برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آشنایی با اسید فولیک

آشنایی با اسید فولیک فولیک اسید گونه ای از ویتامین B است که برای رشد سلولی و متابولیسم مفید است. فولیک اسید در درمان کمبودهایی که منجر به نوع خاصی از کم خونی و دیگر بیماری ها می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

فولیک اسید گونه ای از ویتامین B -ویتامین B9- است که برای رشد سلولی و متابولیسم مفید است. مطالعات انجام شده نشان داده که تعداد زیادی از مردم به اندازه کافی فولیک اسید دریافت نمی کنند.

ممکن است در درک معنای اسید فولیک و فولات دچار ابهام شوید. این دو اثرات مشابه دارند. فولات، شکل طبیعی موجود در مواد غذایی است و اسید فولیک شکل ساخته شده توسط انسان است که به مکمل های دارویی یا غذاها اضافه می شود.

 

چرا اسید فولیک مهم است؟

استفاده از اسید فولیک برای زنان باردار و کسانی که قصد باردار شدن دارند توصیه می شود. فولیک اسید خطر نقص های مغزی و نقص های ستون فقرات هنگام تولد نوزادان –اسپینا بیفیدا و آنانسفالی -را ۵۰الی ۷۰درصد کاهش میدهد. همچنین فولیک اسید خطر ابتلا به پره آکلامیسی و زایمان پیش از موعد را نیز کاهش میدهد. پزشکان توصیه میکنند که زنان در سنین باروری از مولتی ویتامین ها و مکمل فولیک اسید استفاده کنند. فولیک اسید می تواند از نقص های هنگام تولد در مادرانی که از بارداری خود مطلع نیستند جلوگیری کند.
فولیک اسید در درمان کمبودهایی که منجر به نوع خاصی از کم خونی و دیگر بیماری ها می شود مورد استفاده قرار می گیرد. کمبود فولات در مبتلایان به بیماری های گوارشی، بیماران کلیوی و کبدی و کسانی که از مشروبات الکلی استفاده میکنند رایج تر است.

هنگامی که فولیک اسید برای درمان کمبودها استفاده میشود باید به همراه B12 مصرف شود. همچنین زمانی که از آن ها برای درمان کم خونی استفاده میشود، فولیک اسید و B12 در کنار هم به ارتقای سلامت سیستم عصبی کمک می کند. فولیک اسید همچنین برای کاهش سمیت داروی متوترکسات در بیماری پسوریازیس و مبتلایان به آرتریت روماتویید مورد استفاده قرار میگیرد.
همچنین فولیک اسید بعنوان درمان بسیاری از موارد دیگر مورد مطالعه قرار گرفته که نتیجه این مطالعات هنوز بصورت قطعی اعلام نشده است.
 
بیشتر بخوانید: زنان باردار از این ویتامین ها غافل نشوند
 

چه مقدار فولیک اسید باید استفاده کنید؟

رژیم غذایی توصیه شده اسید فولیک حاوی مقادیری است که از مواد غذایی و مکمل ها دریافت می شوند. جذب کافی یا Adequate intake، متوسط جذب روزانه توصیه شده برای یک نوترینت است.

سطح جذب قابل تحمل یک مکمل، حداکثر مقداری از مصرف است که اکثر مردم می توانند بدون هیچ خطری استفاده کنند. مصرف دوزهای بالاتر ممکن است برای درمان کمبود فولیک اسید استفاده شود، اما بدون تجویز پزشک بیشتر از مقادیر ذکر شده استفاده نشود.


 

آیا می توان فولیک اسید را بصورت طبیعی از مواد غذایی دریافت کرد؟

مواد غذایی که منبع خوبی از اسید فولیک هستند شامل موارد زیر می باشد:
 
  • برگ های سبز سبزیجات مانند:اسفناج، بروکلی و کاهو
  • لوبیا،نخود و عدس
  • میوه هایی مانند لیمو، موز و خربزه
  • غذاهای غنی شده مثل نان، آبمیوه و غلات

 

عوارض اسید فولیک

استفاده از فولیک اسید معمولا بدون خطر می باشد و اثرات جانبی آن ناچیز است. استفاده از دوزهای بالاتر فولیک اسید موجب تهوع ، نفخ و بی خوابی میشود.
 

تداخل اسید فولیک با سایر داروها

دوزهای بالای فولیک اسید می تواند موجب جلوگیری از تاثیر داروهای ضد تشنج شود. اگر داروهایی را بطور منظم استفاده میکنید درباره تاثیر آن ها بر مصرف فولیک اسید سوال کنید.بسیاری از داروها مانند داروهای دیابت،قرص های خواب و آنتی بیوتیک ها میتوانند مقدار جذبفولیک اسید را کاهش دهند.
 

هشدار

فولیک اسید در پاره ای از موارد می تواند نشانه های کمبود جدی و خطرناک ویتامین B12 را بپوشاند(مانع آشکار شدن اثرات و علائم کمبودهای خطرناک و جدی شود)./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات