برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

8 دلیل برای خوردن ژلاتین

8 دلیل برای خوردن ژلاتین ژلاتین عمدتا از پروتئین تشکیل شده است. در حالی که بدن انسان برخی از این آمینو اسیدها را تولید می‌کند بسیاری از آمینو اسیدهای مازاد مورد نیاز باید از طریق رژیم غذایی تامین شود.
ژلاتین از جمله خوراکی‌هایی است که شاید جزو گزینه‌های نخست خوردنی‌های سالم قرار نگیرد اما این ماده خوراکی دارای خواص شگفتی برای سلامتی است.
ژلاتین عمدتا از پروتئین تشکیل شده است. در واقع با جوشاندن استخوان حیوانات، غضروف‌ها و پوست آنها کلاژن گرفته می‌شود و ژلاتین به دست می‌آید. کلاژن پروتئین فیبری است که ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و پوست حیوانات را به هم متصل می‌کند. زمانی که کلاژن فرآوری شود به ماده‌ای بی‌رنگ و بی‌مزه به نام ژلاتین تبدیل می‌شود. ژلاتین پس از آنکه سرد شود بافتی ژله مانند پیدا می‌کند.
فوائد ژلاتین برای سلامتی با خواص کلاژن مشابه است زیرا ژلاتین هم حاوی همان آمینو اسیدهاست. ژلاتین از چندین آمینو اسید برخوردار است. آمینو اسیدها موادی هستند که برای تولید پروتئین با هم ترکیب می‌شوند و برای کارکرد صحیح ارگان‌های مختلف و تامین انرژی ضروری هستند.
در حالی که بدن انسان برخی از این آمینو اسیدها را تولید می‌کند بسیاری از آمینو اسیدهای مازاد مورد نیاز باید از طریق رژیم غذایی تامین شود. آمینو اسید موجود در ژلاتین معمولا در استخوان‌ها و ارگان‌های برخی حیوانات پیدا می‌شود. از آنجایی که بیشتر افراد این بخش از بدن حیوانات را مصرف نمی‌کنند افزودن ژلاتین به رژیم‌های غذایی سودمند است.
آمینو اسیدهای خاص موجود در ژلاتین بسته به روش آماده سازی و بافت حیوانی مورد استفاده برای تهیه ژلاتین، با هم فرق می کنند. معمولا گلیسین، پرولین و والین از فراوان ترین آمینو اسیدهای موجود در ژلاتین ها هستند. همچنین ژلاتین حاوی آمینواسیدهای لیسین، آلانین و آرژینین نیز هست.
والین از جمله آمینو اسیدهای ضروری است که بدن انسان قادر به ساخت آن نیست و باید از طریق رژیم غذایی تامین شود.
 

ژلاتین گیاهی بخوریم یا نخوریم؟

طبیعتا ژلاتین یک محصول حیوانی است بنابراین ژلاتین وگان (ژلاتین گیاهی) که اغلب از ترکیباتی چون کاراژیان، قند و صمغ ساخته شده است نمی تواند فواید سودمندی که از ژلاتین های حیوانی حاصل می شود را تامین کند و حتی ممکن است در صورت مصرف زیاد باعث تحریک روده شود.
 

مقدار مصرف ژلاتین

ژلاتین های پودری مصرف روزانه 1 تا 2 قاشق چایخوری کافی است و نیازمندی های بدنتان را تامین می کند. اگر کپسول مکمل آن را تهیه کرده اید به دستورالعمل شرکت سازنده عمل کنید. یکی از راه های بهره بردن از خواص ژلاتین، خوردن عصاره گوشت است که سرشار از ژلاتین یا قسمت هایی که دارای مقادیر بیشتری ژلاتین باشد مثل پاچه می باشد.
 
ژلاتین خواص متعددی برای سلامتی دارد که شامل موارد زیر است:
  1. بهبود سلامت پوست: کلاژن ظاهر سالم و جوانی به پوست می‌دهد. با بالا رفتن سن بدن به طور طبیعی کلاژن از دست می‌دهد و موجب چین و چروک در پوست می‌شود. به همین دلیل مصرف ژلاتین به عنوان منبعی از کلاژن شیوه‌ای طبیعی برای بهبود ظاهر پوست است.
  2. تامین پروتئین: برخی از پروتئین‌های حیوانی شامل مقدار قابل توجهی چربی ناسالم است. ژلاتین منبع پروتئینی است که حاوی چربی نیست.
  3. کمک به عملکرد سیستم گوارشی: ژلاتین به شکل‌های مختلفی به هضم غذا کمک می‌کند. به طور مثال گلیسین موجود در ژلاتین سلامت جداره مخاطی معده را حفظ می‌کند.
  4. تسکین درد مفصلی: کلاژن موجود در ژلاتین درد مفصلی مرتبط با التهاب را کاهش می‌دهد.
  5. کمک به کنترل قند خون: اگرچه لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود اما نتایج یک بررسی حاکیست گلیسین یکی از آمینو اسیدهای ژلاتین است که کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت نوع ۲ را بهبود می‌دهد.
  6. حفظ سلامت استخوان‌ها: لیسین که در ژلاتین یافت می‌شود به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند. این ماده به بدن کمک می کند تا کلسیم را جذب کند. کلسیم برای حفظ استقامت استخوان‌ها و جلوگیری از تحلیل رفتن آنها لازم است.
  7. بهبود کیفیت خواب: وجود گلیسین موجب می‌شود ژلاتین کیفیت خواب را در برخی افراد بهبود دهد.
  8. کمک به کاهش وزن: وجود پروتئین و کالری پایین در ژلاتین باعث می‌شود فرد احساس سیری کند و در نتیجه موفق به کنترل خوردن و در نهایت کاهش وزن شود.

در مصرف ژله توسط کودک احتیاط کنید

بسیاری از والدین بر این باورند که مصرف ژله و پاستیل های ژله ای خوراکی برای کودکانشان مفید است. این درست است اما نه ژله های آماده و حاضری بلکه ژله هایی که با میزان شکر و شیرینی کم و مواد و آبمیوه های کاملا طبیعی تهیه شده باشند در حالیکه متاسفانه اخیرا مصرف این خوراکی شیرینی و دلچسب بین کودکان و بدون هیچ نظارتی از طرف والدین بسیار افزایش یافته است.
مصرف ژله های خوراکی پاستیلی در طرح ها و رنگ های بسیار متنوع نه تنها هیچ سودی ندارند بلکه به دلیل  داشتن مواد نگهدارنده ای از جمله مونوسدیم و نظایر آن و همچنین اسانس ها و رنگ ها سیستم گوارشی کودکان را به شدت تحت تاثیر قرار داده و منجر به بروز آسیب های گوارشی می گردند. پاستیل ها علاوه بر موارد ذکر شده دارای قندهای سلولوزی فراوانی هستند که علاوه بر عوارض فوق کودکان را به راحتی مستعد چاقی و دیابت و بیماری های مرتبط با آن می کنند.
برخلاف باور والدین ژله و ژلاتین هیچ ربطی در رشد استخوانها ندارند بلکه در تکمیل مفاصل و غضروفها و استحکام آنها موثر می باشند و هر چند که نوع تغذیه نیز در رشد استخوانها تاثیر گذار است ولی در زمینه مصرف پاستیل یا حتی ژله های طبیعی نیز این مساله به امید قد بلند شدن صدق نمی کند./

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات