن در نواحی روستایی وجود دارد تا نواحی شهری و به همین نسبت در افراد ساکن مناطق شهری افزایش بیشتری در موارد ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی های استخوانی دیده می شود که این می تواند تفاوت تغذیه ای این دو گروه و استفاده بیشتر از منابع طبیعی و سرشار از ویتامین ها در زنان روستایی باشد.
در مطالعات انجام شده توسط سوکول نیز همین رابطه بین اوستئوکلسین و تفاوت میزان ویتامین K2 در رژیم غذایی دیده شد. در رژیم بدون ویتامین K2 ، غلظت ucoc 28% افزایش و در رژیم حاوی این ویتامین غلظت ucoc 44% کاهش داشت. این رابطه عکس نیز در 1-بیماران مبتلا به شکستگی های گردن فمور یا مهره 2-در زنان بعد از سن یائسگی 3-در زنان در سن یائسگی که از برنامه استروژن درمانی هر روزه یا یک روز در میان استفاده می کنند نیز، دیده شده است.
نتایج حاصل از مطالعات انجام شده خود تاکیدی دوباره بر اثربخشی ویتامین K2 در کاهش اوستئو کلسین غیرفعال و به تناوب آن افزایش جذب و قرارگیری کلسیم در بافت های استخوانی است که از جهتی باعث پیشگیری و یا بهبود اوستئوپروز (پوکی استخوان) و از سوی دیگر موجب پیشگیری از رسوب کلسیم در عروق خونی می شود.
به گزارش کلینیک آنلاین روماتولوژی، همواره توجه پزشکان بر این است که نیاز کلسیم بدن بطور طبیعی و از طریق تغذیه جبران شود و کمبود آن پس از انجام آزمایش و تایید پزشک با مکمل های دارویی تامین گردد. ویتامین K2 در مواد غذایی چون گردو، بادام، پسته، سویا، کلم بروکلی و اسفناج وجود دارد./

 

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات