برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

چرا باید هر روز تخم مرغ بخوریم؟

چرا باید هر روز تخم مرغ بخوریم؟ تخم مرغ به عنوان منبع غذایی نسبتا ارزان‌قیمت، می‌تواند تامین‌کننده بسیاری از ریزمغذی‌ها و درشت‌مغذی‌های مورد نیاز بدن باشد و مصرف روزانه آن به حفظ سلامت عمومی بدن کمک کند.

تخم مرغ برای قرن‌های طولانی به عنوان منبع تغذیه بسیاری از خانواده‌های غنی و فقیر در سراسر جهان بوده است. این منبع غذایی نسبتا ارزان‌قیمت، می‌تواند تامین‌کننده بسیاری از ریزمغذی‌ها و درشت‌مغذی‌های مورد نیاز بدن باشد و مصرف روزانه آن به حفظ سلامت عمومی بدن کمک کند.

به گزارش «بهپو»، در ادامه به بررسی مهم‌ترین فواید مصرف روزانه تخم‌مرغ اشاره می‌کنیم.

 

بیشتر بخوانید: پیش از مصرف تخم مرغ، این نکات مهم را به خاطر بسپارید

 

منبع دریافت ویتامین‌ها و املاح

مصرف یک عدد تخم‌مرغ کامل و آب‌پز می‌تواند حجم قابل قبولی از ویتامین‌ها و املاح را به بدن برساند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن بشود. هر یک عدد تخم‌مرغ حاوی 6 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین A،‌ 5 درصد به فولات، 7 درصد به ویتامین B5، 9 درصد به فسفر، 22 درصد به سدیم، 15 درصد به ویتامین B2 و 9 درصد به ویتامین B12 است. ضمن اینکه مقادیر مناسبی از کلسیم، روی و ویتامین‌های E، D، K و B6 هم در تخم‌مرغ نهفته است. بد نیست بدانید که هر عدد تخم‌مرغ متوسط حدود 77 کیلوکالری انرژی، 6 گرم پروتئین و 5 گرم هم اسیدهای چرب مفید به بدن می‌رساند. به همین دلیل هم مصرف روزانه تخم‌مرغ، به خصوص برای وعده صبحانه می‌تواند انرژی قابل قبولی به بدن برساند و باعث ایجاد حس سیری و پیشگیری از ریزه‌خواری در طول روز شود. اگر بتوانید تخم‌مرغ‌های غنی‌شده با امگا3 را خریداری کنید، ارزش تغذیه‌ای وعده‌های غذایی حاوی تخم‌مرغ را چند برابر خواهید کرد.

 

مملو از کلسترول اما کم‌تاثیر بر افزایش کلسترول

بسیاری از ما می‌دانیم که تخم‌مرغ سرشار از کلسترول است. به همین دلیل هم برخی از افراد از خوردن آن پرهیز می‌کنند. هر عدد تخم‌مرغ حدود 212 میلی‌گرم کلسترول دارد و هر فرد بزرگسال می‌تواند روزانه 300 میلی‌گرم کلسترول دریافت کند. بد نیست بدانید که کلسترول موجود در مواد غذایی طبیعی مانند تخم‌مرغ یا میگو، نمی‌توانند ضرورتا عاملی برای افزایش کلسترول خون باشند. تحقیقات فراوانی ثابت کرده‌اند بیش از 70 درصد از افرادی که روزانه تخم‌مرغ مصرف می‌کنند، هیچ درجه‌ای از افزایش کلسترول خون را تجربه نخواهند کرد. جالب است بدانید که کبد ما به طور طبیعی و روزانه، حجم بالایی از کلسترول را تولید می‌کند. حالا زمانی که شما مواد غذایی حاوی کلسترول را مصرف می‌کنید، کبدتان به صورت هوشمند، کلسترول کمتری تولید می‌کند و همین مساله باعث می‌شود که کلسترول خون در اثر مصرف خوراکی‌های طبیعی مانند تخم‌مرغ، بالا نرود. از طرف دیگر، مصرف روزانه تخم‌مرغ باعث افزایش سطح چربی خوب خون یا همان HDL می‌شود و از این طریق به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: تاثیر مصرف تخم مرغ بر کلسترول خون

 

سرشار از کولین برای سلامت مغز

تخم‌مرغ حجم بالایی از یک ترکیب غذایی ارزشمند به نام کولین را در خود جا داده است که معمولا بدن بسیاری از افراد با کمبود آن مواجه است. دریافت کولین کافی از طریق مواد غذایی طبیعی باعث بهبود عملکرد ماهیچه‌های مغز و قلب می‌شود و به حفظ سلامت سیستم عصبی و سنتز DNA در بدن کمک می‌کند. ضمن اینکه وجود کولین در بدن مانند یک پیام‌رسان سلولی عمل و از ساختار سلول‌های پشتیبانی می‌کند. هر یک عدد تخم‌مرغ حدود 100 میلی‌گرم کولین به بدن می‌رساند.

 

سرشار از اسید آمینه‌های ضروری

تخم‌مرغ منبع بسیار خوب و ارزشمندی برای دریافت پروتئین باکیفیت و اسیدهای آمینه ضروری برای بدن است. هر یک عدد تخم‌مرغ متوسط، تقریبا 6 گرم پروتئین دارد. دریافت پروتئین کافی و باکیفیت در وعده صبحانه به عضله‌سازی، پیشگیری از چربی‌سازی اضافی و جلوگیری از افزایش وزن کمک می‌کند. زمانی که حجم عضلات بدن مناسب باشد و بدن با انباشت چربی مواجه نباشد، فشارخون به مرور زمان کاملا تنظیم می‌شود و چگالی استخوان‌ها هم بالاتر می‌رود. در چنین شرایطی، بدن در شرایط سالم‌تری به سر خواهد برد. از این رو،‌ اگر می‌خواهید تناسب اندام و سلامت خود را حفظ کنید، بهتر است مصرف روزانه یک عدد تخم‌مرغ را در وعده صبحانه داشته باشید. به طور کلی، مصرف یک عدد تخم‌مرغ در وعده صبحانه می‌تواند باعث ایجاد حس سیری طولانی‌مدت و پیشگیری از ولع خوردن میان‌وعده‌های چرب و شیرین در طول روز بشود.

 

سرشار از لوتئین و زیگزانتین

معمولا پیرچشمی و مشکلات بینایی با افزایش سن، ایجاد یا تشدید می‌شوند. برخی از ترکیبات مغذی مانند لوتئین و زیگزانتین می‌توانند با حفظ سلامت بینایی باعث پیشگیری یا به تاخیر افتادن ابتلا به آب مروارید، دژنراسیون ماکولا یا تضعیف قدرت بینایی با افزایش سن بشوند. زرده تخم‌مرغ مقادیر فراوانی از این دو آنتی‌اکسیدان ارزشمند را در خود جا داده است و مصرف روزانه آن می‌تواند برای حفظ سلامت بینایی در دوران میانسالی، بسیار مفید باشد. از طرف دیگر،‌ تخم‌مرغ کامل حجم بالایی از ویتامین A را هم در خود جا داده است. تحقیقات فراوانی ثابت کرده‌اند که دریافت روزانه ویتامین A ارتباط مستقیمی با پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مربوط به بینایی در دوران میانسالی و سالمندی دارد.

 

بیشتر بخوانید: پاسخ به سوالات شما درباره تخم مرغ

 

زرده و سفیده را با هم میل کنید

تخم‌مرغ جزو خوراکی‌های پرکاربرد در تهیه بسیاری از غذاهای مختلف ایرانی است. زرده تخم‌مرغ، طبع گرم دارد و سفیده آن، سرد است‌، بنابراین خوردن همزمان زرده و سفیده یا به طور کلی، مصرف تخم‌مرغ کامل می‌تواند ساده‌ترین راه تعدیل مزاج این ماده غذایی باارزش باشد.

بهتر است هنگام طبخ تخم‌مرغ از نمک و کمی ادویه گرم مانند انواع فلفل کمک بگیرید تا بتوانید اصلاح غذایی مناسبی را برای تخم‌مرغ ایجاد کنید. تخم‌مرغ در طب سنتی جزو غذاهای کثیرالغذا به حساب می‌آید. یعنی مصرف آن می‌تواند شما را برای مدت طولانی سیر نگه دارد و مواد مغذی و ارزشمندی را هم به بدن‌تان برساند.

مصرف تخم‌مرغ آب‌پز می‌تواند برای حفظ سلامت مغز و قلب مفید باشد و باعث تسکین دردهای معده و روده بشود.

غذاهای سنتی مانند انواع اشکنه یا املت که همگی حاوی تخم‌مرغ هستند، می‌توانند در برنامه غذایی هفتگی ما جا بگیرند و باعث افزایش دریافت ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن بشوند.

به خاطر داشته باشید که همواره از مصرف تخم‌مرغ‌های شکسته و ترک‌خورده خودداری کنید زیرا هر نوع ترکی روی پوسته تخم‌مرغ می‌تواند به معنای ورود آلودگی‌های مختلف به بافت داخلی تخم‌مرغ باشد.

به گزارش «بهپو» و به نقل از «هفته نامه سلامت»، بهتر است تخم‌مرغ را هم تا لحظه مصرف نشویید زیرا آب می‌تواند از طریق روزنه‌های روی تخم‌مرغ داخل آن نفوذ کند و احتمال فساد آن را بالا ببرد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات