برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا امواج تلفن همراه مضر است؟

آیا امواج تلفن همراه مضر است؟ هیچ گونه شواهد پزشکی قطعی درباره مضر بودن امواج تلفن های همراه وجود ندارد اما برخی تحقیقات پیشنهاد می کنند که استفاده از تلفن همراه ممکن است با بروز تومورهای مغزی، سردردها، تعداد کم اسپرم و مشکلات حافظه، شنوایی و خواب در ارتباط باشد.
دپارتمان بهداشت عمومی کالیفرنیا دستورالعمل جدیدی درباره امواج مورد استفاده در تلفن های همراه و چگونگی کاهش اثرات آن بر بدن انسان، منتشر کرده است.
به گزارش «بهپو»، هیچ گونه شواهد پزشکی قطعی درباره مضر بودن امواج تلفن های همراه وجود ندارد اما برخی تحقیقات پیشنهاد می کنند که استفاده از تلفن همراه ممکن است با بروز تومورهای مغزی، سردردها، تعداد کم اسپرم و مشکلات حافظه، شنوایی و خواب در ارتباط باشد.
بنابر گزارش دپارتمان بهداشت کالیفرنیا، استفاده طولانی مدت از تلفن همراه ممکن است بر سلامت انسان تاثیر داشته باشد.
این روزها نگرانی های زیادی از مضر بودن امواج تلفن همراه بین مردم وجود دارد.
این دپارتمان توصیه می کند هنگام خواب تلفن همراه را حداقل به اندازه طول یک بازو دور از خود نگه دارید. همچنین توصیه می شود تلفن همراه خود را در جیب لباستان نگذارید و آن را در کیف حمل کنید. یا اصلا موبایل را با خودتان به این طرف و آن طرف حمل نکنید.
توصیه دیگر آنکه وقتی سیگنال های دریافتی ضعیف است بهتر است از تلفن همراه استفاده نکنید، هرچه کمتر از گوشی همراه برای گوش دادن به صوت ها یا دیدن فیلم استفاده کنید، برای دانلود کردن فایل های بزرگ از تلفن همراه استفاده نکنید و شب ها موقع خواب تلفن همراه را از رختخوابتان دور نگه دارید. همچنین اگر درحال مکالمه نیستید، هدست را از گوشتان خارج کنید.
اما علیرغم توصیه هایی که گفته شد این دستورالعمل نمی گوید که تلفن همراه مضر است. یکی از دلایل انتشار این دستورالعمل وابستگی زیاد مردم به موبایل و همراه داشتن آن در اکثر ساعات شبانه روز است. مثلا 95 درصد آمریکاییها در تمام زمان ها استفاده بالایی از تلفن های همراه خود دارند.
آژانس بین المللی تحقیقات سرطان سازمان بهداشت جهانی، امواج رادیویی شبیه به آنچه که در گوشی های همراه استفاده می شود را در گروه "احتمال سرطان زایی برای انسان" طبقه بندی کرده است.
نتایج مطالعات جزئی سال گذشته که توسط برنامه سم شناسی ملی آمریکا انجام شد نشان داد که امواج رادیویی با افزایش خطر ابتلا به دو نوع سرطان در موش های نر همراه بود. اهمیت این مطالعه در این بود که توانست اثر دوز/پاسخ را نیز پیدا کند؛ به این ترتیب که هرچه دوز بالاتر باشد، تاثیر بیشتری خواهد گذاشت، علامتی کلیدی که بیانگر واقعی بودن این ارتباط است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات