برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

نقش موثر ویتامین D بر پیشگیری از سرطان

نقش موثر ویتامین D بر پیشگیری از سرطان نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد سطوح بالای « ویتامین D» در خون می تواند با کاهش ریسک ابتلا به برخی سرطان‌ها مرتبط باشد.
نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد سطوح بالای «ویتامین D» در خون می تواند با کاهش ریسک ابتلا به برخی سرطان‌ها مرتبط باشد.
محققان ژاپنی عنوان می‌کنند این یافته‌ها نشان می دهد که در بسیاری از مناطق ویتامین D دارای تاثیرات حفاظتی در برابر سرطان‌ است.
به گزارش «بهپو»، ویتامین D از طریق پوست و در واکنش به نور خورشید تولید می‌شود و با حفظ میزان کلسیم در بدن، به حفظ سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها و ماهیچه‌ها کمک می کند. محققان نخستین بار در سال ۱۹۸۰ به رابطه بین کمبود ویتامین D و برخی سرطان‌ها پی بردند. آن‌ها دریافتند شیوع ابتلا به سرطان روده در ساکنان ارتفاعات بالاتر که کمتر به نور خورشید دسترسی داشتند و با کمبود ویتامین D روبرو هستند، بیشتر است. در مطالعات بعدی مشخص شد ویتامین D با سایر سرطان‌ها از جمله سینه، ریه و مثانه مرتبط است. با این حال مطالعات قبلی عمدتاً در اروپا و آمریکای شمالی انجام شده بود.
محققان ژاپنی به منظور بررسی احتمال کاهش ریسک سرطان در مردم آسیا  گزارش سلامت ۷۳۶ هزار و 33 مرد و زن با رده سنی ۴۰ تا ۶۹ سال را بررسی کردند. در ابتدای مطالعه، اطلاعات مشروحی از سابقه پزشکی، رژیم غذایی و سبک زندگی شرکت‌کنندگان جمع آوری شد. نمونه خون این افراد برای اندازه گیری میزان ویتامین D گرفته شد. شرکت‌کنندگان به‌طور میانگین ۱۶ سال تحت نظر بودند و در طول این مدت ۳۳۰۱ نمونه جدید ابتلا به سرطان ثبت شد. محققان دریافتند در مجموع میزان بالای ویتامین D ریسک ابتلا به سرطان را در مقایسه با گروهی که سطح ویتامین D پایین تر بود، 22 درصد کاهش داد.
وقتی آنها تاثیر ویتامین D را بر سرطان های خاص بررسی کردند دریافتند سطوح بالای ویتامین D با ریسک نسبتا پایین تر سرطان کبد در ارتباط است. این اثر در مردان مشهودتر از زنان بود. هیچ ارتباطی بین سطوح بالای ویتامین D و سرطان های پروستات و ریه مشاهده نشد.
نویسندگان این مطالعه یادآور شدند که در سرطان های مورد بررسی آنها، سطوح بالای ویتامین D رابطه ای با افزایش خطر ابتلا نشان نداد.
به گزارش «بهپو» و به نقل از «وبمد»، نتایج محققان پس از بررسی سایر عوامل موثر بر سرطان مثل سن، وزن، فعالیت فیزیکی، مصرف سیگار، مصرف الکل و رژیم غذایی بدست آمده است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات