برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

گوشت قرمز چگونه به قلب آسیب می رساند

گوشت قرمز چگونه به قلب آسیب می رساند یک بررسی جدید نشان می‌دهد چطور خوردن گوشت قرمز می‌تواند از طریق زنجیره‌ای حوادث که در روده‌ها رخ می‌دهد، خطر بیماری قلبی را بالا ببرد.

یک بررسی جدید نشان می‌دهد چطور خوردن گوشت قرمز می‌تواند از طریق زنجیره‌ای حوادث که در روده‌ها رخ می‌دهد، خطر بیماری قلبی را بالا ببرد.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «وب‌ام‌دی»، بسیاری از بررسی‌های پیشین، رژیم‌های غذایی حاوی مقدار زیاد گوشت قرمز و گوشت‌های فراوری‌شده کارخانه‌ای را با افزایش خطر بیماری قلبی و سکته مغزی مرتبط کرده‌است اما این شواهد علت این رابطه را نشان نمی‌‌دهند.

اکنون یافته‌هایی جدید ممکن است شواهدی درباره چرایی این رابطه به دست دهد.

پژوهشگران در این بررسی دریافتند نوع خاصی از باکتری که در روده افرادی که مقدار زیادی گوشت قرمز می‌خورند، فراوان‌تر است، نقشی اساسی در تبدیل یک ماده مغزی به نام کارنیتین به یک ماده شیمیایی به نام TMAO دارد که احتمال لخته شدن خون و بسته شدن شریان‌ها را افزایش می‌دهد. این بررسی جدید که یافته‌های آن در مجله Nature Microbiology منتشر شده است، از جمله آخرین بررسی‌هایی است که به رابطه میان رژیم غذایی، «میکروبیوم روده» و سلامت انسان می‌پردازد. «میکروبیوم» به مجموعه گسترده باکتری‌هایی گفته می‌شود که به طور طبیعی در بدن انسان به خصوص روده زندگی می‌کنند. پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند که میکروب‌های روده نه‌تتها تاثیرات مهمی در گوارش به جا می‌گذارند، بلکه در دفاع‌های ایمنی، کارکرد مغز و سلامت دستگاه قلبی-عروقی هم نقش دارند.

به طور معمول، میزان بالای چربی‌های اشباع‌شده را که تقریبا فقط در فراورده‌های حیوانی مانند گوشت یافت می‌شوند، علت افزایش بیماری‌های قلبی-عروقی می‌دانسته‌اند. چربی‌های اشباع‌شده می‌توانند میزان کلسترول بد یا LDL را بالا ببرند و بالا بودن این نوع کلسترول خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

اما پژوهش‌های قبلی نشان داده‌اند که افزایش خطر بیماری قلبی در افرادی که به مقدار زیادی گوشت قرمز می‌خورند، را فقط نمی‌توان با آثار زیانبار چربی‌های اشباع‌شده توضیح داد و باید سازوکارهای دیگری هم در این مورد وجود داشته باشند. یافته‌های جدیدی یکی از این سازوکارها را نشان می‌دهد. پژوهشگران در این بررسی بر TAMO متمرکز بودند. این ماده شیمیایی به‌وسیله باکتری‌های روده با شکستن کارنیتین، ماده مغذی که گوشت قرمز حاوی مقدار زیادی از آن است، تولید می‌شود.بررسی‌های قبلی نشان داده‌اند که TMAO خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را بالا می‌برد. این پژوهشگران در بررسی که در انسان‌ها و موش‌های آزمایشگاهی انجام شد، دریافتند که گروهی از باکتری‌های روده به نام «امرجنسیا تیموننسیس» باعث تبدیل کارنیتین به TMAO می‌شوند. جالب این بود که روده افرادی که مقدار زیادی گوشت قرمز می‌خوردند، حاوی مقدار زیادی از این نوع باکتری بود. در حالی که این باکتری در روده افراد گیاهخوار بسیار اندک است.

این پژوهشگران در بررسی موش‌ها دریافتند که این باکتری باعث افزایش میزان TAMO در خون می‌شود و بالا رفتن این ماده در خون احتمال لخته شدن آن را افزایش می‌دهد.

پزشکان ممکن است با اندازه‌گیری میزان TMAO در خون افراد بتوانند توصیه‌های شخصی‌تری درباره رژیم غذایی به آنها بدهند: برای مثال اگر میزان TMAO در خون فردی بالا بود، به او توصیه کنند میزان مصرف گوشت قرمزش را کاهش دهد. همچنین غذاهای تخمیرشده مانند ماست که حاوی برخی از میکروب‌های مفید هستند، نیز ممکن است از این لحاظ سودمند باشند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات