برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نقش مکمل ها در سلامت مو و ناخن

نقش مکمل ها در سلامت مو و ناخن پروتئین اصلی تشکیل‌دهنده مو و ناخن، کراتین است که باعث سفتی و استحکام مو و ناخن می‌شود. در حالت عادی 95-90درصد موها در فاز آناژن(فاز رشد)،10-5درصد در فاز تلوژن (ریزش) و درصد بسیار کمی در فاز کاتاژن(فاز بینابینی) هستند.
پروتئین اصلی تشکیل‌دهنده مو و ناخن، کراتین است که باعث سفتی و استحکام مو و ناخن می‌شود. در حالت عادی 95-90درصد موها در فاز آناژن(فاز رشد)،10-5درصد در فاز تلوژن (ریزش) و درصد بسیار کمی در فاز کاتاژن(فاز بینابینی) هستند.
در بیماری‌های ایجادکننده ریزش مو، موها وارد فاز تلوژن می‌شوند و تعداد موهایی که در فاز تلوژن هستند به بیش از 30-20درصد می‌رسد و باعث ریزش مو می‌شود. نقش مکمل‌ها در کاهش موهای فاز تلوژن و همچنین در حفظ شادابی و سفتی مو و ناخن شناخته شده است. فولیکول مو به ماده اولیه لازم برای ساخت مو (کراتین) نیاز دارد و همان‌طور که گفته شد، کراتین یک نوع پروتئین است و اسیدهای آمینه، مواداولیه لازم برای تولید پروتئین هستند. از جمله اسیدهای آمینه مورد نیاز برای ساخت کراتین، اسیدهای آمینه گوگردی مانند متیونین و سیستئین هستند. به همین دلیل برای افزایش رشد مو می‌توان از موادغذایی حاوی سیستین از جمله پروتئین‌های گیاهی و مکمل‌ها استفاده کرد. بیشتر مکمل‌ها علاوه بر سیستین حاوی ترکیب‌های زیر هستند:
 
بیوتین: در موارد کمبود بیوتین، علایم آلوپسی در سر، ریزش مژه و ابرو و شکنندگی ناخن‌ها به وجود می‌آید.
آهن: برخلاف عقیده عمومی که سفتی و سختی ناخن و مو را ناشی از کلسیم می‌دانند، آهن از املاح ضروری در ساختار مو و ناخن است و باعث استحکام و سفتی ناخن‌ها و موها می‌شود.
روی: از املاح ضروری برای ساخت کراتین است.
ویتامین  B6:این ویتامین اثر زینک را در ساخت کراتین تشدید می‌کند.
متیونین: این اسید آمینه در ساخت سیستئین و تشکیل باندهای دی‌سولفیدی نقش دارد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات