برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

با ورزش پیلاتس و مزایای آن برای سلامتی بیشتر آشنا شوید

با ورزش پیلاتس و مزایای آن برای سلامتی بیشتر آشنا شوید پیلاتس ورزشی است که از نظر انعطاف پذیر کردن بدن به یوگا شبیه است اما در این ورزش نسبت به یوگا تحرک بیشتری وجود دارد و بعضی از حرکت هایش هم به ورزش ایروبیک نزدیک است.
وقتی برای ثبت نام به باشگاه های ورزشی می روید شاید اسم عجیب پیلاتس توجه تان را به خود جلب کند. مسوول باشگاه به زبان ساده توضیح می دهد که پیلاتس ورزشی است که از نظر انعطاف پذیر کردن بدن به یوگا شبیه است اما در این ورزش نسبت به یوگا تحرک بیشتری وجود دارد و بعضی از حرکت هایش هم به ورزش ایروبیک نزدیک است. از این رو پیلاتس را ورزشی مابین ایروبیک و یوگا می دانند.
پیلاتس به شکل دهی بدن شما کمک می کند و سبب چربی سوزی می شود. حرکت های این ورزش دشوار نیست و معمولا همه گروه های سنی می توانند در کلاس های پیلاتس شرکت کنند. با این وجود اگر می خواهید این ورزش را شروع کنید همین جا فرصت خوبی است تا درباره پیلاتس اطلاعات بیشتری داشته باشید.

اصل و نسب پیلاتس

بعضی از ورزش های سنتی و قدیم مانند تای چی، شنا و یوگا قدمتی طولانی دارند و مردم از هزاران سال قبل آن ها را انجام می داده اند اما این موضوع درباره پیلاتس متفاوت است. البته هنوز به طور دقیق مشخص نیست که منشا و مبدا پیلاتس کجاست اما کمتر از یک قرن قدمت دارد. به نظر می رسد این ورزش در دهه 1920میلادی توسط یک مربی ورزش به نام جوزف پیلاتس برای اولین بار به ثبت رسید. البته این فرد پیلاتس را ابتدا برای بیماران به کار برد. گروهی از اولین کسانی که پیلاتس را انجام دادند، سربازهای جنگی بودند. پس از آن پیلاتس به تدریج  بین مردم سراسر دنیا شناخته شد و علاقه مندان زیادی پیدا کرد. در ابتدا مردم کشورهای آلمان، انگلستان و آمریکا بیشتر به سمت پیلاتس جمع شدند اما امروز در باشگاه های سراسر دنیا می توانید کلاس های پیلاتس را هم پیدا کنید.
جوزف پیلاتس در دوران زندگی خودش دو کتاب منتشر کرده که مربیان برجسته پیلاتس این کتاب ها را دنبال می کنند. انتشار این کتاب ها با انقلابی در کل رشته های تربیت بدنی همراه بود. این روزها پیلاتس به قدری همه گیر شده که گروهی از افراد در خانه هم پیلاتس را انجام می دهند.
جوزف پیلاتس به شما می گوید: «اولین شرط لازم برای فعالیت فیزیکی سالم، احساس شادی است. برای رسیدن به این احساس باید بدنتان را به طور کامل بشناسید. اگر در 30 سالگی بدنتان انعطاف پذیری لازم را ندارد و روی فرم نیست، زود پیر شده اید. اگر در 60 سالگی بدنی نرم، انعطاف پذیر و قوی دارید، احساس جوانی بیشتری به سراغ تان می آید.»

درباره پیلاتس چه می دانید؟

در کلاس های پیلاتس تمرین های ورزشی طوری طراحی می شوند که روی بدن و ذهن افراد تاثیر گذار باشد. این حرکت ها قدرت، استقامت و انعطاف پذیری ماهیچه های شما را افزایش می دهند و از سوی دیگر قدرت تمرکزتان را ارتقا می بخشند. به مرور زمان احساس می کنید که حرکت های شما تحت تاثیر عملکرد ذهنی قرار دارد و تمرین ها را متعادل تر و با تمرکز بیشتری انجام می دهید. بدین ترتیب هماهنگی خوبی بین مغز و ماهیچه های شما ایجاد می شود. علاوه بر این حرکت ها پیلاتس برای تقویت ماهیچه ها و مفاصل هم مفید هستند. یکی از مهم ترین جنبه های ورزش پیلاتس برای افراد مختلف با شرایط گوناگون این است که کمترین آسیب ورزشی را به همراه دارد و آموزش ها به گونه ای است تا ضمن ورزش، ماهیچه ها و مفاصل شما آسیب نبینند. هدف پیلاتس این است که قوای بدنی شما بیشتر شود، بدن و ذهن تان سالم بماند، بین ذهن و جسم هماهنگی ایجاد شود و در نهایت بتوانید فعالیت های روزانه را با شادی و توانایی بیشتری انجام دهید و در کار و زندگی موفق تر شوید. شاید در ظاهر تمرین های پیلاتس شبیه یوگا باشند چون بیشتر این حرکت ها در حالت نشسته یا خوابیده انجام می شوند و مانند ایروبیک مدام در حال جهش و بالا و پایین پریدن نیستید. تفاوت یوگا با پیلاتس این است که در یوگا علاوه بر تمرین های بدنی، رژیم های غذایی، دستورهای اخلاقی، تمرین های تنفسی و توصیه های دیگری برای گردش انرژی بدن و آسایش ذهنی وجود دارد اما در ورزش پیلاتس تمرکز اصلی مربیان روی تقویت ماهیچه ها و بافت ها با استفاده ازتکنیک های موثر است.

مزایای پیلاتس چیست؟

انجام ورزش های مختلف به سلامت جسمانی شما کمک می کند. پیلاتس هم برای سلامتی شما مزایای زیادی به همراه دارد که بهتر است بعضی از آن ها را بدانید:
  • این ورزش قدرت ذهن شما را بالا می برد، افکار و احساسات منفی را از بدنتان دور می کند و نسبت به یوگا تحرک بیشتری دارد.
  • با انجام این ورزش انعطاف پذیری بدن شما بیشتر شده و اندام های مختلف بدنتان کشیده می شود.
  • پیلاتس به شما کمک می کند تا مهره های گردن و کمرتان از درد و آسیب دور بماند و شکم صاف و کمر باریک تری داشته باشید. در نتیجه اگر می خواهید شکم بدون چربی اضافه داشته باشید سراغ پیلاتس بروید. وقتی ورزش پیلاتس را به طور مدام دنبال می کنید، سیستم قلب و رگ های شما عملکرد بهتری را از خود نشان می دهد و سیستم ایمنی بدنتان تقویت می شود.
  • هنگام این ورزش ظرفیت تنفسی شما افزایش یافته و گردش خون در بدنتان بهتر جریان می یابد، در نتیجه احساس انرژی و نشاط بیشتری در شما ایجاد می شود.
  • ورزش پیلاتس با تقویت ماهیچه ها، حالت های نادرست بدن شما را هنگام نشستن و ایستادن تصحیح کرده و سبب توازن بدن می شود.
  • وقتی پیلاتس را دنبال می کنید، بعد از مدتی متوجه می شوید استرس و عصبانیت شما کمتر می شود، از نظر روحی آرام تر می شوید و خستگی تان کاهش می یابد. بدین ترتیب شبها راحت تر می خوابید.
  • پیلاتس سطح هوشیاری ذهن شما را افزایش می دهد، عملکرد مغزتان را بهتر می کند و از پیری مغز دور می مانید.
  • افراد میانسال، سالخورده یا کسانی که جراحی یا بیماری ای را پشت سر گذاشته و بدنی ضعیف و نا متناسب دارند هم می توانند برای داشتن اندامی زیبا و متناسب از پیلاتس کمک بگیرند.

لباس مناسب ورزش پیلاتس چه ویژگی هایی دارد؟

اگر برای اولین بار می خواهید کلاس پیلاتس بروید و نمی دانید که چه نوع لباسی برای این ورزش مناسب است توصیه می شود در درجه اول لباسی را انتخاب کنید که راحت باشد. لباس هایی که بیش از اندازه گشاد هستند از حرکت های آزادانه دست و پای شما جلوگیری می کنند و در نتیجه نمی توانید به سادگی ورزش کنید. شلوار و لباس هایی که به بدن شما می چسبند انتخاب های مناسب تری به شمار می روند. در این ورزش نیازی نیست داخل سالن کفش بپوشید. یک جفت جوراب کافی است. زیور آلات بلندتان را هم در خانه بگذارید و اگر موهایتان بلند است آنها را جمع کنید تا جلوی دست و پای شما نباشند. لازم است برای شروع پیلاتس یک زیر انداز هم داشته باشید و آن را روی زمین بیندازید.

ویژگی های تشک پیلاتس

تشک های یک نفره پیلاتس از جنس فوم هستند و از نظر ظاهری شباهت زیادی به تشک یوگا دارند، با این تفاوت که ضخامت شان کمی بیشتر است. در ورزش یوگا بیشتر حرکت ها در حالت ایستاده انجام می شوند در صورتی که در پیلاتس حرکت های زیادی را روی زمین انجام می دهید. به همین دلیل باید تشک نرم و راحتی داشته باشد که روی زمین سر نخورد.
توصیه می شود تشک هایی را انتخاب کنید که لوله می شوند و داخل یک کیسه استوانه ای شکل بلند قرار می گیرند. در این صورت حمل و نقل شان برای شما راحت تر است. اگر از تشک های باشگاه استفاده می کنید حتما حوله تمیزی با خودتان ببرید و قبل از شروع حرکت ها حوله را روی تشک پهن کنید.

آیا پیلاتس لاغر می کند؟

اگر هدف تان این است که با پیلاتس لاغر شوید، بدانید کاهش وزن ما با کالری دریافتی بدن ارتباط مستقیمی دارد. مهم ترین نکته این است که اگر ضمن دنبال کردن ورزش پیلاتس کالری کمتری به بدنتان برسانید، به طور حتم لاغر می شوید، حتی اگر هر روز چند ساعت تمرین های دوری ماراتن داشته باشید و در عین حال کالری دریافتی بدن شما از میزان کالری سوخته شده بیشتر باشد، وزنتان تغییر نمی کند و حتی ممکن است چاق شوید. بنابراین برای کاهش وزن توصیه می شود یک رژیم غذایی کم کالری را با پیشنهاد متخصص تغذیه دنبال کنید و در کنار آن تمرین های پیلاتس یا هر ورزش دیگری را انجام دهید تا به وزن ایده آل تان برسید. البته درباره میزان کالری سوزانده شده هنگام ورزش پیلاتس بررسی هایی انجام شده است. نتایج پژوهش ها نشان می دهد فردی با وزن 74 کیلو گرم وقتی یک ساعت ورزش پیلاتس پیشرفته را انجام می دهد، حدود 480 کیلو کالری می سوزاند. این مقدار در پیلاتس متوسط 390 کیلو کالری و در پیلاتس سبک 276 کیلو کالری است. البته میزان کالری سوزانده شده برای افراد مختلف متفاوت است و به مهارت فرد در ورزش، سطح آموزشی و حرکت ها بستگی دارد. با این وجود نتایج بررسی ها ثابت می کند انجام پیلاتس در سطح متوسط و حرفه ای برای سلامتی و تناسب اندام مزایای زیادی دارد.

پیلاتس برای زنان باردار

بارداری دورانی است که به طور معمول با اضافه وزن خانم ها همراه است. البته پزشکان متخصص به زنان باردار توصیه می کنند برای حفظ سلامت خود و جنین و سهولت زایمان در برنامه روزانه ورزش سبک و پیاده روی را بگنجانند و از بی تحرکی و سکون خودداری کنند. به هر حال، اگر جزو خانم های باردار هستید و دلتان می خواهد ورزش پیلاتس را شروع کنید، بهتر است قبل از ثبت نام در کلاس ها با پزشک مشورت کرده و از نظر بی ضرر بودن این ورزش با شرایط خود مطمئن شوید. به هر حال، نتایج پژوهش های انجام شده ثابت نمی کند که این ورزش برای زنان باردار خطرناک است اما با این حال حتما باید با پزشک مشورت شود. شواهد موجود نشان می دهد انجام ورزش های هوازی در دوران بارداری از افزایش وزن خانم های باردار پیشگیری کرده و اختلال ها و مشکلات دوران بارداری را کاهش می دهد.
بررسی ها نشان می دهند افرادی که در دوران بارداری ورزش های سنگین را دنبال کرده یا وزنه های سنگین بلند می کنند، ممکن است دچار افزایش فشار خون بارداری شوند. پیلاتس می تواند شدت بالایی داشته یا به طور متعادل انجام شود؛ بنابراین حتی اگر با اجازه پزشک وارد باشگاه می شوید، بارداری تان را حتما با مربی در میان بگذارید تا تمرین های سبک تری را برایتان در نظر بگیرد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

پاسخ به این نظر با سلام ممنون از پستهای خوبتون.

دیدگاه و نظــرات