برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تاثیر سر و صدای وسایل نقلیه بر سلامت قلب

تاثیر سر و صدای وسایل نقلیه بر سلامت قلب هواپیما می نشیند، قطار وارد ایستگاه می شود، اتوبوس از راه می رسد، تاکسی برایتان بوق می زند؛ اولین چیزی که توجه شما را جلب می کند این است که دیگر نمی توانید به سادگی به صحبت با دوستتان ادامه دهید. سر و صدای زیاد این وسایل تمام صدا ها را در خود خفه می کند، اما آنچه که شاید هرگز به ذهنتان خطور نکند این است که «تاثیر آلودگی صوتی وسایل نقلیه، مخرب تر از قطع یک صحبت دوستانه است.» هواپیما می نشیند، قطار وارد ایستگاه می شود، اتوبوس از راه می رسد، تاکسی برایتان بوق می زند؛ اولین چیزی که توجه شما را جلب می کند این است که دیگر نمی توانید به سادگی به صحبت با دوستتان ادامه دهید. سر و صدای زیاد این وسایل تمام صدا ها را در خود خفه می کند، اما آنچه که شاید هرگز به ذهنتان خطور نکند این است که «تاثیر آلودگی صوتی وسایل نقلیه، مخرب تر از قطع یک صحبت دوستانه است.»
به گزارش «بهپو» سر‌و‌صدای حاصل از حرکت قطارها، هواپیماها و خودروها، در سطح سلولی بدن اختلال ایجاد می کنند و به طور غیر مستقیم خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می‌دهند. آخرین مطالعاتِ محققان، نشان داده است که آلودگی صوتی وسایل نقلیه به اختلال در عملکرد عروق، شواهد اپیدمیولوژیکی ابتلا به بیماری قلبی عروقی، عارضه های غیر شنوایی و تاثیر منفی بر سیستم قلبی عروقی منجر می‌شود. به گفته محققان، «سروصدا باعث ایجاد واکنش استرسی می‌شود که نتیجه آن فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک و افزایش سطح هورمون‌ها است. این عامل موجب بروز برخی از بیماری‌ها و در نهایت آسیب عروقی خواهد شد.»
محققان ادعا می کنند: « سروصدا با ابتلا به استرس اکسیداتیو، اختلال عروقی، عدم تعادل اعصاب خودکار و ناهنجاری‌های متابولیک ارتباط دارد. بنا بر این آلودگی صوتی ناشی از ترافیک به ایجاد عوامل خطرساز ابتلا به بیماری قلبی، مانند فشار خون بالا و دیابت کمک می‌کند.»
به گزارش «بهپو»، به نقل از «شین هوا» دانشمندان مدعی شدند: «راهکارهایی مانند مدیریت و تنظیم ترافیک، تولید تایرهای کم صدا و وضع محدودیت‌های ترافیکی در کاهش سر و صدا موثرند؛ هر چند به راهکارهای دیگری نیز نیاز است.»
«توماس مونزل» از «دانشگاه یوهانس گوتنبرگ» آلمان گفت: «شمار روز افزونی از افراد در معرض سروصداهای زیاد سیستم حمل‌ونقل قرار می‌گیرند، از این رو برای کاهش آلودگی صوتی و حفظ سلامت انسان ها نیاز به اعمال تغییراتی در قوانین داریم.»

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات