برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

آیا شیرین کننده های مصنوعی، بی ضررند؟

آیا شیرین کننده های مصنوعی، بی ضررند؟ نتایج یک تحقیق کوچک محققان استرالیایی نشان می‌دهد که مصرف بالای شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌تواند روی چگونگی واکنش بدن به قند تاثیر بگذارد و خطر دیابت شخص را افزایش دهد.
نتایج یک تحقیق کوچک محققان استرالیایی نشان می‌دهد که مصرف بالای شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌تواند روی چگونگی واکنش بدن به قند تاثیر بگذارد و خطر دیابت شخص را افزایش دهد. دکتر ریچارد یونگ، دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه آدلاید و نویسنده ارشد این تحقیق می‌گوید: «این تحقیق از این مفهوم حمایت می‌کند که شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌توانند کنترل سطوح قند خون بدن را کاهش دهند.» دکتر یونگ می‌گوید: «جذب بالای شیرین‌کننده‌ها می‌تواند باعث افزایش مبالغه‌آمیز سطوح قند خون شود و همین افزایش قند خون می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد.» در این تحقیق کوچک تنها 27 نفر حضور داشتند و تنها به مدت دو هفته طول کشید. درنتیجه در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است.
دکتر رابرت کورگی، متخصص غدد درون‌ریز در بیمارستان Southside شهر نیویورک می‌گوید که نتایج این تحقیق سوالات جالبی را به ذهن می‌آورد. دکتر رابرت کورگی با خواندن این تحقیق محققان استرالیایی می‌گوید که نتایج این تحقیق این موضوع را به اثبات می‌رسانند که مصرف زیاد شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانع از واکنش گلوکز (قند خون) بدن می‌شود. او می‌گوید: «نتایج این تحقیق این موضوع را دوباره به اثبات می‌رسانند که شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌توانند روی واکنش بدن به گلوکز آسیب برسانند.» در این تحقیق 27 شخص سالم را به‌طور تصادفی انتخاب کردند و از آن‌ها خواستند تا کپسول‌های حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی را مصرف کنند.
محققان این تحقیق از شرکت‌کننده‌ها خواستند که هرروز سه بار، یعنی پیش از صرف وعده‌های غذایی صبحانه، ناهار و شام کپسول‌های شیرین‌کننده‌های مصنوعی را بخورند. محققان این تحقیق می‌گویند که مصرف سه کپسول در روز برابر با مصرف 1.71 لیتر نوشیدنی حاوی شیرین‌کننده مصنوعی بود. در پایان دو هفته، محققان روی شرکت‌کننده‌ها آزمایش‌هایی را انجام دادند و دریافتند که مصرف کپسول‌های شیرین‌کننده باعث تغییراتی در واکنش بدن شرکت‌کننده‌ها به قند شده بود، درحالی‌که شرکت‌کننده‌هایی که از این کپسول‌ها استفاده نکرده بودند با تغییراتی در واکنش بدن خود به قند مواجه نشدند.
محققان در این تحقیق خود به نتایج دیگر مطالعاتی پرداختند که در مورد اثرات مصرف زیاد شیرین‌کننده‌های مصنوعی روی بدن بودند. برای مثال، دکتر یونگ به تحقیقی اشاره می‌کند که در آن محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف منظم زیاد شیرین‌کننده‌های مصنوعی با افزایش خطر دیابت نوع 2 در ارتباط است. دکتر یونگ می‌گوید که اگرچه شیرین‌کننده‌های مصنوعی ظاهرا یک جایگزین سالم برای قند هستند، اما این محصولات بدون ضرر نیستند. دکتر دانا آنجلو وایت، یک متخصص تغذیه رسمی در دانشگاه Quinnipiac می‌گوید: «قندهای مصنوعی کالری‌های کمتری دارند، اما می‌توانند یک افزودنی ناسالم برای غذاها باشند.» درنتیجه اگرچه شیرین‌کننده‌های مصنوعی میزان کالری کمتری دارند و در مقایسه با شیرین‌کننده‌های طبیعی کمتر باعث چاقی می‌شوند، اما همین شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌توانند از دیگر جهات برای بدن مضر باشند.
دکتر آنجلو وایت می‌گوید: «مصرف زیاد قند می‌تواند باعث مشکلات سلامتی شود، حال این قند مصرفی می‌تواند یک قند طبیعی یا یک قند مصنوعی باشد.» به‌عبارت‌دیگر، صرف طبیعی یا مصنوعی بودن قند یا شکر به این معنا نیست که فرد می‌تواند به مقدار زیادی از آن‌ها استفاده کند، بلکه فرد باید در مصرف تمام قندها اعتدال را رعایت کند. او اضافه می‌کند: «اگر یک فرد برای یک مدت طولانی از قند فراوان در رژیم غذایی خود استفاده کند جای نگرانی فراوان است و سلامتی این فرد درخطر است.» دکتر آنجلو وایت این‌گونه نتیجه‌گیری می‌کند: «بنابراین، همان‌طور که همه متخصص‌های تغذیه می‌گویند باید در مصرف تمام غذاها، حتی غذاهایی که سالم تلقی می‌شوند تعادل را رعایت کرد.»
نکته دیگری که می‌توان در مورد شیرین‌کننده‌های مصنوعی گفت این است که گاهی از اوقات مصرف شیرین‌کننده‌های کم‌کالری می‌تواند باعث تشویق دیگر رفتارهای تغذیه‌ای ناسالم شود. به‌عبارت‌ دیگر، خود مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی باعث می‌شود که فرد به سمت رفتارهای تغذیه‌ای و غذاهای ناسالم سوق داده شود. دکتر کورگی می‌گوید: «شیرین‌کننده‌های مصنوعی در مقایسه با دیگر محصولات حاوی قند کمتری هستند، اما این به این معنا نیست که افراد در مصرف آن‌ها می‌توانند زیاده‌روی کنند.» او اضافه می‌کند: «افرادی که از شیرین‌کننده‌های مصنوعی استفاده می‌کنند باید احتیاط را رعایت کنند، چون مصرف بیش‌ازحد شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌تواند خطر دیابت را افزایش دهد.»
با وجود این، کارشناس‌ها می‌گویند که نتایج این تحقیق در همایش سالانه انجمن مطالعات دیابت اروپا در لیسبون پرتغال ارائه ‌شده است و هنوز در یک ژورنال علمی و معتبر به چاپ نرسیده است، درنتیجه باید گفت که این تحقیق یک تحقیق ساده تلقی می‌شود تا اینکه توسط کارشناس‌ها و دانشمندان بیشتر موردبررسی قرار گیرد و در یک ژورنال علمی به چاپ رسد.
با این حال، نمی‌توان یافته‌های این تحقیق را نادیده گرفت و صرف چاپ نشدن آن در یک ژورنال علمی به این معنا نیست که نتایج این تحقیق نامعتبر هستند، بلکه این را باید گفت که کارشناس‌های بیشتری باید در مورد این تحقیق نظر دهند تا بتوان این تحقیق را به‌عنوان یک تحقیق عالی دانست. در پایان باید بیان داشت که در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است، اگرچه همین تحقیقات اندک نیز خودشان نشان می‌دهند که مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی برای سلامتی مضر هستند هرچند در مقایسه با شیرین‌کننده‌های طبیعی کالری کمتری دارند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات