برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

تردیدها درباره اثربخشی گلوکوزآمین در درمان آرتروز

تردیدها درباره اثربخشی گلوکوزآمین در درمان آرتروز محققان هلندی با انجام یک متاآنالیز جدید نشان دادند که گلوکوزامین خوراکی در مقایسه با پلاسبو، اثر درمانی بیشتری بر دردهای مفصلی ندارد.
محققان دانشگاه Erasmus هلند با انجام یک متاآنالیز جدید نشان دادند که گلوکوزامین خوراکی در مقایسه با پلاسبو، اثر درمانی بیشتری بر دردهای مفصلی ندارد.
آنالیز داده‌های کارآزمایی‌های بالینی کنترل شده که دوره پیگیری بیماران را از 3 ماه تا 24 ماه انجام داده بودند، حاکی از آن است که مکمل گلوکوزامین خوراکی اثری بر دردهای ناشی از آرتریت هیپ یا زانو ندارد.
حتی زیرگروه‌های خاصی از بیماران، مانند بیماران چاق یا با التهاب زیاد، هیچ منفعتی از این مکمل‌ها نمی‌برند.
اغلب گایدلاین‌های اخیر، نتیجه‌گیری کرده‌اند که فقدان کلی اثربخشی گلوکوزامین خوراکی وجود دارد، اما این موضوع مشخص است که اوستئوآرتریت می‌تواند زیرگروه‌های مختلف را به صورت‌های مختلفی تحت تاثیر قرار دهد.
جدیدترین گزارش‌ها از مرکز ملی آمار بهداشت دریافته که آمریکا در سال 2012، نزدیک به 13 میلیارد دلار هزینه مکمل‌های محصولات طبیعی کرده و در این میان، گلوکوزامین خوراکی یکی از محبوب‌ترین این داروها بوده است.
انجمن بین‌المللی تحقیقات اوستئوآرتریت و موسسه ملی سلامت و تعالی بالینی آمریکا اخیرا با همکاری یکدیگر، گایدلاینی را در مورد نبود شواهد برای گلوکوزامین خوراکی، به عنوان درمان علاج‌بخش دردهای مفصلی، منتشر کرده است. البته باید مطمئن شد که آیا زیرگروه‌های مختلف به یک نسبت از عدم اثربخشی گلوکوزامین خوراکی بهره می‌برند؟
محققان در این مطالعه داده‌های کارآزمایی‌های بالینی تصادفی‌شده و کنترل شده را که بین سال‌های 1994 و 2014 انجام شده بود، آنالیز کردند. از 21 مطالعه‌ای که در این زمینه شناسایی شد، فقط 6 مطالعه داده‌های خود را به اشتراک گذاشته بودند. هیچ یک از این مطالعات نیز توسط شرکت‌های دارویی تامین منابع نشده بودند.
5 کارآزمایی، که در مجموع بیش از 1600 بیمار را دربرگرفته بودند، گلوکوزامین را با پلاسبو مقایسه کرده بودند. 5 مطالعه از 6 مطالعه بررسی شده، اوستئوآرتریت زانو و یک مورد هم اوستئوآرتریت هیپ را بررسی کرده بودند.
در مجموع، اثرات گلوکوزامین و پلاسبو بر درد و عملکرد فیزیکی بیماران تفاوتی با هم نداشتند، نه در کوتاه‌مدت و نه در مدت زمان یک یا دو سال پیگیری. مکمل گلوکوزامین همچنین میان زیرگروه‌های مختلف که براساس شدت درد، شدت اوستئوآرتریت، سن، شاخص توده بدنی، جنس یا علایم التهاب طبقه‌بندی شده بودند، بهتر از پلاسبو نبودند.
نویسنده مسئول این مطالعه می‌گوید: «البته، مهم‌ترین موضوع در این مطالعه آن است که اگر شرکت‌های دارویی تامین کننده مالی مطالعات بوده‌اند، به اشتراک گذاشتن داده‌ها با مشکل روبرو می‌شده است. دسترسی آسان و باز به داده‌های مطالعات بالینی، هرچند اکنون در سراسر جهان بسیار زیاد شده، همچنان از کار بالین به دور است.»
محققان اعلام آمادگی کرده‌اند که داده‌های زیرگروه‌ها را در OA Tria- Bank، هر 5 سال یک بار روزآمد کنند. آنها با محققان تماس خواهند گرفت و آنها را تشویق می‌کنند تا داده‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.
البته مطالعات آینده نیز باید نگاه دقیق‌تر و نزدیک‌تری به مقایسه اوستئوآرتریت زانو در برابر هیپ داشته و از سوی دیگر، انواع خاص مکمل‌ها را، مانند گلوکوزامین سولفات را در مقابل گلوکوزامین هیدروکلراید، بسنجند. همچنین مصرف کنندگان هم باید در مورد هزینه‌های زیاد برای درمان‌های تائید نشده، بیشتر محتاط باشند.
برای مثال، عوارض جانبی گلوکوزامین عبارتند از سوزش سردل، گیجی، سردرد، واکنش‌های آلرژیک، افزایش وزن، اسهال و درد شکمی.
اغلب مصرف کنندگان معتقدند که گلوکوزامین، به عنوان یک محصول طبیعی، ایمن است، اما باید بدانند که عوارض جانبی بالقوه‌ای دارد. شواهد بسیار اندکی وجود دارد که گلوکوزامین خوراکی برای درد مفید و اثربخش است./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات