برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

باید و نبایدهای روزه‌داری در مبتلایان فشار خون

باید و نبایدهای روزه‌داری در مبتلایان فشار خون بیماران مبتلا به فشار خون که فشار خون کنترل شده داشته و بتوانند داروهای خود را در فاصله افطار تا سحر مصرف کنند، منعی برای روزه داری آنها وجود ندارد.

یک متخصص داخلی به تشریح باید و نبایدهای روزه داری در مبتلایان فشار خون در ماه مبارک رمضان پرداخت.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «ایسنا»، «تورج احمدی جویباری»، در خصوص روزه داری مبتلایان فشار خون، با تاکید بر مشورت این بیماران با پزشک معالج، گفت: تمام مبتلایان فشار خون باید پیش از روزه داری با پزشک معالج خود مشورت کنند.

وی افزود: بطور کلی بیماران مبتلا به فشار خون که فشار خون کنترل شده داشته و بتوانند داروهای خود را در فاصله افطار تا سحر مصرف کنند، منعی برای روزه داری آنها وجود ندارد.

احمدی جویباری گفت: فشار خون کنترل شده فشار خونی است که فشار سیستولیک آن زیر 140 میلی لیتر جیوه و فشار دیاستولیک آن زیر 90 میلی لیتر جیوه باشد که در اصطلاح عامه همان 14 روی 9 است.

این متخصص داخلی گفت: همچنین بیماران مبتلا به فشار خون نباید برای روزه داری علائم فشار خون بالا مانند سردرد شدید، تنگی نفس و حالت تهوع و استفراغ داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری موارد فشار خون بالا بدون علامت است و عوارض آن با علائم اشتباه می شود و در این شرایط توصیه می شود که افراد حتما دستگاه فشارسنج خانگی داشته و بطور مرتب فشار خون خود را کنترل کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص نکات تغذیه ای روزه داری این دسته بیماران هم گفت: بیماران مبتلا به فشار خون که با مشورت پزشک مجاز به روزه داری هستند، باید در برنامه غذایی خود بطور جد از مصرف غذاهای پرچرب و پرنمک اجتناب کنند.

احمدی جویباری گفت: همچنین این دسته بیماران باید مواد غذایی را به تدریج در فاصله افطار تا سحر مصرف کنند.

این متخصص داخلی اظهار کرد: در زمان افطار با توجه به اینکه دستگاه گوارش ساعت ها خالی بوده، مصرف حجم زیاد غذا در کنار ایجاد مشکلات گوارشی، موجب افزایش فشار خون هم می شود.

وی افزود: این دسته بیماران باید وعده های افطار، شام و سحری را در برنامه داشته و حتما در این وعده ها غذای سبک مصرف کرده و از پرخوری به طور جد اجتناب کنند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات