برای مشاوره با پزشکان کلیک کنید
;

17 باور غلط درباره دستگاه گوارش

اشتباه: سال ها طول می کشد تا آدامس هضم شود اینطور به نظر می رسد که آدامس می تواند مدت زیادی در شکم بماند. علاوه بر این، آدامس مثل بقیه غذا ها در دهان حل نمی شود و اگر آن را قورت بدهید معده توان تجزیه آن را ندارد. اما این ادعا کاملا غلط است. آدامس به اعضای گوارشی نمی چسبد و دستگاه گوارش آن را به همراه بقیه غذاها هدایت می کند و پس از چند روز آن را دفع خواهید کرد.
اشتباه: غذاهای پر ادویه باعث زخم دستگاه گوارش می شوند علاقمندان به سس های تند خوشحال باشید! مردم همیشه تصور می کنند غذاهای پر ادویه منجر به زخم دستگاه گوارش می شود. اما هم اکنون می دانیم بیشتر زخم های جدار معده ناشی از عفونت باکتریایی به نام هلیکوباکتر پیلوری یا ناشی از داروهای مسکن مثل آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن است. غذاهای سرشار از ادویه می توانند در برخی افراد زخم ها را وخیم تر کنند اما آنها را به وجود نمی آورند.
اشتباه: بلند کردن اجسام سنگین موجب فتق می شود بلند کردن اجسام سنگین یکی از دلایل فتق است اما تنها دلیل آن نیست. ممکن است بر اثر سرفه یا یبوست های طولانی مدت نیز دچار فتق شوید. فتق زمانی اتفاق می افتد که فشار و گشودگی یا ضعف غشای ماهیچه های داخل شکم همزمان با هم رخ می دهند. این رخداد در کشاله ران، قسمت تحتانی شکم و قسمت فوقانی معده شایع تر است.
اشتباه: تنها الکلی ها دچار سیروز کبد می شوند درست است که الکل شایع ترین علت سیروز کبدی است؛عارضه ای که در آن سلول های کبد سالم صدمه دیده و با بافت اسکار جایگزین می شوند. اما علل دیگری نیز منجر به این عارضه می شود. عللی مانند هپاتیت B و C. با وجود اینکه نوشیدن بیش از حد الکل همیشه منجر به صدمات کبدی می گردد اما همیشه منتهی به سیروز کبدی نخواهد شد.
اشتباه: مغزها موجب دیورتیکولیت می شوند دیورتیکولیت عارضه ای است که در آن کیسه های جدار کولون ملتهب و عفونی می شوند. در گذشته پزشکان به مبتلایان به دیورتیکولیت می گفتند از مصرف مغزها، ذرت، ذرت بو داده و خوردنی های دارای دانه های ریز مثل توت فرنگی پرهیز کنند. نگرانی از این بود که قسمت های ریز غذا در کیسه ها گیر کرده و ایجاد درد کنند. اما مطالعات جدید عکس این را نشان می دهد، افرادی که در رژیم غذایی خود فیبر بالایی مصرف می کنند، کمتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.
اشتباه: لوبیا نفاخ ترین ماده غذایی است برخی تصورات درباره لوبیا اشتباه است. لبنیات بیشتر از هر غذایی تولید نفخ می کنند، مخصوصا با بالا رفتن سن و کاهش توانایی بدن در جذب قند شیر (لاکتوز) این عارضه بیشتر بروز خواهد کرد. برای تخفیف این مشکل به سراغ لبنیات بدون لاکتوز بروید یا پیش از مصرف لبنیات از داروهای بدون نسخه لاکتاز استفاده کنید.
اشتباه: مبتلایان به عدم تحمل لاکتوز نباید لبنیات مصرف کنند مبتلایان به عدم تحمل لاکتوز در میزان لبنیاتی که می توانند هضم کنند با هم متفاوتند. ممکن است فردی با نوشیدن یک لیوان شیر دچار علائم شود و دیگری با بیش از دو لیوان. برخی افراد می توانند ماست یا بستنی را به راحتی هضم کنند اما از هضم شیر عاجزند. پنیرهای کهنه مثل پنیر سوئیسی یا پنیر چدار معمولا نسبت به پنیرهای معمولی انتخاب های بهتری هستند. برای درک نوع و میزان مصرف لبنیاتی که برای شما مشکل ساز نیست تنها راه، آزمون و خطاست.
اشتباه: سیگار سوزش سر دل را کاهش می دهد یک توجیه دیگر برای ترک نکردن سیگار! در واقع ممکن است سیگار باعث شدت سوزش سر دل نیز شود. نیکوتین می تواند ماهیچه های بالای معده را شل کرده و باعث برگشت اسید ترشح شده به مری شود (ریفلاکس). اگر این اسید زیاد شود موجب سوزش سر دل خواهد شد.
اشتباه: پیری باعث یبوست می شود احتمال ابتلای افراد به یبوست با بالا رفتن سن بیشتر می شود، اما دلیل اصلی بالا رفتن سن نیست. معمولا افراد مسن داروهایی مصرف می کنند که دستگاه گوارش را تنبل می کند. همچنین سالمندان کمتر از بقیه ورزش می کنند، کمتر از بقیه درست غذا می خورند و کمتر از دیگران مایعات کافی می نوشند. همه این موارد در عدم حرکت نرم مواد در دستگاه گوارش نقش موثری دارند.
اشتباه: مصرف فیبر به اسهال کمکی نمی کند در نگاه اول به نظر نمی رسد فیبری که برای بهبود یبوست مفید است، بتواند در نقطه مقابل خود یعنی اسهال نیز موثر باشد. اما این کاملا صحت دارد. مواد مغذی به شل شدن یا سفت شدن بیش از اندازه مدفوع کمک می کنند. فیبر با کشیدن آب بیشتر از کولون به شل شدن مدفوع (در یبوست) و با جذب برخی از مایعات روده به سفت تر شدن آن ( در اسهال) کمک می کند.
اشتباه: اگر مبتلا به سرطان شوید متوجه خواهید شد سرطان کولون اغلب تا رسیدن به مراحل پیشرفته، هیچ علامتی ندارد. به همین علت تشخیص اولیه بسیار حائز اهمیت است. عموما بیشتر افرادی که به طور متوسط در معرض خطر ابتلا هستند می بایست از سن 50 سالگی شروع به آزمایش دادن کنند. در بررسی های معمولِ روده بزرگ می بایست هر ساله تست مدفوع، هر 5 سال یکبار سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر، هر 5 سال سی تی اسکن کولون یا هر 10 سال یک کولونوسکوپی انجام شود. با پزشک مشورت کنید و از او بپرسید کدام یک برای شما مناسب است.
اشتباه: کولونوسکوپی وحشتناک است کولونوسکوپی به آن اندازه که تصور می کنید مخوف و ترسناک نیست. تنها روشی است که پزشک آن را برای تشخیص و درمان مشکلات کولون و رکتوم به کار می گیرد و معمولا 30 تا 60 دقیقه طول می کشد. در طول این معاینه شما با دارو به خواب می روید. اما چیزی که ممکن است رنج آور باشد آمادگی های قبل از کولونوسکوپی است. شما می بایست یک روز قبل یا بیشتر، با کمک رژیم غذایی پر از مایع و مصرف ملین، روده خود را تخلیه کنید. از پزشک بپرسید چگونه این کار را انجام دهید.
اشتباه: اگر سوزش سر دل دارید نشسته بخوابید هیچ شواهد علمی مبنی بر تایید این ادعا نیست که برای اجتناب از علائم سوزش سر دل می بایست نشسته خوابید. با قرار دادن چیزی زیر بالشت و بالا نگه داشتن سر و سینه تنها به اندازه 10 تا 15 سانت می توانید سوزش سر دل را کاهش دهید. اما به بیشتر از این مقدار نیازی نیست.
اشتباه: سندروم روده تحریک پذیر یا IBS تنها به نوع رژیم غذایی شما مربوط می شود اگرچه بعضی غذاها می توانند منجر به تحریک سندروم روده تحریک پذیر شوند، اما عموما تغییر در رژیم غذایی برای توقف عارضه کافی نیست. گاهی اوقات صرفِ خوردن، درد، نفخ، اسهال یا یبوست ایجاد می کند و استرس و نگرانی نیز می تواند مشکل را دوچندان کند. برای کمک به تشخیص محرک ها می بایست برای مدتی غذا هایی که میخورید و علائمی که در شما ایجاد می کنند را یادداشت کنید.
اشتباه: استرس منجر به سندروم روده تحریک پذیر می شود با اینکه استرس بسیاری از بیماری ها را بدتر می کند اما علت اصلی سندروم روده تحریک پذیر شناخته نشده است. سندروم روده تحریک پذیر شامل بیماری کرون و کولیت اولسراتیو می شود. در این بیماری ها جدار روده کوچک یا بزرگ ملتهب می شود. به نظر می رسد ژنتیک و تغییرات سیستم ایمنی (که ممکن است در اثر ویروس یا باکتری باشد)، دو عامل از عوامل ابتلا به این بیماری باشند.
اشتباه: سلیاک به معنای درد دائمی است شناخته شده ترین علائم بیماری سلیاک نفخ، گاز و اسهال است. اما بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری هرگز چنین علائمی را تجربه نمی کنند. ممکن است پزشکان با نگاه به علائم معمول، بیماری عدم تحمل گلوتن را اشتباه تشخیص دهند. علائم دیگر این بیماری کم خونی، پوکی استخوان و یک نوع راش پوستی به نام درماتیت هرپتی فرم است.

بهپو در جوامع مجــازیکانال ما را در جوامع مجازی دنبال کنیــد

دیدگاه و نظــرات