برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

مقایسه انواع ظروف یکبار مصرف - در چه ظرفی چه نذری بریزیم؟

مقایسه انواع ظروف یکبار مصرف - در چه ظرفی چه نذری بریزیم؟ یکی از آداب مرسوم در ماه محرم،‌ پخش غذاهای نذری است. در سال‌های اخیر، استفاده از ظرف‌های یکبار مصرف برای توزیع غذاهای نذری بسیار رایج شده است. به همین دلیل، مقایسه این ظرف‌ها و پاسخ دادن به این پرسش که «کدام ظرف برای کدام نذری مناسب‌تر است؟» حائز اهمیت است.
یکی از آداب مرسوم در ماه محرم،‌ پخش غذاهای نذری است. در سال‌های اخیر، استفاده از «ظرف‌های یکبار مصرف» برای توزیع غذاهای نذری بسیار رایج شده است. به همین دلیل، مقایسه این ظرف‌ها و پاسخ دادن به این پرسش که «کدام ظرف برای کدام نذری مناسب‌تر است؟» حائز اهمیت است.
 

ظروف پلاستیکی

ظرف‌های یکبار مصرف پلاستیکی معمولا از دو جنس پلی‌پروپیلن (PP) و پلی‌استایرن (PS) هستند. هر دو نوع، رنگ شفافی دارند اما با توجه به ترکیب‌های موجود در آنها می‌توانند رنگی یا مات هم تولید شوند. ظروف پلی‌پروپیلن مقاومت بیشتری نسبت به ظرف‌های پلی‌استایرن دارند. معمولا در صنایع غذایی و بسته‌بندی محصولات غذایی از ظرف‌های پلی‌استایرن که انعطاف‌پذیری بیشتری دارند، استفاده می‌شود. البته اگر قصد ریختن غذاهای گرم (نه داغ) یا کمی چرب را در این ظرف‌ها دارید، هنگام خرید آنها دقت کنید که انواع فودگریدشان را انتخاب کنید. ظرف‌های فودگرید دارای نشان قاشق و چنگال کوچک زیر ظرف یا روی بسته‌بندی اصلی‌شان هستند.
موارد مصرف: از ظرف‌های یکبار مصرف پلاستیکی می‌توان برای توزیع شربت‌های نذری، شیر یا شیرکاکائوی خنک، آب و غذاهای خنک استفاده کرد.
موارد منع مصرف: به‌هیچ‌وجه در ظروف پلاستیکی یکبار مصرفی که فودگرید نیستند، خوردنی یا آشامیدنی داغ و چرب نریزید. تماس خوراکی‌های چرب و داغ با ترکیب‌های موجود در این ظروف می‌تواند باعث مهاجرت ترکیب‌های شیمیایی سمی و سرطان‌زا به داخل مواد غذایی و به خطر افتادن سلامت افراد شود.
نکته: استفاده از ظرف‌های یکبار مصرف پلاستیکی شفاف و بی‌رنگ از انواع رنگی آنها بهتر است. معمولا ظروف بی‌رنگ از مواد اولیه دست اول تهیه می‌شوند اما امکان تهیه ظرف‌های رنگی از مواد بازیافتی وجود دارد. ضمن اینکه رنگ شیمیایی موجود در این ظرف‌ها هم می‌تواند با مواد غذایی واکنش نشان دهد و سلامت شما را به خطر بیندازد. یادتان باشد نباید خوردنی‌ها و آشامیدنی‌هایی که درجه حرارت آنها بیش از 40 درجه سانتی‌گراد است، داخل ظرف‌های پلاستیکی ریخت.
 

ظروف‌ سلولزی

ظرف‌های یکبار مصرف سلولزی یا کاغذی، برعکس ظروف پلاستیکی، جزو محصولات زیست‌فناپذیر هستند؛. یعنی قابلیت برگشت به محیط‌زیست را دارند و از این نظر، دوستدار محیط‌زیست محسوب می‌شوند.
موارد مصرف: این نوع ظروف، بهترین نوع ظرف‌های یکبار مصرف برای قرار دادن خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های داغ، سرد و گرم هستند زیرا دمای بالا یا چربی مواد غذایی با ترکیب‌های موجود در آنها واکنش‌ نشان نمی‌د‌هد.
موارد منع مصرف: معمولا منع مصرفی برای ظروف سلولزی مطرح نیست جز اینکه آشامیدنی‌های داغ را نباید به مدت طولانی داخل آنها نگه‌داشت زیرا در این صورت، امکان تغییر عطر و طعم آنها وجود دارد.
 

ظروف‌ فومی

ظرف‌های فومی معمولا مشتقی از پلی‌استایرن هستند و مقاومت بیشتری نسبت به گرما و چربی دارند.
موارد مصرف: انواع خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های داغ و سرد و چرب را می‌توان داخل این ظرف‌ها ریخت.
موارد منع مصرف: ظرف‌های فومی دارای بافت روزنه‌ای هستند و امکان ورود هوا و میکروارگانیسم‌های موجود در محیط به بافت آنها و غذا و نوشیدنی داخلشان وجود دارد بنابراین باید از نگهداری طولانی‌مدت غذا در این ظرف‌ها خودداری کرد و اگر قرار است برای بیشتر از 3-2 ساعت غذا را نگه دارید، آن را از ظرف‌های فومی به ظرف‌های دردار شیشه‌ای موجود در منزل انتقال دهید. نگهداری غذا در یخچال با ظرف‌های فومی توصیه نمی‌شود.

 

ظروف‌ گیاهی

ظرف‌های یکبار مصرف گیاهی، از نشاسته ذرت اصلاح‌شده تهیه می‌شوند و به‌همین دلیل قیمت نهایی آنها از سایر ظرف‌های یکبار مصرف بیشتر است. البته پرداخت کمی هزینه بیشتر برای حفظ سلامت، عاقلانه است.
موارد مصرف: برای نگهداری کوتاه یا طولانی‌مدت از انواع غذاهای داغ و چرب می‌توان بدون دغدغه از ظرف‌های گیاهی یکبار مصرف استفاده کرد./

بیشتر بخوانید:

77 نوع ماده سرطان زا، هدیه غذای داغ در ظروف پلاستیکی
استفاده از ظروف پلاستیکی بهره‌هوشی را پایین می‌آورد
تاثیر ظروف پلاستیکی بر ناباروری مردان
مصرف غذا در ظروف پلاستیکی باعث زایمان زود هنگام می شود
ظروف یک بار مصرف ناباروری می آورند

 

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات