برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

پیشگیری از پوکی استخوان آسان و کم هزینه است

پیشگیری از پوکی استخوان آسان و کم هزینه است امروزه با توجه به شناخت گسترده از علل ایجاد این بیماری، محققین بر این باورند که می توان در بسیاری از موارد با فرهنگ سازی در جامعه، اصلاح تغذیه، فعالیت های ورزشی موثر، اصلاح عادت های غلط مانند سیگار کشیدن و ... از بروز پوکی استخوان پیشگیری کرد.
نهمین کنگره سراسری سالیانه انجمن روماتولوژی ایران ویژه پزشکان و متخصصان روماتولوژی و داخلی از روز چهارشنبه 15 مهرماه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آغاز بکار کرد. به گزارش کلینیک آنلاین روماتولوژی، این کنگره با هدف ارائه جدیدترین دستاوردهای علمی پژوهشی کشور در رشته روماتولوژی و رشته های وابسته، همکاری علمی بین اعضای انجمن و اعضای شبکه بیماری های مفصلی استخوانی و تقویت زمینه همکاری با صنایع و تولیدکنندگان داخلی و با حضور متخصصان علوم پزشکی به مدت سه روز برگزار می شود.
در حاشیه این همایش گفتگویی با دکتر علیشیری، فوق تخصص روماتولوژی و استاد دانشگاه داشتیم و سوالاتی در زمینه پوکی استخوان و درمان های موجود آن پرسیدیم که در ادامه به آن می پردازیم.

کلینیک آنلاین: آیا پوکی استخوان شایع است و آشنایی با آن اهمیت دارد؟

پوکی استخوان توام با شکستگی که حکایت از پیشرفت بیماری است، نسبت به سایر بیماریهای با هزینه و مهم که خطرات جانی و مالی زیادی دارند مانند سکته های قلبی-مغزی و سرطان ها شیوع بسیار بالاتری دارد. این بیماری همچنین در مردان در مقایسه با بیماری هایی که ذکر شد، شیوع بالاتری دارد. بنابراین لزوم شناخت این بیماری و راه های پیشگیری از آن تایید می شود.

کلینیک آنلاین: آیا پوکی استخوان قابل پیشگیری است؟

بله. امروزه با توجه به شناخت گسترده از علل ایجاد این بیماری، محققین بر این باورند که می توان در بسیاری از موارد با فرهنگ سازی در جامعه، اصلاح تغذیه، فعالیت های ورزشی موثر، اصلاح عادت های غلط مانند سیگار کشیدن و ... از بروز پوکی استخوان پیشگیری کرد.

کلینیک آنلاین: آیا پوکی استخوان قابل درمان است؟

براساس بررسی های صورت گرفته و تجربه ما در علم پزشکی، با وجود داروهای بسیار موثری که برای درمان این بیماری تولید شده، می توان بخش عمده ای از بیماران پوکی استخوان را درمان کرد.
ولیکن بایستی توجه شود علیرغم تمامی درمان ها بیمار به حالت اول خود برنمی گردد. این مساله حاکی از اهمیت پیشگیری نسبت به درمان است. نکته بسیار مهم در درمان این بیماری کاهش میزان شکستگی استخوان با درمان و اقدامات اصلاحی توسط بیمار است.

کلینیک آنلاین: برای تشخیص زودهنگام پوکی استخوان، از چه سنی باید اقدام کرد؟

در مواردی که فرد فاقد فاکتورهای خطر برای پوکی استخوان است، به زنان بالای 65 سال و مردان بالای 70 سال توصیه می شود که بررسی های تشخیصی را انجام دهند. اما در موارد زیر باید اقدامات تشخیصی زودتر صورت گیرد:
  • زنان یائسه با یک فاکتور خطر جدی برای پوکی استخوان
  • فرد با سابقه شکستگی با ضربه معمولی
  • بیماران با سابقه مصرف کورتن بیش از 3 ماه و یا در مواردی که در رادیوگرافی مهره ها غیر طبیعی باشند.

کلینیک آنلاین: تراکم سنجی استخوان را هرچند وقت یک بار باید انجام داد؟

در مواردی که نتیجه تراکم استخوان سالم است، 3 سال بعد توصیه می شود تراکم سنجی تکرار شود. در بیمارانی که تحت درمان پوکی استخوان هستند براساس بیماری زمینه ای هر 1 تا 2 سال توصیه می شود.

کلینیک آنلاین: آیا در داخل کشور درمان کافی برای پوکی استخوان وجود دارد؟

خوشبختانه در سالهای اخیر موفقیت های زیادی در تولید داروهای این بیماری در داخل کشور ایجاد شده که می توان قسمت عمده بیماران را در حد قابل قبول درمان کرد.

کلینیک آنلاین: آیا مصرف مکمل های کلسیم در درمان پوکی استخوان ضروری هستند؟

در خصوص مصرف مکمل های کلسیم باید دقت کرد استفاده از مکمل ها زمانی توصیه می شود که نیاز بدن به کلسیم بطور طبیعی تامین نشود. بطور معمول جهت شروع درمان ابتدا باید آزمایشات خون و ادرار انجام شود و با تشخیص و تجویز پزشک معالج و براساس نیاز بدن فرد مکمل های کلسیم و ویتامین D مصرف شود.

کلینیک آنلاین: آیا مصرف مکمل های کلسیم و ویتامین D عوارض کلیوی، قلبی و عروقی دارد؟

همانطور که اشاره شد، چنانچه مصرف مکمل ها براساس نیاز بدن و تشخیص و تجویز پزشک باشد، نه تنها مضر نیستند بلکه می توانند مفید باشند. در بررسی هایی که اخیرا صورت گرفته در جمعیت های بالای انسانی نشان داده شده که مصرف کلسیم به همراه ویتامین D3 براساس نیاز بدن، نه تنها برای قلب و عروق مضر نستند بلکه می توانند مفید نیز باشند.
توصیه آخر ما این است که افراد مسوول اعم از پزشکان، فعالان حوزه سلامت، رسانه های جمعی و سایت های آموزشی نسبت به بالا بردن آگاهی جامعه در خصوص پوکی استخوان کمر همت گماشته و بر ارتقاء فرهنگ پیشگیری تاکید کنند و این باور را در جامعه پوشش دهند که پوکی استخوان و یا کاهش تراکم استخوان در بسیاری از موارد قابل پیشگیری و درمان است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات