برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

شیر دادن به نوزاد شانس سکته مغزی را کاهش می دهد

شیر دادن به نوزاد شانس سکته مغزی را کاهش می دهد نتایج تحقیقی جدید که در مجله انجمن سکته مغزی آمریکا منتشر شده است نشان می دهد شیر دادن نه تنها به نوزاد سود می رساند بلکه خطر «سکته مغزی» را در زنانی که حداقل به یک نوزاد شیر داده اند پس از یائسگی کاهش می دهد.
نتایج تحقیقی جدید که در مجله انجمن سکته مغزی آمریکا منتشر شده است نشان می دهد شیر دادن نه تنها به نوزاد سود می رساند بلکه خطر «سکته مغزی» را پس از یائسگی در زنانی که حداقل به یک نوزاد شیر داده اند کاهش می دهد.
به گزارش «بهپو»، «لیست جاکوبسن»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «طبق نتایج مطالعات قبلی، شیردهی به نوزاد موجب کاهش نرخ ابتلا به سرطان سینه، سرطان تخمدان و ریسک ابتلا به دیابت نوع۲ در مادران می شود.»
او در ادامه می افزاید: «یافته های ما به فواید شیردهی بر کاهش ابتلا به بیماری قلبی و سایر فاکتورهای پرخطر قلبی-عروقی تاکید دارد.»
در این مطالعه، تیم تحقیق داده های ۸۰,۱۹۱ شرکت کننده را که بین سال های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ تحت نظر بودند را بررسی کردند.
تمامی زنان در این مطالعه یک یا چند بچه بدنیا آورده و ۵۸ درصد آنها به نوزادشان شیر داده بودند. در بین این زنان، ۵۱ درصد یک تا ۶ ماه، ۲۲ درصد ۷ تا ۱۲ ماه، و ۲۷ درصد ۱۳ ماه یا بیشتر به فرزندشان شیر داده بودند.

بیشتر بخوانید: الفبای شیردهی به نوزاد و چاره اندیشی برای آن

به گفته محققان، در زمان شروع مطالعه، میانگین سنی این زنان ۶۳.۷ سال بوده و به مدت ۱۲.۶ سال این زنان تحت نظر بودند.
محققان دریافتند هر چقدر طول مدت شیردهی به نوزاد طولانی تر باشد کاهش ریسک سکته مغزی در زنان بیشتر خواهد بود.
توصیه کارشناسان این است که مادران شیرده برای بهره مندی از فواید شیر دادن باید جداقل شش ماه شیردهی داشته باشند.
به گزارش «بهپو» و به نقل از «یورو نیوز»، محققان اذعان می کنند شیردهی تنها یکی از چندین فاکتور محافظ در مقابل سکته مغزی است و فاکتورهای دیگری نظیر ورزش کافی، انتخاب مواد غذایی سالم، عدم استعمال سیگار، و پیگیری روند درمان برای حفظ فشارخون، کلسترول و قندخون در حد نرمال نیز در این زمینه ضروری است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات