برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تاثیر ظروف پلاستیکی بر ناباروری مردان

تاثیر ظروف پلاستیکی بر ناباروری مردان محققان و پژوهشگران سوئدی در مطالعات و آزمایش‌های جدید خود دریافتند، ماده شیمیایی DEHP باعث کاهش تحرک اسپرم در مردان شده که این مساله باروری آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
محققان و پژوهشگران سوئدی در مطالعات و آزمایش‌های جدید خود دریافتند، ماده شیمیایی DEHP باعث کاهش تحرک اسپرم در مردان شده که این مساله باروری آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به عبارت دیگر، مردانی که در معرض ماده شیمیاییDEHP قرار می‌گیرند، دچار کم‌تحرکی اسپرم می‌شوند، بنابراین ممکن است این مساله باروریشان را تحت تاثیر قرار دهد.
لازم به توضیح است که فتالات یک اصطلاح علمی برای گروهی از مواد براساس اسید فتالیک بوده که برخی از آنها مشکوک به تجزیه‌کنندگان درون‌ریز هستند. بسیاری از فتالات در پلاستیک‌های نرمی که در محیط روزمره ما به کار رفته، دیده می‌شود که از آن جمله می‌توان به کاغذ دیواری، صندل، لاک ناخن، عطر، کف‌پوش، فرش و غیره اشاره کرد. از آنجا که مولکول‌های فتالات از پلاستیک‌ها نشت می‌کند، انسان‌ روزانه در معرض جذب این مواد شیمیایی از طریق مواد غذایی، نوشیدنی، تماس با پوست و استنشاق قرار دارد. از سوی دیگر باید در نظر داشت که سطح فتالات را می‌توان از طریق آزمایش یک نمونه ادرار ساده اندازه‌گیری و مشخص کرد.
جاناتان اکسلسن از دانشگاه لوند به همراه همکارانش در این پروژه تحقیقاتی به بررسی و مطالعه سطوح متابولیت فتالات DEHP در ادرار 300 مرد سنین بین 18 تا 20 سال پرداختند و علاوه بر آن کیفیت اسپرم آنها را نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند .
اکسلسن در توضیحات خود در این رابطه با این مساله اعلام کرد که سطح متابولیت بالای مردان نشان‌دهنده تحرک پایین اسپرم در آنها بوده است. نتایج این مطالعات نشان می‌دهد یک چهارم این مردانی که در این پروژه شرکت کردند، با پایین‌ترین سطح متابولیت، دارای 57 درصد از سلول‌های اسپرم متحرک بودند، در حالی که یک چهارم از مردانی که بالاترین سطح متابولیت را داشتند از 46 درصد تحرک سلول‌های اسپرم برخوردار بوده‌اند.
قابل توجه است که این مطالعات تنها یکی از انواع آنالیزهایی است که ارتباط متابولیت‌های مشابه مردان را در عموم مردم مورد بررسی قرار داده و به‌طور هم‌زمان براساس غلظت ادرار و مقدار زمان گذشته از آخرین انزال، تنظیمات لازم را انجام داده است.
این پژوهش‌ها و نتایج حاصل از آن، در آخرین شماره مجله محیط‌زیست بین‌المللی (Environment International) به چاپ رسیده و در دسترس است./

*به نقل از Reuters

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات