برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تحریک عصب می تواند درد فیبرومیالژیا را تسکین ببخشد

تحریک عصب می تواند درد فیبرومیالژیا را تسکین ببخشد یک دستگاه کاشته شده که اعصاب را در پشت گردن بی حس می کند-و در درمان بیمارن میگرنی موثر بوده است-می تواند همچنین به تسکین درد فیبرومیالژیا که یک بیماری مزمن است و باعث درد منتشر در بدن و تندرنس می شود، کمک کند.
یک دستگاه کاشته شده که اعصاب را در پشت گردن بی حس می کند-و در درمان بیمارن میگرنی نیز موثر بوده است-می تواند همچنین به تسکین درد فیبرومیالژیا که یک بیماری مزمن است و باعث درد منتشر در بدن و تندرنس می شود، کمک کند.
به گزارش کلینیک آنلاین روماتولوژی، یک دانشمند بلژیکی تعداد کمی از بیماران فیبرومیالژیایی را با تحریک عصب اکسیپیتال درمان کرد؛ وی با استفاده از یک دستگاه کاشته شده زیر پوست در پشت گردن اعصاب اکسیپیتال را تحریک کرد. دکتر مارک پلازیر دریافت که میزان درد در 20 تا 25 درصد بیماران که از این دستگاه بالغ بر شش ماه استفاده کرده بودند کاهش یافت و کیفیت زندگیشان به طور معناداری افزایش پیدا کرد.
درحال حاضر گزینه های درمانی کمی برای فیبرومیالژیا وجود دارد و پاسخ به درمان قطعی نیست که این مطلب را بیان می کند که تعداد زیادی از بیماران هنوز به دنبال کمک برای زندگی بهتر هستند. دکتر پلازیر جراح مغز و اعصاب در University Hospital Antwerp گفت: این درمان می تواند یک گزینه عالی برای آنها باشد، ولی تعیین تاثیر این درمانها بر بیماران فیبرومیالزیایی سخت است زیرا به کارازمایی های بیشتری نیاز است.
فرکانس نورونی یک گروه از درمان هاست که از دستگاههای پزشکی استفاده می کند تا علایم را تسکین ببخشد یا توانایی ها را با تغییر عملکرد سیستم عصبی بازگرداند.

فیبرومیالژیا یک بیماری نسبتا شایع مزمن (طولانی مدت) است که باعث درد عضلانی گسترده در بدن می شود. این بیماری از نوع التهابی باماهیت تخریب کنندگی مفاصل و عضلات نیست، بنابراین باعث آسیب دائمی عضلات، استخوان ها و مفاصل نمی شود. این بیماری می تواند تاثیر عمده ای بر کیفیت زندگی شخص داشته باشد اما آن را تهدید نمی کند. علت این اختلال که هم چنین می تواند مشکلات خواب، نگرانی و افسردگی ایجاد کند ناشناخته است و درمان آن سخت می باشد.

پلازیر همچنین یک  مطالعه جدا روی شش بیمار فیبرومیالژیایی انجام داد و از عکس های PET scan  به منظور مشاهده تغییرات مغزی نسبت به درمان تحریک عصب اکسیپیتال استفاده کرده است. او مطرح کرد که تحریک عصب فعلیت سیستم لیمبیک را که ناحیه ای از مغز است و در تعیین ادراک درد کمک می کند، تغییر می دهد.
دکتر پلازیرگفت: در فیبرومیالژیا، ما میشاهده می کنیم که یک مراقبت بیش از حد نسبت به درد وجود دارد، در نتیجه این بیماران نسبت به درد حساس تر و آگاه تر هستند. آنها هم چنین امتیازات بالایی در پرسشنامه های مربوط به رفتار فاجعه باری که تاثیر بالای درد روی زندگیشان دارد، کسب می کنند.
او هم چنین افزود: در طول تحریک عصب اکسیپیتال ما تغییراتی را در عملکرد مغز در مناطق دردناک با توجه به تصاویر PET scan  می بینیم. این کار نشان می دهد که ما در حال نفوذ به یک سیستم مغزی هستیم و حتی ممکن است ادراک مغز را به حالت نرمال بازگردانیم.  

پلازیر گفت:  شرکت کنندگان در این مطالعه درمان با بی حس کردن عصب را دردناک ندانستند. او گفت: دستگاه تحریک عصب اکسیپیتال در طول یک جراحی مختصر با استفاده از بیهوشی عمومی کاشته می شود و درد بعد از عمل در حد نرمال و نه خیلی زیاد است.
دکتر پاتریک وود سرپرست کلینیک فیبرومیالژیا درMadison River Oaks Medical Center  این مطالعه را جالب و امیدبخش عنوان کرد ولی گفت تحقیق دیگری قبل از درمان با تحریک عصب اکسیپیتال نیاز است که ممکن است نزدیک ده هزار دلار هزینه بردارد که می تواند درمان اصلی برای بیماران فیبرومیالژیایی شود.
دکتر وود گفت:این درمان در سردردها استفاده می شود وحتی در حوزه سردرد هنوز تجربی در نظر گرفته می شود. اما بهتر است برای استفاده از این روش به عنوان یک روش درمانی در بیماران فیبرومیالژی، تحقیقات و کار بیشتری صورت گیرد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات