برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

غربالگری سرطان دهان برای ساکنین شهر های آلوده ضروری است

غربالگری سرطان دهان برای ساکنین شهر های آلوده ضروری است مطالعه جدیدی می گوید زندگی در مناطق شهری با هوای آلوده، خطر ابتلا به «سرطان دهان» را افزایش می دهد. میزان مرگ و میر ناشی از این سرطان بالاست چون معمولا در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شود.
مطالعه جدیدی می گوید زندگی در مناطق شهری با هوای آلوده، خطر ابتلا به «سرطان دهان» را افزایش می دهد.
به گزارش «بهپو»،
 این تحقیق نشان داد احتمال بروز سرطان دهان در مردان میانسالی که در 64 منطقه شهری تایوان با درصد بالای آلودگی هوا زندگی می کردند بیشتر بود. 
در این مطالعه مشخص شد که تشخیص سرطان دهان در افرادی که در معرض بیشترین میزان ذرات ریز آلاینده هوا بودند 43 درصد بیشتر بود.
این رابطه حتی پس از آن که محققان سایر عادت های موثر در بروز سرطان دهان –سیگار یا جویدن بتل کوید- را هم مورد بررسی قرار دادند، برقرار بود.


«یونگ پو لیا»، استاد بهداشت عمومی دانشگاه چانگ شان تایوان، گفت: «فلزات سنگین موجود در آلاینده های هوا مسوول این خطر هستند. البته مکانیسم این رابطه هنوز به درستی شناخته نشده است. با اینحال تصور می شود برخی ترکیبات موجود در ذرات ریز آلاینده هوا مثل سرب، کادمیم، آرسنیک، کروم و نیکل بعلاوه ترکیبات عالی مثل هیدروکربن های آروماتیک پلی سیکلیک –PAH- سرطان زا باشند.»
«مولین»، معاون بخش کار درمانی، اپیدمیولوژی و پیشگیری، می گوید: «طبق گفته بنیاد سرطان دهان، سالانه تقریبا 49،750 آمریکایی دچار سرطان دهان می شوند. میزان مرگ و میر ناشی از این سرطان بالاست چون معمولا در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شود.»
تا به امروز آلودگی هوا با بیماری های قلبی و ریوی مرتبط دانسته می شد و این مطالعه نگاهی فراتر به اثرات منفی آلودگی بر سلامت انسان داشته است.
این مطالعه توضیحی است بر این سوال که چرا سرطان دهان بین کسانی که نزدیک مراکز تجارت جهانی با سطح بالای آلاینده های ریز کار می کنند در حال افزایش است.


در این مطالعه محققین پرونده های سلامت بیش از 482،000 مرد بالای 40 سال را با داده های آلودگی جمع آوری شده از 66 ایستگاه کنترل کیفیت هوا در سراسر تایوان مقایسه کردند.
به گفته محققان، از آنجا که ذرات آلودگی بسیار کوچک هستند، فلزات سنگین موجود در آن ها به راحتی توسط بافت های دهان جذب می شوند.
لیاو گفت افرادی که نگران سرطان دهان هستند باید به گزارش های کیفیت هوا توجه کنند و در هوای آلوده از فعالیت های طولانی مدت در فضای باز پرهیز کنند. استفاده از ماسک در هنگام خروج از خانه هم روش موثری است.
لیاو می گوید: «از آنجا که دوری کامل از آلودگی هوا کار دشواری است، می توان با اصلاح شیوه های زندگی مثل سیگار نکشیدن، پرهیز از جویدن تنباکو یا بتل –نوعی تنباکو- و اجتناب از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا از ابتلا به بدخیمی جلوگیری کرد.»
به گزارش «بهپو» به نقل از «وبمد»، او همچنین به افرادی که در مناطق آلوده شهری زندگی می کنند توصیه می کند تحت غربالگری منظم سرطان دهان قرار بگیرند تا با تشخیص زود هنگام جانشان کمتر در معرض خطر قرار بگیرد./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات